Kada nema budžeta, ima inovativnosti

Kada nema budžeta, ima inovativnosti

Ljudi ne vole promene, rizik još manje. Naša kultura kreće se po liniji manjeg otpora, bežeći od nesigurnosti i dvosmislenosti na kojima počiva inovativnost. Umesto da otvoreno pristupamo kreiranju novih stvari, mi bežimo od njih - čvrsto se držeći za ustaljenu normu pod izgovorom da stvari jednostavno tako funkcionišu. Zašto je danas bitno da promena krene od nas samih, ali i kako naši proizvodi mogu da kreiraju još veću vrednost za svoje korisnike, otkriva nam Debi Bester.

debi_1

Samo par dana pred izlazak na binu Narodnog pozorišta u sklopu IAB MIXX 2016, imali smo priliku da porazgovaramo sa jednom od dve govornice na ovogodišnjoj konferenciji – Debi Bester. Sa karijerom dugom 20 godina u različitim industrijama među kojima se nalaze novinarstvo i advertajzing, Besterova dolazi u Beograd gde će sa domaćom publikom podeliti svoje predavanje na temu inovacija iza kojih stoje sami korisnici. Dobitnica čak pet Grand Prix nagrada, Debi je osnivač i CEO agencije Department of Change iz Londona koja se danas bavi razvojem kreativnih strategija za klijente poput Virgin Media, BBC i Ernst and Young.

Od kulta vođe do podrške i usmerenja

Šta to danas sprečava kompanije da budu inovativne? Da li je to sve brži razvoj tehnologije sa kojom se na kraju dana treba izboriti? Debi započinje razgovor izjavivši da se svet u prethodne dve decenije poprilično promenio. Od kulta vođe i lidera, glasnih pojedinaca koji prate kolektiv, došli smo do lidera koji podržavaju svoje članove tima i koji im prepuštaju upravljačku palicu kako bi sledili inovacije. Jedan Zuckerberg ili Musk oslanjaju se na svoje ljude daleko više nego što je to bio slučaj sa zvučnim imenima biznisa 20. veka:

Ključni zadatak menadžmenta u 2016. godini jeste da inspiriše ljude i omogući im da se dalje razvijaju, podržavajući njihove ideje i njihovu inovativnost koja na kraju dana rezultuje kvalitetnim idejama koje dalje treba realizovati. Oni koji menjaju paradigmu često ne umeju da budu glasni – zadatak lidera jeste da prepozna takve pojedince i da bude njihov glas.

No, je li inovativnost još samo jedan od onih epiteta koje kompanije i brendovi vole da vezuju uz svoje ime zbog marketinških benefita? Besterova kaže da odgovor na ovo pitanje leži u samoj definiciji te reči. I dok se ona u 20. veku vezivala za velika R&D odeljenja unutar korporacija, inovativnost je danas posebna akademska struka koja počiva na različitim alatima i metodologijama. Zahvaljujući svojoj rasprostranjenosti unutar više polja, sama reč je izgubila na značaju te je bitno razlikovati inovativnost od inventivnosti. “Malo je kompanija i brendova koji danas kreiraju nešto potpuno novo – od nule”, napominje ona, dodajući da je više onih entiteta koji su inovativni, koristeći se dostupnim alatima i procesima kako bi poboljšali svoje poslovanje.

Za mene, inovirati jeste kreirati novu vrednost u već postojećem ekosistemu, radeći stvari na drugačiji način od ustaljenog i podrazumevanog.

Mali budžet = katalizator za kreativna rešenja

Iako su primeri gde “David pobeđuje Golijata” danas retkost, poznato je da novac nije uvek jedini faktor koji može doprineti uspešnoj kampanji. Na pitanje da li je danas teže marketinškim agencijama budući da su i sami budžeti manji i diverzifikovaniji, Besterova kaže da lično veruje kako je mali budžet katalizator za inovativnost. Što je manje sredstava, to tim mora biti inovativniji kako bi kreirao vrednost za kupce tj. korisnike:

Fascinirana sam koliko su ljudi inovativni kada nemaju pristup velikim budžetima. Oni ne mogu da urade na stotine eksperimenata, što znači da nisu u prilici da razbacuju resurse. Tada na scenu stupaju mašta, iskustvo i disciplina. Ono što vas u tim trenutcima deli od neuspeha jesu članovi vašeg tima, te kako oni pristupaju problemu – pokušavajući da postave visoke ciljeve.

Nastavljajući priču o industriji oglašavanja, zanimalo nas je i kako Debi gleda na nagrade – budući da je u svojoj dugogodišnjoj karijeri primila više od 100 međunarodnih priznanja za kreativnost i doprinos marketingu. “Nisam fan nagrada kao takvih, nerviraju me kreativci koji se ovim poslom bave samo zbog nagrada”, ističe ona, ukazujući na činjenicu da priznanja treba da budu tek nusprodukt našeg rada usmerenog na kreiranje vrednosti za klijente i krajnje korisnike, kroz inovativne i kreativne procese.

