Kada nema budžeta, ima inovativnosti

Kada nema budžeta, ima inovativnosti

Ljudi ne vole promene, rizik još manje. Naša kultura kreće se po liniji manjeg otpora, bežeći od nesigurnosti i dvosmislenosti na kojima počiva inovativnost. Umesto da otvoreno pristupamo kreiranju novih stvari, mi bežimo od njih - čvrsto se držeći za ustaljenu normu pod izgovorom da stvari jednostavno tako funkcionišu. Zašto je danas bitno da promena krene od nas samih, ali i kako naši proizvodi mogu da kreiraju još veću vrednost za svoje korisnike, otkriva nam Debi Bester.

debi_1

Samo par dana pred izlazak na binu Narodnog pozorišta u sklopu IAB MIXX 2016, imali smo priliku da porazgovaramo sa jednom od dve govornice na ovogodišnjoj konferenciji – Debi Bester. Sa karijerom dugom 20 godina u različitim industrijama među kojima se nalaze novinarstvo i advertajzing, Besterova dolazi u Beograd gde će sa domaćom publikom podeliti svoje predavanje na temu inovacija iza kojih stoje sami korisnici. Dobitnica čak pet Grand Prix nagrada, Debi je osnivač i CEO agencije Department of Change iz Londona koja se danas bavi razvojem kreativnih strategija za klijente poput Virgin Media, BBC i Ernst and Young.

Od kulta vođe do podrške i usmerenja

Šta to danas sprečava kompanije da budu inovativne? Da li je to sve brži razvoj tehnologije sa kojom se na kraju dana treba izboriti? Debi započinje razgovor izjavivši da se svet u prethodne dve decenije poprilično promenio. Od kulta vođe i lidera, glasnih pojedinaca koji prate kolektiv, došli smo do lidera koji podržavaju svoje članove tima i koji im prepuštaju upravljačku palicu kako bi sledili inovacije. Jedan Zuckerberg ili Musk oslanjaju se na svoje ljude daleko više nego što je to bio slučaj sa zvučnim imenima biznisa 20. veka:

Ključni zadatak menadžmenta u 2016. godini jeste da inspiriše ljude i omogući im da se dalje razvijaju, podržavajući njihove ideje i njihovu inovativnost koja na kraju dana rezultuje kvalitetnim idejama koje dalje treba realizovati. Oni koji menjaju paradigmu često ne umeju da budu glasni – zadatak lidera jeste da prepozna takve pojedince i da bude njihov glas.

No, je li inovativnost još samo jedan od onih epiteta koje kompanije i brendovi vole da vezuju uz svoje ime zbog marketinških benefita? Besterova kaže da odgovor na ovo pitanje leži u samoj definiciji te reči. I dok se ona u 20. veku vezivala za velika R&D odeljenja unutar korporacija, inovativnost je danas posebna akademska struka koja počiva na različitim alatima i metodologijama. Zahvaljujući svojoj rasprostranjenosti unutar više polja, sama reč je izgubila na značaju te je bitno razlikovati inovativnost od inventivnosti. „Malo je kompanija i brendova koji danas kreiraju nešto potpuno novo – od nule“, napominje ona, dodajući da je više onih entiteta koji su inovativni, koristeći se dostupnim alatima i procesima kako bi poboljšali svoje poslovanje.

Za mene, inovirati jeste kreirati novu vrednost u već postojećem ekosistemu, radeći stvari na drugačiji način od ustaljenog i podrazumevanog.

Mali budžet = katalizator za kreativna rešenja

Iako su primeri gde „David pobeđuje Golijata“ danas retkost, poznato je da novac nije uvek jedini faktor koji može doprineti uspešnoj kampanji. Na pitanje da li je danas teže marketinškim agencijama budući da su i sami budžeti manji i diverzifikovaniji, Besterova kaže da lično veruje kako je mali budžet katalizator za inovativnost. Što je manje sredstava, to tim mora biti inovativniji kako bi kreirao vrednost za kupce tj. korisnike:

Fascinirana sam koliko su ljudi inovativni kada nemaju pristup velikim budžetima. Oni ne mogu da urade na stotine eksperimenata, što znači da nisu u prilici da razbacuju resurse. Tada na scenu stupaju mašta, iskustvo i disciplina. Ono što vas u tim trenutcima deli od neuspeha jesu članovi vašeg tima, te kako oni pristupaju problemu – pokušavajući da postave visoke ciljeve.

Nastavljajući priču o industriji oglašavanja, zanimalo nas je i kako Debi gleda na nagrade – budući da je u svojoj dugogodišnjoj karijeri primila više od 100 međunarodnih priznanja za kreativnost i doprinos marketingu. „Nisam fan nagrada kao takvih, nerviraju me kreativci koji se ovim poslom bave samo zbog nagrada“, ističe ona, ukazujući na činjenicu da priznanja treba da budu tek nusprodukt našeg rada usmerenog na kreiranje vrednosti za klijente i krajnje korisnike, kroz inovativne i kreativne procese.

