Pitali smo domaće e-commerce eksperte kako se priremiti za Crni petak

Pitali smo domaće e-commerce eksperte kako se priremiti za Crni petak i obezbediti nesmetani rad Internet prodavnice

Korak po korak Black Friday uvukao se u pore našeg potrošačkog društva, a ove godine nikad veći broj trgovaca takmičiće se za našu pažnju, kao i za naše finansije.

Možda do pre par godina na nivou domaćeg tržišta nismo znali šta je Black Friday, ali u 2020. godini teško ćete pronaći trgovca koji popustima u novembru ne obeležava najveći svetski praznik kupovine – bilo da su u pitanju tehnologija, nameštaj, obuća i odeća, online kursevi pa čak i različite usluge.

Usled globalne pandemije koja i dalje traje, mnogima od njih fokus će biti upravo na digitalnim kanalima prodaje, pre svega na Internet prodavnici, što se direktno prevodi u veću posećenost, veći broj konverzija, ali i veći broj problema koji mogu da naruše korisničko iskustvo i potencijalnog kupca pretvore u samo još jednog posetioca.

Pojedine statistke kažu da kada je tržište Srbije u pitanju, čak 1 od 5 e-commerce biznisa iskusi ozbiljan downtime tj. pad u brzini i kvalitetu svojih usluga, što nas je nateralo da se zapitamo – kako se na vreme spremiti za Black Friday iz ugla biznisa i tehnologije i da li oni i po ovom pitanju moraju biti usklađeni?

Pripreme mogu trajati mesecima unapred, zato na vreme analizirajte prošlogodišnji performans

Nikola Pelević, Business Inteligence Manager u kompaniji Đak Sport, kaže za Netokraciju da Crni petak sa sobom nosi kompleksnu strukturu organizacije na nekoliko nivoa poslovanja, dodajući da se sa procesom planiranja i organizacije počinje i više od mesec dana unapred – što odabir prave mešavine sadržaja i marketinga čini ujedno i najtežim delom posla, nakon čega sledi operativno-tehnički deo, overload sajtova, te analiza eventualnih problema sa opterećenjem kurirskih službi usled velikog broja pošiljki koji prouzrokuju probijanje roka isporuke.

„U pitanju je globalni praznik, najveći na svetu“, naglašava Pelević i dodaje da će gotovo svaka kompanija u retail-u, pa i šire, biti veoma prisutna po pitanju oglašavanja. To znači da će se prostor za svaku impresiju i za svaki klik smanjiti, dok ćemo s druge strane imati veću verovatnoću konverzije upravo tim danima. Sve to ukazuje nam da je u masi reklamnih poruka potrebno izdvojiti se kreativnom i jedinstvenom strategijom kroz sve kanale.

S druge, tehničke strane, najveća greška koju prodavci mogu da naprave jeste da pomisle kako su postojeći infrastrukturni kapaciteti sasvim dovoljni za potrebe jedne ovakve kampanje – otkriva za Netokraciju Bojan Vitnik, Senior System Engineer u kompaniji Mainstream koji ukazuje na činjenicu da se povećanje infrastrukturnih kapaciteta može kretati od +50% do +300% ukupne posete:

Uvid u prosečno opterećenje vaše infrastrukture kao i podatak o opterećenju infrastrukture u vrhuncu je od velikog značaja za planiranje kapaciteta. Statistike prošlogodišnjeg prometa za vreme Crnog petka su takođe važne. Proširenje kapaciteta treba da prati i analiza performansi aplikacije, optimizacije i potencijalno uvođenje novih tehnika ubrzanja npr. sveobuhvatnije keširanje.

Računajte da proširenje kapaciteta, što zbog tehničkih, što zbog finansijskih ili nekih trećih razloga, nije uvek izvodljivo u kratkom roku. Pored programerskog tima i hosting partnera kao očiglednih strana koje moraju biti uključene u proces planiranja kapaciteta, važno je u proces uključiti i marketing tim.

Da popularnost ovog „praznika“ raste iz godine u godinu saglasan je i Srđan Plamenac, Head of E-commerce u Tehnomaniji koji ističe da se broj pretraga za popuste može povećati i do 50% kada je reč o vodećim pretraživačima, što znači da se sve više trgovaca takmiči za pažnju potencijalnih kupaca.

Plamenac je saglasan sa Nikolom kada kaže da priprema za Black Friday traje i do mesec dana unapred, dodajući da to iz ugla njegovog poslodavca znači čitav niz aktivnosti – od pripreme tehničkih kapaciteta, kvalitetne ponude, pa sve do logistike i korisničke podrške koja se mora uskladiti:

Glavni zadatak je identifikovati šta naši kupci prepoznaju kao vrednost, u skladu sa tim potrebno je pažljivo skrojiti ponudu i jasnu poruku za kupce. Sledeći izazov je to što se u novembru svi oglašavaju. Uspešna kampanja ogleda se u tome da svaka poruka i informacija dopre do ciljanog krajnjeg kupca.

