Coworking prostori u Srbiji dobijaju sve više upita za boravak - čeka ih dobar period

Coworking prostori dobijaju sve više upita za boravak – i veruju da ih čeka svetla budućnost

Koliko je pandemija uticala na poslovanje domaćih coworking prostora i ima li trenutno stanara u tim objektima?

Kada smo na početku epidemije u Srbiji pisali o tome kako će izgledati naše kancelarije kada se vratimo na posao, dotakli smo se i coworking prostora i zaključili sledeće: ove prostore čekaju teška vremena, ali rešenje je u fleksibilnosti.

Da bismo utvrdili tačnost tog zaključka, predstavnike coworking-a kontaktirali smo nekoliko meseci kasnije sa sledećim pitanjem: kako u ovom trenutku stoje stvari? Njihova iskustva slede u nastavku.

Aleksandra Milojković, Coworking & Event Manager, ICT Hub

Kriza izazvana pandemijom COVID-19 je u prvim mesecima uticala negativno na coworking segment poslovanja ICT Hub-a, dok smo sa druge strane beležili rast u domenu korporativnih inovacija i međunarodnim projektima. Tim prilagođavanjem našeg poslovnog modela na online način rada, naših resursa i dinamike tima, pravovremeno smo odreagovali na nove potrebe tržišta.

Početkom godine (mart, april), naš coworking prostor je bio na minimumu rada shodno situaciji. Sada, kako bismo obezbedili sigurne uslove za rad svim stanarima, organizovali smo se tako da ljudi mogu bezbedno da rade iz huba, što za nas znači da smo na 50% popunjenosti kapaciteta.

Suprotno nekim analizama i očekivanjima, coworking prostori će biti nešto što će tek da zaživi i što će, zbog fleksibilnosti, ponovo postati veliko. Ta fleksibilnost znači da kompanije, timovi, startapi koji rade iz hub-a mogu lako da skaliraju unutar prostora i da ne brinu da će u slučaju povećanja ili smanjenja tima stalno morati da menjaju adresu. Dodatno, nema dugoročnih obaveza, nema ucenjivanja. Kada na sve to dodamo poznate prednosti coworking prostora (mogućnost interakcije, razmene ideja sa drugim ljudima koji rade pored vas, raznoliku strukturu stanara i industrija kojma se bave) interesovanje će samo da raste.

Pavle Krivokuća, Managing partner and CRO, Impact Hub

Uticaj na naše poslovanje manifestovao se u potpunom zaokretu ka isključivo online događajima. Sve naše aktivnosti sa klijentima, partnerima i zajednicom – programima akceleracije startapa, radionicama, meetupima itd – u potpunosti su digitalizovani.

Sa druge strane, broj aktivnih stanara nije se drastično promenio u odnosu na isti period prošle godine. Ono šta se ukazalo kao novi trend jeste promena dinamike rada – coworkeri su smanjili broj radnih sati iz Impact Hub-a na mesečnom nivou: ko je bio full-time, prešao je na part-time, ko je bio part-time sada navraća tu i tamo, što je sasvim očekivani psihološki odgovor na situaciju u kojoj niko zaista nije siguran šta će se desiti na jesen.

Zbog toga nastavljamo putem kojim smo krenuli i pre covida: kreiramo pametne sadržaje i online platforme koje će osnivačima/cama startapa omogućiti on-demand pristup opcijama poput zakazivanja mentorskih sesija, pregršt sjajnih materijala i use-caseva, kontakt sa investitorima i slično.

Nenad Jovanovski, direktor nacionalne mreže Startit centara

Jedna od promena koju smo u našim coworking prostorima usvojili i pre zabrane okupljanja, bila je da obustavimo sve događaje, i ta praksa traje i danas. Takođe, smanjili smo kapacitet coworking-a na 50%, uveli sve propisane mere, edukovali sve stanare i zaposlene o pravilima ponašanja, a coworkerima smo u najkritičnijim mesecima smanjili članarinu.

