
Imate ideju za hyper-casual igru? Prijavite se za treći ciklus programa CrazyHubs Novi Sad
Prošlo je skoro godinu dana otkada je otvoren CrazyHubs Novi Sad i više od godinu dana otkako je CrazyLabs pokrenuo CrazyHubs inicijativu širom sveta. Sada je otvoren treći ciklus ovog programa u Novom Sadu za sve one koje interesuje proces razvoja 'hyper-casual' igara.
Ideja iza CrazyHubs edukativnog programa je proistekla iz bliske saradnje CrazyLabs-a sa univerzitetom u Tel Avivu. Budući da su studenti uz tehničko i idejno usmeravanje vrlo lako uspevali da uspešno kreiraju prototipove hyper casual igara, nastala je ideja da se studentima maturantima, a i starijima, ponudi učešće u edukativnom programu akceleratora – iz kog bi nastali nezavisni i osnaženi timovi sa kojima bi potom CrazLabs nastavio da sarađuje.
Nakon Tel Aviva, otvoren je hub u Mumbaiju, zatim u Istanbulu, Novom Sadu, a potom i u Kejptaunu, što svedoči o uspešnom edukativnom modelu rada. Samo neke od video igara koje su kreirali CrazyHubs polaznici su Epic Hero Weapon Craft Masters, Frozen Honey ASMR, Fridge Organizing, Zoom Out i Cutman Boxing.
Kako su prijave za treći ciklus CrazyHub-a u Novom Sadu već sada otvorene, iskoristili smo priliku da razgovaramo sa Borislavom Vesnićem koji je Managing Partner CrazyLabs-a u Srbiji a koji nam je govorio o tome šta sve polaznici koje zanima razvoj hyper-casual igara mogu da očekuju od pomenutog programa. Takođe, sa nama je utiske o programu podelio i domaći studio Lab Rats, učesnik CrazyHubs-a koji je uspešno objavio svoju video igru Fridge Organizing na Google Play i App Store prodavnici.
Osnaživanje odnosa sa studijima koji su prošli kroz hub kao cilj za kompaniju
Borislav nam je na početku razgovora otkrio da su iza CrazyHubs-a dva uspešna četvoromesečna ciklusa akceleratora. Tačnije, do sada je ovaj tim kroz iskustvo “ispeglao” ceo proces od onbordinga, preko edukacije, pa sve do sistema rada i uvoda timova u svet predužetništva. On ističe da je pre svega ideja da se osnaže indie developeri kako bi postali samostalni i finansijski stabilni i kako bi kasnije mogli i da razvijaju zahtevnije igre i sopstvene projekte.
Naš sagovornik kaže da je najveći fokus CrazyHubs programa na ideaciji i produkciji u skladu sa standardima hyper casual industrije. Na ovaj način polaznici imaju benefit mentorstva u gejm dizajnu, predstavljanju ideje, Unity development-u, analizi tržišta i aktuelnih trendova, analizi podataka putem CLIK dashboard-a i još mnogo toga.
Ono što smo uspeli da saznamo jeste da su svi učesnici jednako plaćeni tokom programa akceleratora, a povrh toga imaju i značajan udeo u zaradi igre koja doživi izdanje. Štaviše, rad u dvočlanom ili tročlanom timu je odlično iskustvo i odskočna daska za one koji žele da se kasnije bave kompleksnijom produkcijom.
Na pitanje Netokracije na koji način će CrazyLabs podržati najuspešnije timove i šta oni u tom slučaju mogu očekivati, Borislav nam je odgovorio sledeće:
Više od 50% timova koji su prošli kroz novosadski hab je registrovalo svoje paušalne agencije i nastavilo saradnju sa CrazyLabs po PPP (paid per prototype) modelu. Ovo podrazumeva da tim biva plaćen određeni iznos po prototipu koji se testira. Sami iznosi zavise od kvaliteta produkcije i rezultata koje tim ima tokom haba.
Većina timova se i fizički zadržala u našim prostorijama nakon samog programa i koristi kapacitete akceleratora, što samo govori o sjajnoj timskoj atmosferi i zajednici koja je nastala. Radi se brzo i mnogo, jer takav je jednostavno tempo industrije. Brzo kreiranje prototipova za Google Play i iOS traje sve dok jedan ne prođe određene KPI (key performance indikatore) na Facebook-u i TikTok-u.
Kada se to desi, onda se fokus tog tima menja isključivo na razvoj te jedne igre koja pokazuje potencijal. CrazyLabs je tu da finansijski podrži timove kako u razvoju prototipova tako i u periodu razvoja igre koja pokazuje tržišni potencijal, kako bi development tim mogao da se fokusira na ono što najbolje radi a to je razvoj same igre.
Upravo u ovim procesima timovima aktivno pomaže širok spektar stručnjaka iz CrazyLabs-a, među kojima su gejm dizajneri, publishing menadžeri, QA, ali i marketing timovi sa kojima se blisko sarađuje i nakon završetka programa akceleratora.