Nagrade su jagoda na vrhu našeg šejka, slavlje, priznanje koje nam pruža mogućnost da uočimo najbolje prakse i izvučemo važne lekcije iz njih. Moj tim i ja nismo osvojili 113 nagrada tako što smo se takmičili za njih, već fokusirajući se na krajnji proizvod i rezultat našeg rada u koji smo uložili vreme, trud i znanje. Kada se vrednosti nagrada usmere u pravom smeru, one mogu biti veliki pokretač čitave scene – pogotovo na manjim tržištima poput Srbije.

Veliki umetnici kradu, dobri marketari prilagođavaju

Kako meriti kreativnost kampanja na manjem tržištu koje se još uvek razvija? Kako meriti kreativnost kada je neko na drugom kraju planete uradio već nešto slično, a mi samo doradili koncept i učinili ga relevantnim na lokalu? Besterova kaže da je ovo ujedno i poenta marketinga, pozajmljujući poznate elemente i stvarajući novu vrednost. “Nije li to definicija inovativnosti?” – dodaje ona kroz osmeh.

Smatrajući da učenje na primerima drugih uspešnih kampanja i agencija predstavlja prirodni put razvoja svakog tima, Debi napominje da je ovo odličan način za kompanije i brendove da promene svoj način razmišljanja, izlazeći iz zone komfora i radeći stvari na “malo drugačiji način”:

Pogledajte tehnološke startape i njihovu povezanost sa manjim državama. To su mesta gde nastaju nove ideje, gde se rađaju inovativne stvari. Mi, sa velikih tržišta, trebali bismo da se ugledamo na ove timove i projekte na kojima rade. Možda nešto i naučimo!

b111

Ukoliko još uvek niste obezbedili svoje mesto na IAB MIXX konferenciji koja se održava 15. decembra u Narodnom pozorištu u Beogradu, učinite to sada i iskoristite specijalan promo kod “NETOKRACIJA” koji vam garantuje 15% popusta pri kupovini ulaznice! Pored toga, tu je i količinski popust za tri i više kupljenih karata.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Index Health osigurao dodatnih $3 miliona investicije za unapređenje proizvoda

Startap domaćeg osnivača Luke Ivićevića, Index Health iz Majamija, koji nudi usluge telemedicine zasnovane na personalizovanim podacima pacijenata, podigao je novih $3 miliona u 'seed' rundi investiranja.

Karijere

Borislav Vesnić: I game dev industrija u Srbiji se suočava sa otkazima, ali i dalje je u blagom porastu

Visoki porezi i nedostatak mentorstva u vođenju biznisa i dalje su glavni neprijatelji domaće gejming industrije, kaže Borislav Vesnić, jedan od osnivača Tricoman Studios. O tome, ali i o drugim izazovima (i dobrim stranama) njegovog preduzetničkog puta sa njim razgovaramo u intervjuu koji sledi.

Tehnologija

Mislav Malenica: Razvoj veštačke inteligencije nije uticao na otkaze u IT industriji

Mislav Malenica, osnivač AI startapa Mindsmiths i potpredsednik organizacije Cro AI, na ovogodišnjem Weekend Media Festivalu bio je jedan od panelista, a u intervjuu za Netokraciju objasnio je zašto veštačka inteligencija ne može zameniti ljude i kako takav stav štetno utiče na njen razvoj.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpsko-nemački randevu.tech zatvorio ‘pre-seed’ investiciju od € 325.000

ICT Hub Venture, TS Ventures Fond i Earlybird Vision Lab inkubator udruženo su investirali u randevu.tech - tehnološku kompaniju sa sedištem u Berlinu i Beogradu koja transformiše način na koje kompanije grade i razvijaju B2B marketplace rešenja i digitalne proizvode.

Office Talks Podcast

Stanje IT industrije i odnos programera prema HR-u

U 169. epizodi Office Talks podkasta sa Ivom Marinković (Smallpdf) i Anom Golobočanin (Daon), analiziramo trenutno stanje na IT tržištu kao i probleme sa kojima se susreću tehnološke kompanije.

Karijere

Popunite anketu o transparentnosti IT plata u Srbiji

Inicijativa "Anketa o platama - Transparentnost zarada u IT industriji" biće anonimna, a pokrenuta je sa ciljem unapređenja transparentnosti i otvorenosti unutar srpske IT zajednice.

Novost

Trickest lansira javnu verziju svoje platforme za orkestraciju security workflow-a

Trickest, startap koji posluje u domenu automatizacije cybersecurity procesa, lansirao je svima dostupnu verziju svoje platforme za orkestraciju security workflow-a.

Upoznajte poslodavce

STADA GIS Serbia ima tim od 150 ljudi u Beogradu i Vršcu – i trenutno traži nove kolege

Kako izgleda poslovanje u okviru kompanije STADA GIS Serbia? Otkrivamo u tekstu koji sledi.

Startapi i poslovanje

Sofascore ima preko 25 miliona aktivnih korisnika mesečno, a ljudi iz Srbije najviše prate košarku

Svi ljubitelji sporta ali i sportskog klađenja, gotovo sigurno imaju instaliranu aplikaciju Sofascore na svojim telefonima. O tome kako ovaj servis funkcioniše i kako izgleda poslovanje ove kompanije, razgovarali smo sa osnivačem Ivanom Bešlićem.