Pitali smo domaće e-commerce eksperte kako se priremiti za Crni petak

Pitali smo domaće e-commerce eksperte kako se priremiti za Crni petak i obezbediti nesmetani rad Internet prodavnice

Korak po korak Black Friday uvukao se u pore našeg potrošačkog društva, a ove godine nikad veći broj trgovaca takmičiće se za našu pažnju, kao i za naše finansije.

Možda do pre par godina na nivou domaćeg tržišta nismo znali šta je Black Friday, ali u 2020. godini teško ćete pronaći trgovca koji popustima u novembru ne obeležava najveći svetski praznik kupovine – bilo da su u pitanju tehnologija, nameštaj, obuća i odeća, online kursevi pa čak i različite usluge.

Usled globalne pandemije koja i dalje traje, mnogima od njih fokus će biti upravo na digitalnim kanalima prodaje, pre svega na Internet prodavnici, što se direktno prevodi u veću posećenost, veći broj konverzija, ali i veći broj problema koji mogu da naruše korisničko iskustvo i potencijalnog kupca pretvore u samo još jednog posetioca.

Pojedine statistke kažu da kada je tržište Srbije u pitanju, čak 1 od 5 e-commerce biznisa iskusi ozbiljan downtime tj. pad u brzini i kvalitetu svojih usluga, što nas je nateralo da se zapitamo – kako se na vreme spremiti za Black Friday iz ugla biznisa i tehnologije i da li oni i po ovom pitanju moraju biti usklađeni?

Pripreme mogu trajati mesecima unapred, zato na vreme analizirajte prošlogodišnji performans

Nikola Pelević, Business Inteligence Manager u kompaniji Đak Sport, kaže za Netokraciju da Crni petak sa sobom nosi kompleksnu strukturu organizacije na nekoliko nivoa poslovanja, dodajući da se sa procesom planiranja i organizacije počinje i više od mesec dana unapred – što odabir prave mešavine sadržaja i marketinga čini ujedno i najtežim delom posla, nakon čega sledi operativno-tehnički deo, overload sajtova, te analiza eventualnih problema sa opterećenjem kurirskih službi usled velikog broja pošiljki koji prouzrokuju probijanje roka isporuke.

“U pitanju je globalni praznik, najveći na svetu”, naglašava Pelević i dodaje da će gotovo svaka kompanija u retail-u, pa i šire, biti veoma prisutna po pitanju oglašavanja. To znači da će se prostor za svaku impresiju i za svaki klik smanjiti, dok ćemo s druge strane imati veću verovatnoću konverzije upravo tim danima. Sve to ukazuje nam da je u masi reklamnih poruka potrebno izdvojiti se kreativnom i jedinstvenom strategijom kroz sve kanale.

S druge, tehničke strane, najveća greška koju prodavci mogu da naprave jeste da pomisle kako su postojeći infrastrukturni kapaciteti sasvim dovoljni za potrebe jedne ovakve kampanje – otkriva za Netokraciju Bojan Vitnik, Senior System Engineer u kompaniji Mainstream koji ukazuje na činjenicu da se povećanje infrastrukturnih kapaciteta može kretati od +50% do +300% ukupne posete:

Uvid u prosečno opterećenje vaše infrastrukture kao i podatak o opterećenju infrastrukture u vrhuncu je od velikog značaja za planiranje kapaciteta. Statistike prošlogodišnjeg prometa za vreme Crnog petka su takođe važne. Proširenje kapaciteta treba da prati i analiza performansi aplikacije, optimizacije i potencijalno uvođenje novih tehnika ubrzanja npr. sveobuhvatnije keširanje.

Računajte da proširenje kapaciteta, što zbog tehničkih, što zbog finansijskih ili nekih trećih razloga, nije uvek izvodljivo u kratkom roku. Pored programerskog tima i hosting partnera kao očiglednih strana koje moraju biti uključene u proces planiranja kapaciteta, važno je u proces uključiti i marketing tim.