Govoreći nam o narednim planovima CrazyLabs-a, Borislav podseća da je prošlo par meseci od akvizicije ove kompanije od strane švedskog Embracer Group-a, tako da se tek sada nakon spajanja radi na evaluaciji cele inicijative CrazyHubs-a na globalnom nivou. Prema njegovim rečima, energija u novosadskom habu je usmerena na očvršćavanje odnosa sa studijima koji su prošli kroz hab, zajedno sa gejming zajednicom i lokalnim partnerima, dok se sve vreme vredno radi na budućim hyper casual hitovima:
Želimo ovom prilikom da pozovemo sve koji žele da se oprobaju u razvoju hyper casual igara da apliciraju za treći ciklus CrazyHubs akceleratora, prijave su otvorene i trajaće najkasnije do 15. maja. Više detalja o samim uslovima aplikacije možete pročitati na našem sajtu na kom se nalazi i sama aplikaciona forma. Veoma smo entuzijastični povodom ovog ciklusa i jedva čekamo da vidimo i upoznamo nove talentovane i posvećene ljude sa kojima ćemo sarađivati.
TikTok trend pretvoren u video igru sa pola miliona preuzimanja
Pored svih sjajnih timova sa kojima je CrazyLabs sarađivao, ovom prilikom se ističe Lab Rats. Reč je o timu iz drugog ciklusa haba koji je trenutno pred globalnim izdanjem svoje prve igre Fridge Organizing, a koja se za vrlo kratko vreme našla među top 50 igara na Google Play i App Store prodavnicama i trenutno ima preko 500.000 korisnika.

“Kao mladi gejmeri i zasebno iskusni u svojim sferama rada na igrama, odlučili smo se za CrazyHubs program jer je bio dobra šansa za prvim iskustvom rada u timu i u aktivnoj produkciji. Do programa smo došli kroz traženje posla tokom studija”, započeo je priču za Netokraciju Ensar Šaćirović, jedan od osnivača Lab Rats studija.
Nakon čitanja svih kriterijuma programa koji su im i te kako odgovarali, dogovorili su se da postanu deo programa. S obzirom na to da su hyper-casual igre među najjednostavnijim igrama za razvijanje, njihova produkcija se umnogome razlikuje od produkcije drugih žanrova.
Ensar kaže da je sama produkcija generalno brza baš zato što su igre jednostavne za kreiranje i konkurencija svakodnevno raste, ali uprkos tome, ulazak u produkciju je veoma dobar za one koji prvi put rade u timu i za neku kompaniju:
CrazyHubs program nas je naučio na koji način produkcija ovog žanra radi, brzina produkcije nam je pomogla u brzom smišljanju kreativnih i funkcionalnih rešenja, kako da pravimo asset-e za igru da bi ih mogli lako koristiti kasnije, lako razumeti šta igri treba da bi hyper-casual igrač želeo da je igra.
Baš zato što su hyper-casual igre takve kakve jesu, ograničavaju nas, ali nam tako olakšavaju da bolje shvatimo šta je bitno i da se usmerimo ka poboljšanju tih bitnih elemenata. U ovom žanru ima previše kopiranja, ali smo mi specifično naučili kako da radimo jedinstvene stvari i tokom buduće proizvodnje u ovom žanru, i tome planiramo najviše da težimo.
Iskreno govoreći, Šaćirović dodaje da iz Lab Rats-a nikada nisu mislili da će raditi na igrama ovog žanra, ali znanje koje dobijaju od produkcije ovih igara se može vrlo lako primeniti na druge žanrove i znatno olakšati dalja dizajnerska i razvojna iskustva. Ono što je svakako redak slučaj u programu koji organizuje CrazyLabs, jeste da jedna igra polazničkog tima napravi tako brz i veliki uspeh kao što je slučaj sa Fridge Organizing-om.
Ono što smo uspeli da saznamo zahvaljujući našem sagovorniku jeste da se igra bliži milionitom preuzimanju, a ideja za njeno nastajanje je preuzeta od TikTok trenda što i jeste uticalo na njenu uspešnost:
Ova video igra je bila jednostavna da se napravi jer je ipak deo hyper-casual žanra, specifično podžanra ASMR simulacije i teži ka što jednostavnijem izvođenju glavne radnje u igri, organizovanju. Tu nastupa taj način održavanja igrača u igri da radi jedno te isto, ali da on oseća da je uvek nešto drugo iskusio.
Mogu ovako pričati o celom procesu u nedogled a možete je i sami probati i videti. Trenutno se bliži izbacivanju na tržište širom sveta i aktivno se u nju dodaju razne stvari i time testira uticaj igračeve reakcije na njegovo igranje i generalne statistike.
Otkako je Fridge Organizing prošao test i ušao u aktivnu produkciju, CrazyLabs je Lab Rats studiju dodelio ceo tim koji aktivno pomaže da igra bude sve bolja. “Često i mi na svoju ruku nešto odradimo, javimo im i uvek prihvate naše predloge i, ako je potrebno, daju kritike i predloge kako da ih izmenimo“, otkrio nam je Ensar.
“Dalji planovi za nas zavise isključivo od nas samih, baš zato što se trudimo da budemo na svom vrhuncu. Za sada je budućnost našeg tima u okviru CrazyLabs-a vezana za Fridge Organizing, radimo na njoj sve dok igra bude aktivna i profitabilna. U jednom trenutku će biti potrebno raditi na novim potencijalnim budućim hitovima i uzbuđeni smo u tome da svetu damo neočekivane, jedinstvene i zabavne igre”, zaključio je Šaćirović.
Prijave za treći ciklus CrazyHubs-a u Novom Sadu su otvorene, a već sada se možete registrovati za ovaj edukativni program.