Trenutna situacija donela nam je mnoge promene, pa tako i promene kada je u pitanju akcija Black Friday. Pored toga što svakodnevno unapređujemo naše kapacitete na online prodavnici, ove godine smo ponudili i mnoge inovativne opcije na web shopu vredne pažnje – poput online kredita.

Kakvo vam je korisničko iskustvo, takve su vam i konverzije

Iako su svi sagovornici složni da uz dobru pripremu „nema zime“ za jedan web shop kada je u pitanju novembarski praznik kupovine, Vitnik za Netokraciju kaže da iz godine u godinu i dalje imamo primetan broj prodavnica koje ne uspevaju da isporuče kvalitetno iskustvo, što gotovo u startu znači izgubljene konverzije. Govoreći o najgorem scenariju za jednog prodavca koji se suočava sa takvim izazovom na dan povećane pretrage i kupovine, on dodaje:

Uporni kupci će do željenih proizvoda doći – na ovaj ili onaj način. Sačekaće trenutak kada web shop proradi u prihvatljivom kapacitetu. Nestrpljivi kupci će odustati i okrenuti se nekoj drugoj prodavnici ili odustati od kupovine u potpunosti.

Ako izuzmemo očigledne finansijske posledice, ono što ostaje zajedničko u oba slučaja jeste opšte razočarenje koje će posetioci iskazati što usmeno u užem krugu prijatelja, što u online medijima i na društvenim mrežama, pa čak i u pisanim medijima. Drugim rečima, ostaje vrlo loša reklama koja može imati i dalekosežnije i dugoročnije posledice.

Međutim, za razliku od prethodnih godina kada se na Crni petak gledalo i pomalo pionirski, Bojan kaže da je danas situacija ipak drugačija. „U današnje vreme e-commerce menadžeri i drugi članovi rukovodstva poprilično su svesni značaja online kupovine i njenog finansijskog potencijala„, ističe Vitnik i kaže da problem može nastati i kao posledica podrazumevanja da je dovoljno proširivanje kapaciteta na osnovu prošlogodišnjih metrika:

Navešću samo jedan primer. Između dva Crna petka, Internet prodavnica je doživela mnoge tehničke izmene, uvedene su nove funkcionalnosti itd. Neke od ovih izmena mogu biti loše optimizovane. Sa uobičajenom količinom posete web shopu, ove loše optimizovane izmene mogu proći „ispod radara“.

S druge strane, pri velikoj poseti, ove izmene mogu postati glavni razlog loših performansi ili dovesti do totalnog kolapsa web prodavnice. Period pred Black Friday je stoga odličan trenutak da se provere opšte performanse web shopa, utegne i optimizuje kod i razmisli o dodatnom sloju optimizacija kroz npr. keširanje. Testiranje performansi i opterećenja je zato važna aktivnost koju ne treba zaobići.

Potvrđujući Bojanove reči, Nikola dodaje da kako i tehnologija evoluira galopirajućom brzinom, gotovo uvek postoji jaz između onog što kupac već zahteva i što je tek postalo moguće, sa onim što je aktuelno na Internet prodavnicama u Srbiji:

Brzina sajta, loša tehnička rešenja, ili tehnička rešenja koja nisu unapređena su uvek frustrirajuća za kupca, a samim tim i za nas. Priprema idealnog terena za kupca, u bilo kom smislu, jedna je od krucijalnih stvari za bilo kog e-commerce menadžera.

Kada i kako šaljete promotivni newsletter?

Govoreći o važnosti usklađenosti između tehničkog i marketing sektora, Vitnik naglašava da su predvidivost i kontrola praktično pola rešenja. „Najveći udar na vaš web shop generiše u stvari reklamna kampanja, te uz dobro planiranu reklamnu kampanju možete značajno da ublažite iznenadne i jake udare na vašu prodavnicu, obezbeđujući time bolju i ravnomerniju raspodelu posetilaca u vremenu“, kaže on i dodaje:

Važno je kupce unapred informisati o tome šta mogu da očekuju za vreme Crnog petka. Na taj način oni će moći unapred da isplaniraju kupovinu i neće svi kupci odjednom nagrnuti da posete web shop. Slanje newslettera i druge vrsta obaveštenja takođe treba rasporediti preko dužeg vremenskog perioda i u manjim paketima kako bi se posetioci web prodavnice vremenski rasporedili i ublažili udar na web shop. Bliska saradnja između marketing i tehničkog tima i međusobni feedback su stoga obavezni.

Pandemija je iz korena promenila mišljenje svih nas o Internet trgovini

Pokrivajući domen Internet trgovine, ne pamtim godinu u kojoj se više govorilo i pisalo o ovoj temi nego što je to slučaj 2020. godine. Ukoliko je e-commerce za mnoge i predstavljao budućnost, gotovo da nema trgovca koji već u prvim mesecima pandemije nije shvatio da je on pre svega sadašnjost – jer paradigma se promenila, samim tim i očekivanja kupaca.