Da popularnost ovog “praznika” raste iz godine u godinu saglasan je i Srđan Plamenac, Head of E-commerce u Tehnomaniji koji ističe da se broj pretraga za popuste može povećati i do 50% kada je reč o vodećim pretraživačima, što znači da se sve više trgovaca takmiči za pažnju potencijalnih kupaca.

Plamenac je saglasan sa Nikolom kada kaže da priprema za Black Friday traje i do mesec dana unapred, dodajući da to iz ugla njegovog poslodavca znači čitav niz aktivnosti – od pripreme tehničkih kapaciteta, kvalitetne ponude, pa sve do logistike i korisničke podrške koja se mora uskladiti:

Glavni zadatak je identifikovati šta naši kupci prepoznaju kao vrednost, u skladu sa tim potrebno je pažljivo skrojiti ponudu i jasnu poruku za kupce. Sledeći izazov je to što se u novembru svi oglašavaju. Uspešna kampanja ogleda se u tome da svaka poruka i informacija dopre do ciljanog krajnjeg kupca.

Trenutna situacija donela nam je mnoge promene, pa tako i promene kada je u pitanju akcija Black Friday. Pored toga što svakodnevno unapređujemo naše kapacitete na online prodavnici, ove godine smo ponudili i mnoge inovativne opcije na web shopu vredne pažnje – poput online kredita.

Kakvo vam je korisničko iskustvo, takve su vam i konverzije

Iako su svi sagovornici složni da uz dobru pripremu “nema zime” za jedan web shop kada je u pitanju novembarski praznik kupovine, Vitnik za Netokraciju kaže da iz godine u godinu i dalje imamo primetan broj prodavnica koje ne uspevaju da isporuče kvalitetno iskustvo, što gotovo u startu znači izgubljene konverzije. Govoreći o najgorem scenariju za jednog prodavca koji se suočava sa takvim izazovom na dan povećane pretrage i kupovine, on dodaje:

Uporni kupci će do željenih proizvoda doći – na ovaj ili onaj način. Sačekaće trenutak kada web shop proradi u prihvatljivom kapacitetu. Nestrpljivi kupci će odustati i okrenuti se nekoj drugoj prodavnici ili odustati od kupovine u potpunosti.

Ako izuzmemo očigledne finansijske posledice, ono što ostaje zajedničko u oba slučaja jeste opšte razočarenje koje će posetioci iskazati što usmeno u užem krugu prijatelja, što u online medijima i na društvenim mrežama, pa čak i u pisanim medijima. Drugim rečima, ostaje vrlo loša reklama koja može imati i dalekosežnije i dugoročnije posledice.

Međutim, za razliku od prethodnih godina kada se na Crni petak gledalo i pomalo pionirski, Bojan kaže da je danas situacija ipak drugačija. “U današnje vreme e-commerce menadžeri i drugi članovi rukovodstva poprilično su svesni značaja online kupovine i njenog finansijskog potencijala“, ističe Vitnik i kaže da problem može nastati i kao posledica podrazumevanja da je dovoljno proširivanje kapaciteta na osnovu prošlogodišnjih metrika:

Navešću samo jedan primer. Između dva Crna petka, Internet prodavnica je doživela mnoge tehničke izmene, uvedene su nove funkcionalnosti itd. Neke od ovih izmena mogu biti loše optimizovane. Sa uobičajenom količinom posete web shopu, ove loše optimizovane izmene mogu proći “ispod radara”.

S druge strane, pri velikoj poseti, ove izmene mogu postati glavni razlog loših performansi ili dovesti do totalnog kolapsa web prodavnice. Period pred Black Friday je stoga odličan trenutak da se provere opšte performanse web shopa, utegne i optimizuje kod i razmisli o dodatnom sloju optimizacija kroz npr. keširanje. Testiranje performansi i opterećenja je zato važna aktivnost koju ne treba zaobići.

Potvrđujući Bojanove reči, Nikola dodaje da kako i tehnologija evoluira galopirajućom brzinom, gotovo uvek postoji jaz između onog što kupac već zahteva i što je tek postalo moguće, sa onim što je aktuelno na Internet prodavnicama u Srbiji:

Brzina sajta, loša tehnička rešenja, ili tehnička rešenja koja nisu unapređena su uvek frustrirajuća za kupca, a samim tim i za nas. Priprema idealnog terena za kupca, u bilo kom smislu, jedna je od krucijalnih stvari za bilo kog e-commerce menadžera.