Danas je situacija sa stanarima dosta slična kao i pre pandemije. U nekim Centrima, gde je velika potražnja za coworking mestima, smo prilagodili druge prostorije za rad kako bismo omogućili svim redovnim članovima da rade iz Startit Centra, a da se pridržavamo novih pravila i time obezbedimo siguran rad, i pored uvedenih promena imamo dosta upita koji su nam na čekanju. U manjim lokalnim Startit Centrima imamo stalne stanare i nismo imali veće fluktuacije.

Ipak, ova situacija nas je podstakla da budemo solidarni, saslušamo potrebe naših stanara, zajednice i zaposlenih, pa smo sa tim u vezi prilagodili naš rad, komunikaciju, planove i projekte.

Jugoslav Stanković, generalni menadžer, Think Innovative Hub

Aktuelna pandemija nije mimoišla ni Think Innovative Hub, kako objekat u Nišu, tako i novootvoreni prostor u Beogradu. Objekat u Nišu otvoren je početkom prošle godine i do pandemije je beležio stalni rast u poslovanju. S druge strane, prostor u Beogradu je krenuo sa useljavanjem u januaru, i na samom početku, kada je trebalo popuniti kapacitete, osetio posledice vanrednog stanja. Kao i kod ostalih, za nas je ova situacija bila nešto sasvim novo, tako da smo morali da se snalazimo u hodu.

Početkom maja stvorili smo sve neophodne uslove za povratak određenog broja korisnika na svoja radna mesta, a trenutna situacija u Think Innovative u Nišu je odlična, najveći broj kompanija potpuno normalno funkcioniše, a coworking i kancelarijski kapaciteti su gotovo pa popunjeni. Ipak, sve je manje interesovanja za organizacijom raznih događaja u event centru. Što se tiče objekta u Beogradu, kancelarije su potpuno opremljene i spremne za useljenje, tako da ponovo pokrećemo marketing kampanju sa ciljem privlačenja potencijalnih korisnika privatnog kancelarijskog prostora.

Jakog smo ubeđenja da je rad od kuće neodrživ na duge staze za većinu kompanija, i da je pred coworking prostorima i dalje svetla budućnost.

Nikola Pavlović, Sava Workspace

Početak pandemije odložio je i samo otvaranje našeg coworking prostora, pa smo to vreme iskoristili da završimo opremanje svih kancelarija i zajedničkih prostorija, fotografišemo prostor i uređenje parking prostora. Sam početak rada karakteriše veoma rezervisano interesovanje uz upite za kratkoročnu rentu pojedinaca. Vremenom interesovanje raste i među manjim timovima od tri, četiri člana uz sada već svakodnevne upite za boravak na duže vreme.

Primetno je, a u sastancima sa našim sadašnjim i potencijalnim klijentima i potvrđeno, da rad od kuće značajno utiče na produktivnost zaposlenih. Informacije koje dobijamo govore da je učinak od kuće i do 70% manji od rada u kancelarijama. Kao potvrda navedenog broj zainteresovanih kao i prijavljenih članova povećava se iz dana u dan.

Đorđe Ćelić, CEO, Business Incubator Novi Sad

Već početkom marta smo upozorili sve naše korisnike da može doći do promene u režimu rada, u drugoj nedelji smo već poslali obaveštenje svim korisnicima naših usluga da se pripreme za rad na daljinu, a čim je zvanično proglašeno vanredno stanje, prostor je privremeno zatvoren do okončanja vanrednog stanja. Taj period smo iskoristili kako bismo se pripremili za rad u novim uslovima.

Nakon okončanja vanrednog stanja i otvaranja prostora za korisnike, nekoliko timova je odlučilo da ostane u potpunosti u režimu rada od kuće, jedna kompanija je odlučila da se preseli u veći prostor, a većina timova je nastavila da radi u hibridnom modelu – neki članovi tima rade od kuće, dok drugi rade iz kancelarija. U poslednja dva meseca imamo povećan broj upita i interesovanja kako za kancelarije tako i za mesta u coworkingu.