Na neke od problema poput logistike još uvek tražimo odgovor – po svemu sudeći trebaće nam još vremena da i dostava dođe na svoje mesto. S druge strane, svi akteri Internet trgovine suočavali su se ove godine sa drugačijim i sebi svojstvenim izazovima. Zanimalo me je kakva je situacija iz ugla naših sagovornika?

Pelević za Netokraciju otkriva da je COVID-19 strukturalno promenio način razmišljanja kod biznisa širom sveta – samim tim i uticaj na poslovanje kompanije Đak Sport bio je veliki i primetan:

Generalno, već par godina unazad, e-commerce je u našoj kompaniji vrlo bitan, te smo donekle sa tim segmentom amortizovali ogromne padove i probleme sa instore segmentom poslovanja, od početka krize. Logistika je svakako jedna živa materija, koja je doživjela veliko preopterećenje ove godine. Nadamo se i da je evoluirala jer ona itekako utiče na kompletno korisničko iskustvo, kao poslednji korak naše usluge.

I Nikola i Srđan saglasni su da će ove godine, više nego ikada, biti potrebno pratiti odakle dolaze pojedinačne prodaje, te ne sumnjaju da će digitalni kanali imati značajan primat u odnosu na instore kupovine. Sa ovim mišljenjem saglasan je i Vitnik koji za Netokraciju zaključuje kako je COVID-19 u stvari najviše uticao na promenu svesti prosečnog kupca:

Do pre pandemije, mnogi kupci nisu bili ni svesni svih mogućnosti online kupovine. Prisutne su tu bile i brojne predrasude. Sada se situacija drastično promenila. Prodavci će s druge strane jednostavno pratiti trend i ići u korak sa potražnjom proširujući dijapazon proizvoda i usluga koje nude online. Ove godine svakako očekujemo najveći udar na online kupovinu uoči Crnog petka ikada.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Sasomange od letos zabeležio 100.000 registrovanih korisnika u pohodu na udeo u domaćem ‘classifieds’ tržištu

Sredinom godine na tržište Srbije stigao je novi oglasnik koji tehnologijom i dizajnom želi da se bori za svoj deo 'classifieds' kolača. Zanimalo nas je kako je čitava priča zamišljena i šta to novo Sasomange.rs pruža domaćim kupcima i trgovcima.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Kolumna

Filtriranje interneta u Srbiji donosi ozbiljne posledice i nepoznatu korist

Filtriranje interneta je u Srbiji uvedeno radi navodnog sprečavanja dalje štete po republički budžet i ekonomiju i uz zanemarivanje brojnih aspekata koji ovaj opasan presedan nosi sa sobom. U tekstu analiziramo zašto je ta odluka besmislena i do kakvih posledica može dovesti.

Propustili ste

Gaming

Facebookov ‘cloud gaming’ ponudiće oglašivačima nove mogućnosti za reklamu

'Cloud' gejming je termin koji je u ovoj dinamičnoj godini isplivao na površinu i zainteresovao mnoge. Iako mu je potrebno još vremena da pokaže svoj pun potencijal, velike kompanije polažu ogromnu nadu u ovu oblast. Nakon kompanija Google i Apple, svoj 'cloud' gejming servis predstavio je i Facebook.

Društvene mreže

1.000.000 pregleda kasnije i domaći Extreme Intimo srušio je Instagram svojim humanim gestom

Ovih dana niste mogli da ne primetite video koji je šerovan širom Instagrama: kampanju #stvarnoželim brenda Extreme Intimo koji je za svako deljenje videa poklanjao novčana sredstva za porodilišta širom Srbije. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima ove kompanije.

Internet marketing

TikTok kampanja ‘Teži Ravnoteži’ za 10 dana ima više od 700.000 pregleda – i interesuje tinejdžere širom Balkana

U okviru nacionalne kampanje 'Teži ravnoteži' pokrenut je i TikTok kanal sa ciljem edukacije đaka i studenata na temu zdravih životnih stilova. U nastavku teksta organizatori nam detaljnije otkrivaju o čemu je reč.

Office Talks Podcast

Država ćuti na zahteve frilensera (gost Miran Pogačar)

23. epizodu Office Talks podkasta obeležila je aktuelna tema oporezivanja frilensera. Naš gost bio je Miran Pogačar, predsednik novoosnovanog Udruženja radnika na Internetu.

Startapi i poslovanje

Nakon pritiska javnosti Apple konačno smanjuje App Store naknadu na 15% – ali samo za pojedine developere

Kao deo novog programa za mala preduzeća kompanija Apple najavila je smanjenje stope provizije u App Store prodavnici za 15% - što predstavlja jednu od najznačajnijih promena u procesu u kojem iOS developeri zarađuju na svojim igrama i aplikacijama za Apple uređaje.

Društvene mreže

Snap Inc. imenovao predstavnika za Srbiju – u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti saopštio je da je i kompanija Snap Inc. imenovala svog predstavnika za Republiku Srbiju.