Nagrade su jagoda na vrhu našeg šejka, slavlje, priznanje koje nam pruža mogućnost da uočimo najbolje prakse i izvučemo važne lekcije iz njih. Moj tim i ja nismo osvojili 113 nagrada tako što smo se takmičili za njih, već fokusirajući se na krajnji proizvod i rezultat našeg rada u koji smo uložili vreme, trud i znanje. Kada se vrednosti nagrada usmere u pravom smeru, one mogu biti veliki pokretač čitave scene – pogotovo na manjim tržištima poput Srbije.

Veliki umetnici kradu, dobri marketari prilagođavaju

Kako meriti kreativnost kampanja na manjem tržištu koje se još uvek razvija? Kako meriti kreativnost kada je neko na drugom kraju planete uradio već nešto slično, a mi samo doradili koncept i učinili ga relevantnim na lokalu? Besterova kaže da je ovo ujedno i poenta marketinga, pozajmljujući poznate elemente i stvarajući novu vrednost. „Nije li to definicija inovativnosti?“ – dodaje ona kroz osmeh.

Smatrajući da učenje na primerima drugih uspešnih kampanja i agencija predstavlja prirodni put razvoja svakog tima, Debi napominje da je ovo odličan način za kompanije i brendove da promene svoj način razmišljanja, izlazeći iz zone komfora i radeći stvari na „malo drugačiji način“:

Pogledajte tehnološke startape i njihovu povezanost sa manjim državama. To su mesta gde nastaju nove ideje, gde se rađaju inovativne stvari. Mi, sa velikih tržišta, trebali bismo da se ugledamo na ove timove i projekte na kojima rade. Možda nešto i naučimo!

b111

Ukoliko još uvek niste obezbedili svoje mesto na IAB MIXX konferenciji koja se održava 15. decembra u Narodnom pozorištu u Beogradu, učinite to sada i iskoristite specijalan promo kod „NETOKRACIJA“ koji vam garantuje 15% popusta pri kupovini ulaznice! Pored toga, tu je i količinski popust za tri i više kupljenih karata.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Hoće li soba za gejming i dalje biti ‘glavni adut’ poslodavaca ili nas zbog korone očekaju bolji benefiti i povlastice?

Pandemija je promenila mnogo toga, pa i način na koji poslodavci i zaposleni posmatraju kompanijske benefite. U nastavku otkrivamo koje će to povlastice zaposleni u IT-ju moći da očekuju sada kada rad od kuće više nije 'ništa posebno'.

Office Talks Podcast

Zašto ne gotivimo Baku Praseta i Marka Zuckerberga? (gost Goran Jankuloski)

Ova godina se može opisati samo jednom rečju - turbulentno. Osim pandemije i drugih nedaća, svedoci smo i različitih dešavanja na društvenim mrežama, počev od kontraverznih stavova Trampa na Tviteru pa preko novih promena na Facebooku i odnosa sa brendovima.

Kultura 2.0

Kako su dve marketinške agencije i Pozorište Puž napravili dečiju Viber predstavu koju je pratilo 20.000 ljudi

Kada se udruže volja, kreativnost i znanje, postoji rešenje za sve, a to nam pokazuje primer agencija Saatchi and Saatchi, Leo Burnett, kao i Pozorišta Puž i Vibera. Njihovi timovi su usred pandemije odlučili da obraduju mališane i organizuju predstavu - ni manje ni više nego baš na Viberu.

Tehnologija

Spotify je zvanično stigao u Srbiju – pretplata kreće od 580 dinara

Spotify, jedna od najpoznatijih platformi za 'streaming' muzike, dostupan je na tržištu Srbije od srede 15. jula. Šta dolazak ovog servisa znači za domaće korisnike i da li bi isti mogao da ostane u senci veoma prisutnog Deezera?

Startapi i poslovanje

Duško Vesin (Alchemy): Budućnost startapa najviše zavisi od partnera i investitora – ne od proizvoda

Jedan od osnivača startapa Alchemy i nekadašnjeg dryTools, Duško Vesin, otkriva za Netokraciju kako je tekla njihova poslovna priča i na osnovu tog iskustva deli savete za sve buduće preduzetnike.

Startapi i poslovanje

Korisnici žele da sa bankama rade na daljinu, a rešenje nudi domaći Blinking

Video 'onboarding' korisnika, tačnije sistem video identifikacije na daljinu, polako postaje 'mainstream' širom sveta. Domaći Blinking razvio je takvo rešenje, a u nastavku teksta razgovaramo o tome kako ono može da nam skrati čekanje u redovima.