Kada i kako šaljete promotivni newsletter?

Govoreći o važnosti usklađenosti između tehničkog i marketing sektora, Vitnik naglašava da su predvidivost i kontrola praktično pola rešenja. “Najveći udar na vaš web shop generiše u stvari reklamna kampanja, te uz dobro planiranu reklamnu kampanju možete značajno da ublažite iznenadne i jake udare na vašu prodavnicu, obezbeđujući time bolju i ravnomerniju raspodelu posetilaca u vremenu”, kaže on i dodaje:

Važno je kupce unapred informisati o tome šta mogu da očekuju za vreme Crnog petka. Na taj način oni će moći unapred da isplaniraju kupovinu i neće svi kupci odjednom nagrnuti da posete web shop. Slanje newslettera i druge vrsta obaveštenja takođe treba rasporediti preko dužeg vremenskog perioda i u manjim paketima kako bi se posetioci web prodavnice vremenski rasporedili i ublažili udar na web shop. Bliska saradnja između marketing i tehničkog tima i međusobni feedback su stoga obavezni.

Pandemija je iz korena promenila mišljenje svih nas o Internet trgovini

Pokrivajući domen Internet trgovine, ne pamtim godinu u kojoj se više govorilo i pisalo o ovoj temi nego što je to slučaj 2020. godine. Ukoliko je e-commerce za mnoge i predstavljao budućnost, gotovo da nema trgovca koji već u prvim mesecima pandemije nije shvatio da je on pre svega sadašnjost – jer paradigma se promenila, samim tim i očekivanja kupaca.

Na neke od problema poput logistike još uvek tražimo odgovor – po svemu sudeći trebaće nam još vremena da i dostava dođe na svoje mesto. S druge strane, svi akteri Internet trgovine suočavali su se ove godine sa drugačijim i sebi svojstvenim izazovima. Zanimalo me je kakva je situacija iz ugla naših sagovornika?

Pelević za Netokraciju otkriva da je COVID-19 strukturalno promenio način razmišljanja kod biznisa širom sveta – samim tim i uticaj na poslovanje kompanije Đak Sport bio je veliki i primetan:

Generalno, već par godina unazad, e-commerce je u našoj kompaniji vrlo bitan, te smo donekle sa tim segmentom amortizovali ogromne padove i probleme sa instore segmentom poslovanja, od početka krize. Logistika je svakako jedna živa materija, koja je doživjela veliko preopterećenje ove godine. Nadamo se i da je evoluirala jer ona itekako utiče na kompletno korisničko iskustvo, kao poslednji korak naše usluge.

I Nikola i Srđan saglasni su da će ove godine, više nego ikada, biti potrebno pratiti odakle dolaze pojedinačne prodaje, te ne sumnjaju da će digitalni kanali imati značajan primat u odnosu na instore kupovine. Sa ovim mišljenjem saglasan je i Vitnik koji za Netokraciju zaključuje kako je COVID-19 u stvari najviše uticao na promenu svesti prosečnog kupca:

Do pre pandemije, mnogi kupci nisu bili ni svesni svih mogućnosti online kupovine. Prisutne su tu bile i brojne predrasude. Sada se situacija drastično promenila. Prodavci će s druge strane jednostavno pratiti trend i ići u korak sa potražnjom proširujući dijapazon proizvoda i usluga koje nude online. Ove godine svakako očekujemo najveći udar na online kupovinu uoči Crnog petka ikada.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Startapi i poslovanje

€1.000.000 privredi Srbije iz SAD kroz projekat Tesla Nation

Ovaj projekat nastoji da razvije privredne veze Srbije i sveta uz pomoć dijaspore i kompanija koje su se udružile da ga podrže, a cilj mu je da promoviše Srbiju u inostranstvu kao zemlju inovatora i izuzetnih IT profesionalaca.