Kada nema budžeta, ima inovativnosti

Kada nema budžeta, ima inovativnosti

Ljudi ne vole promene, rizik još manje. Naša kultura kreće se po liniji manjeg otpora, bežeći od nesigurnosti i dvosmislenosti na kojima počiva inovativnost. Umesto da otvoreno pristupamo kreiranju novih stvari, mi bežimo od njih - čvrsto se držeći za ustaljenu normu pod izgovorom da stvari jednostavno tako funkcionišu. Zašto je danas bitno da promena krene od nas samih, ali i kako naši proizvodi mogu da kreiraju još veću vrednost za svoje korisnike, otkriva nam Debi Bester.

debi_1

Samo par dana pred izlazak na binu Narodnog pozorišta u sklopu IAB MIXX 2016, imali smo priliku da porazgovaramo sa jednom od dve govornice na ovogodišnjoj konferenciji – Debi Bester. Sa karijerom dugom 20 godina u različitim industrijama među kojima se nalaze novinarstvo i advertajzing, Besterova dolazi u Beograd gde će sa domaćom publikom podeliti svoje predavanje na temu inovacija iza kojih stoje sami korisnici. Dobitnica čak pet Grand Prix nagrada, Debi je osnivač i CEO agencije Department of Change iz Londona koja se danas bavi razvojem kreativnih strategija za klijente poput Virgin Media, BBC i Ernst and Young.

Od kulta vođe do podrške i usmerenja

Šta to danas sprečava kompanije da budu inovativne? Da li je to sve brži razvoj tehnologije sa kojom se na kraju dana treba izboriti? Debi započinje razgovor izjavivši da se svet u prethodne dve decenije poprilično promenio. Od kulta vođe i lidera, glasnih pojedinaca koji prate kolektiv, došli smo do lidera koji podržavaju svoje članove tima i koji im prepuštaju upravljačku palicu kako bi sledili inovacije. Jedan Zuckerberg ili Musk oslanjaju se na svoje ljude daleko više nego što je to bio slučaj sa zvučnim imenima biznisa 20. veka:

Ključni zadatak menadžmenta u 2016. godini jeste da inspiriše ljude i omogući im da se dalje razvijaju, podržavajući njihove ideje i njihovu inovativnost koja na kraju dana rezultuje kvalitetnim idejama koje dalje treba realizovati. Oni koji menjaju paradigmu često ne umeju da budu glasni – zadatak lidera jeste da prepozna takve pojedince i da bude njihov glas.

No, je li inovativnost još samo jedan od onih epiteta koje kompanije i brendovi vole da vezuju uz svoje ime zbog marketinških benefita? Besterova kaže da odgovor na ovo pitanje leži u samoj definiciji te reči. I dok se ona u 20. veku vezivala za velika R&D odeljenja unutar korporacija, inovativnost je danas posebna akademska struka koja počiva na različitim alatima i metodologijama. Zahvaljujući svojoj rasprostranjenosti unutar više polja, sama reč je izgubila na značaju te je bitno razlikovati inovativnost od inventivnosti. „Malo je kompanija i brendova koji danas kreiraju nešto potpuno novo – od nule“, napominje ona, dodajući da je više onih entiteta koji su inovativni, koristeći se dostupnim alatima i procesima kako bi poboljšali svoje poslovanje.

Za mene, inovirati jeste kreirati novu vrednost u već postojećem ekosistemu, radeći stvari na drugačiji način od ustaljenog i podrazumevanog.

Mali budžet = katalizator za kreativna rešenja

Iako su primeri gde „David pobeđuje Golijata“ danas retkost, poznato je da novac nije uvek jedini faktor koji može doprineti uspešnoj kampanji. Na pitanje da li je danas teže marketinškim agencijama budući da su i sami budžeti manji i diverzifikovaniji, Besterova kaže da lično veruje kako je mali budžet katalizator za inovativnost. Što je manje sredstava, to tim mora biti inovativniji kako bi kreirao vrednost za kupce tj. korisnike:

Fascinirana sam koliko su ljudi inovativni kada nemaju pristup velikim budžetima. Oni ne mogu da urade na stotine eksperimenata, što znači da nisu u prilici da razbacuju resurse. Tada na scenu stupaju mašta, iskustvo i disciplina. Ono što vas u tim trenutcima deli od neuspeha jesu članovi vašeg tima, te kako oni pristupaju problemu – pokušavajući da postave visoke ciljeve.

Nastavljajući priču o industriji oglašavanja, zanimalo nas je i kako Debi gleda na nagrade – budući da je u svojoj dugogodišnjoj karijeri primila više od 100 međunarodnih priznanja za kreativnost i doprinos marketingu. „Nisam fan nagrada kao takvih, nerviraju me kreativci koji se ovim poslom bave samo zbog nagrada“, ističe ona, ukazujući na činjenicu da priznanja treba da budu tek nusprodukt našeg rada usmerenog na kreiranje vrednosti za klijente i krajnje korisnike, kroz inovativne i kreativne procese.

Nagrade su jagoda na vrhu našeg šejka, slavlje, priznanje koje nam pruža mogućnost da uočimo najbolje prakse i izvučemo važne lekcije iz njih. Moj tim i ja nismo osvojili 113 nagrada tako što smo se takmičili za njih, već fokusirajući se na krajnji proizvod i rezultat našeg rada u koji smo uložili vreme, trud i znanje. Kada se vrednosti nagrada usmere u pravom smeru, one mogu biti veliki pokretač čitave scene – pogotovo na manjim tržištima poput Srbije.

