Šta je 'Data Science' za domaće kompanije i kako podaci oblikuju nove proizvode?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Šta je ‘Data Science’ za domaće kompanije i kako podaci oblikuju nove proizvode?

Pitanjem šta je zapravo Data Science i kako podatke možemo iskoristiti za razvoj poslovanja, otvoren je prvi događaj u okviru novog formata po imenu 'Business Tech Talks' koji organizuje ICT Hub. Cilj događaja jeste da okupi ljude iz poslovne i tehnološke zajednice i podstakne razmenu ideja i znanja, dok su prvi gosti bili predstavnici kompanija Vip Mobile i Planeta Sport.

ICT Hub

Data Science predstavlja spoj nauke, biznisa i programiranja, primenu naučnih saznanja u cilju unapređenja poslovanja”, naglasio je na početku Darko Marjanović, generalni direktor startapa Things Solver i moderator skupa. Ova oblast može se primeniti u razlitičitim industrijama – telekomunikacijama, maloprodaji, bankarstvu, oglašavanju i medijima, a na kompanijama je da pronađu najbolji način kako da to učine i informacije koje se dobijaju iz podataka iskoriste za optimizaciju poslovanja ili za predviđanje.

Upotrebom velikih podataka do potpuno novih proizvoda

O tome kako taj proces izgleda iz ugla telco kompanija i retailer-a govorili su Natali Delić, CTO u kompanijama Vip mobile i A1 Slovenija i Zoran Bošković, generalni direktor kompanije Planeta Sport, a oboje smatraju da i jednu i drugu stranu povezuje zajednička nit – kada je reč o Data Science svi se nalaze na početku.

“Telekomunikacione kompanije definitivno generišu više podataka od bilo koje druge industrije i to u realnom vremenu – a to je idealno okruženja za primenu Data Science-a i Machine learning-a“, kaže Natali. To se uglavnom, kako ocenjuje, primenjuje u domenu marketinga i finansija i predstavlja standardnu analitiku za potrebe poslovanja. Zatim dodaje:

Sa Big Data-om smo shvatili da sve nestrukturirane podatke možemo bolje da iskoristimo, a Data Science nam omogućava njihovo korišćenje ne samo u dve prethodno navedene oblasti. To nam omogućava stvaranje novih proizvoda – inovaciju i izbacivanje svega onog što radimo manuelno i to je Vipu donelo i finansijske uštede i bolje korisničko iskustvo.

Ovim predavanjem otvoren je novi format Business Tech Talks događaja ICT Hub-a. ICT Hub

Sa druge strane, digitalizacijski izazovi u industriji maloprodaje ogledaju se u komunikaciji sa korisnikom, identifikaciji njegovih potreba, ponudi adekvatnog proizvoda, kao i u efikasnosti u saradnji sa dobavljačima, upravljanju zalihama i sl. “Mi u Planeti smo pre godinu dana krenuli od pitanja kako da bolje identifikujemo naše kupce, njihovo ponašanje i potrebe“, kaže Bošković. U tu svrhu, kako dodaje, pokrenut je web shop koji je pružio analitiku za koju se uopšte nije znalo da se do nje može doći. Međutim, on dodaje:

Količina podataka nije najbitnija, bitan je njihov kvalitet, način obrade, te zaključivanje iz njih. Pored toga, smatram da ne treba imati unapred definisane stvari koje želite da izvučete iz podataka. Svi podaci su dobri, nijedan nije loš, samo se nemojte izgubiti u njima, jer ih zaista ima previše.

Najveći izazov za bolje iskorišćenje?

Da se to ne bi desilo, kako Natali i Zoran ističu, kompanija mora imati nekog ko dobro poznaje podatke i ko će raditi sa Data Scientist-om. To će dovesti do toga da se iz njih izvuče maksimum. Kvalitet podataka, dodaje Natali, do daljnjeg ostaje najveći izazov:

Na mindset-u zaposlenih možemo da radimo iako je to veliki izazov, ali vrlo je važno paziti na GDPR i ostale regulativne oblike.  Ako to ispuštujemo, Data Science je jedan od načina koji će nam pomoći na putu digitalizacije kompanije i društva generalno.

Iako i kod retailer-a postoje prepreke i iako je najteže promeniti jednu organizaciju – to nije nemoguće, kaže Zoran. On dodaje da najpre treba krenuti od promene svesti onih koji donose odluke i daje jedan savet svima koji počinju sa ovim – ako niste, krenite sa tim promenama što pre.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Karijere

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Patrik Kolins: Ako govorimo o izgradnji startap ekosistema, Srbija je na sjajnom putu

Iskusni mentor u radu sa startapima analizirao je srpski ekosistem i dao korisne savete domaćim osnivačima čiji su tehnološki startapi spremni za osvajanje svetskog tržišta.

Kultura 2.0

Može li veštačka inteligencija ubiti kreativnost?

Kada je Jason Allen, inače dizajner video igara, pobedio na Takmičenju likovne umetnosti Državnog sajma Kolorado u kategoriji Digital Arts/Digitally-Manipulated Photography sa delom 'Théâtre D’opéra Spatial', koje je nastalo uz pomoć najpopularnijeg programa veštačke inteligencije Midjourney, povela se polemika o tome šta je umetnost danas, kakva je njena budućnost i da li to ona zapravo 'umire pred našim očima'?

Tehnologija

Brnabić: Izvoz srpske IT industrije preko €2,5 milijardi u 2022. godini

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić rekla je da će izvoz IT industrije ove godine premašiti 2,5 milijarde evra, od čega će suficit biti preko 1,5 milijarde evra, a da je u proteklih godinu dana svako drugo novo radno mesto bilo u IT sektoru.

Startapi i poslovanje

500 Emerging Europe: Novih €70 miliona za lokalne startape sa globalnim ambicijama

Istanbulski ogranak poznatog VC fonda 500 startups saopštio je da se sa novim fondom još više fokusira na države Centralne i Istočne Evrope, među kojima je i Srbija.

Intervju

Stvaranje i edukacija novih talenata moraju biti u fokusu domaćih ‘game dev’ kompanija

Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.