Veliki umetnici kradu, dobri marketari prilagođavaju

Kako meriti kreativnost kampanja na manjem tržištu koje se još uvek razvija? Kako meriti kreativnost kada je neko na drugom kraju planete uradio već nešto slično, a mi samo doradili koncept i učinili ga relevantnim na lokalu? Besterova kaže da je ovo ujedno i poenta marketinga, pozajmljujući poznate elemente i stvarajući novu vrednost. „Nije li to definicija inovativnosti?“ – dodaje ona kroz osmeh.

Smatrajući da učenje na primerima drugih uspešnih kampanja i agencija predstavlja prirodni put razvoja svakog tima, Debi napominje da je ovo odličan način za kompanije i brendove da promene svoj način razmišljanja, izlazeći iz zone komfora i radeći stvari na „malo drugačiji način“:

Pogledajte tehnološke startape i njihovu povezanost sa manjim državama. To su mesta gde nastaju nove ideje, gde se rađaju inovativne stvari. Mi, sa velikih tržišta, trebali bismo da se ugledamo na ove timove i projekte na kojima rade. Možda nešto i naučimo!

b111

Ukoliko još uvek niste obezbedili svoje mesto na IAB MIXX konferenciji koja se održava 15. decembra u Narodnom pozorištu u Beogradu, učinite to sada i iskoristite specijalan promo kod „NETOKRACIJA“ koji vam garantuje 15% popusta pri kupovini ulaznice! Pored toga, tu je i količinski popust za tri i više kupljenih karata.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

E-prime povećao proizvodnju električnih bicikala i proširio proizvodni pogon – sledi dalji izvoz u EU

Priču kompanije E-prime pratimo gotovo od samog početka njihovog poslovanja, od pre nešto više od dve godine kada smo prvu put uradili intervju o ovim e-biciklima. U međuvremenu, kompanija je znatno porasla, zaposlila nove ljude, proširila proizvodnju i počela da izvozi svoje proizvode, a to je bio dovoljan razlog da se sa osnivačima opet nađemo na kafi i popričamo o novitetima.

Gaming

Kako je RUR od lokalne ekipe iz igraonice postao uticajni regionalni gejming medij

Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.

Mobilno

Izabrali smo za vas 40 najboljih telefona u ovom trenutku – od €250 do preko €1.000

Da li se i vi često zbunite kada planirate da kupite novi mobilni telefon, posebno sada kada je tržište prezasićeno raznim modelima? Ponuda mobilnih telefona nije nikada bila bogatija za sve ciljne grupe korisnika. Mi smo se potrudili da vam te ponude detaljnije približimo kroz cenovne kategorije najinteresantnijih modela za kupovinu.

Propustili ste

Intervju

Nova zakonska regulativa omogućava lakše dobijanje boravišne vize za strance koji žele da postanu deo srpskog IT sektora

Vlada Srbije početkom godine donela je Uredbu kojom se definišu osnovi boravka stranaca koji se često nazivaju i Startup, Talent i Investor vize, a koja zapravo predstavlja kriterijume za određivanje kategorija stranaca kojima se privremeni boravak u Srbiji može odobriti nezavisno od osnova za odobrenje privremenog boravka. O tome šta to znači za domaći IT sektor, otkrivamo u tekstu koji sledi.

Startapi i poslovanje

Dev Shopper Lazara Stojkovića pomoći će vam da pronađete tim vrhunskih developera

Pandemija korona virusa bila je inicijalna kapisla Lazaru Stojkoviću da u svoj startap portfolio doda još jedan projekat pod nazivom 'Dev Shopper' - servis za brže nalaženje partnerske firme za softverske projekte.

Netokracija

Generacije razdvojene galaksijom

Tokom vikenda IT zajednicu zahvatila je vest da su pojedine kompanije povukle svoju podršku za realizaciju filma o prvom srpskom računaru Galaksija.

Gaming

Državni fakulteti u Beogradu i Kragujevcu dobijaju gejming programe na master studijama

U okviru projekta Master 4.0 studenti master studija nekih od državnih fakulteta uskoro će moći da biraju dva nova programa koji će povezati svet tehnologije i svet umetnosti. Sredstva za realizaciju dobili su beogradski Univerzitet umetnosti u saradnji sa Matematičkim fakultetom i fakulteti Univerziteta u Kragujevcu, koji su nosioci programa.

Kolumna

Digitalizacija obrazovnog sektora je vreme u kome uče i studenti i profesori

Tokom avgusta i septembra celokupan nastavni i nenastavni kadar visokoškolskih ustanova u Srbiji imao je priliku da unapredi svoja znanja i veštine na polju online nastave - uz pomoć kompanije Microsoft i trening centra Semos Education.

Startapi i poslovanje

Novogradnja osvaja Beograd, a City Expert širi marketing tim kako bi odgovorio na potrebe industrije

Sa Igorom Jovićem iz beogradskog City Experta razgovaram o tržištu nekretnina u Srbiji u vreme globalne pandemije, novim projektima poput specijalizovanog oglašavanja za novogradnju, te razlozima zašto ovaj tim intenzivno širi svoj marketing sektor.