Značajna promena do koje je dovela pandemija ogleda se u prelasku sa organizacije događaja u našem prostoru ka organizaciji evenata u digitalnom prostoru. Da bismo ovu globalnu krizu uspešno prebrodili neophodno je da se prilagodimo novim uslovima rada i iskoristimo sve potencijale koje nam nudi tehnologija i globalna povezanost.

Marko Radenković, Generalni Menadžer, Nova Iskra

I kod nas je kriza najviše uticala na uslugu izdavanja prostora za događaje, kao i na zakup radnih mesta – coworking uslugu. Na osnovu istraživanja koje je već u aprilu sprovela Coworking asocijacija Srbije, prikupljeni su podaci koji nam pokazuju da će biti potrebno puno vremena da se poslovanje vrati u normalu.

Sa druge strane, nakon višemesečne izolacije i rada od kuće, coworking prostori zbog svog originalnog koncepta, dinamike i prilika koja se u njima stvaraju, pružaju idealno mesto za promenu i to je ono što je upravo počelo da se dešava. U svim našim prostorima broj članova se povećava, vraćaju se stari, ali dolaze i novi. Budući da su okupljanja i različiti javni događaji i dalje svedeni na minimum, razni organizatori nas kontaktiraju radi iznajmljivanja prostora odakle bi mogli da strimuju svoje događaje. Sveukupno se dešava i oseća promena, ali i dalje dosta obazrivo i sporim tempom.

Kao i verovatno svi ostali biznisi, definitivno smo postali svesni činjenice da je neke stvari nemoguće kontrolisati, i koliko god dobre planove imali, nešto zasigurno može da ih promeni bez našeg uticaja. Planovi koje smo mi imali, poput otvaranja novih lokacija i širenja naše mreže, kako coworking usluge, tako i restorana koji smo pokrenuli u okviru najnovije lokacije na Dorćolu, trenutno su u fazi mirovanja. Za sada je naša energija primarno usmerena na obezbeđivanje sigurnog i bezbednog mesta za rad za sve naše članove i one koji bi to mogli da postanu.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Regruteri nam otkrivaju koje su trenutno najtraženije pozicije u IT-ju

Kako bismo saznali koji kadrovi su trenutno najpotrebniji domaćoj tehnološkoj industriji kontaktirali smo predstavnike agencija FatCat Coders, ManpowerGroup i Omnes Group. U nastavku teksta slede njihova iskustva.

Startapi i poslovanje

Poreska uprava poziva građane da prijave svoje inostrane prilive – posebno ističu programere i influensere

Poreska uprava Republike Srbije poziva sva fizička lica koja su propustila da podnesu poreske prijave priliva iz inostranstva, da to samoinicijativno urade kako bi izbegli prekršajnu odgovornost.

Kultura 2.0

Stiže nam nova Vlada – koliko će se ona baviti digitalizacijom i IT industrijom u Srbiji?

Mnogo je toga urađeno u protekle četiri godine, mahom zbog kontinuiteta prethodne Vlade sa kojim se one pre nje i ne mogu baš pohvaliti. Analiziramo koje su to stvari koje bi se mogle naći u novom ekspozeu, a koje se tiču digitalizacije i IT industrije u Srbiji.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Pobednici OTP Generator konkursa Zanateria i Your Pet World otkrivaju dalje svoje poslovne planove

Pre nešto više od nedelju dana završen je još jedan Generator Gamechanger konkurs, ovaj put u 'online' izdanju. Žiri je i ove godine izabrao najbolje digitalne projekte, a njihove priče vam otkrivamo u nastavku.

Internet marketing

Budućnost digitalnog marketinga se ‘kladi’ na mlade ljude – i zato pazite kako birate praktikante

Da li zaista mladima više nije toliko sexy raditi u marketing agencijama ili situacija nije toliko tragična kakvom je predstavljaju?

Startapi i poslovanje

Kanadski startap Autoklose sa kancelarijama u Beogradu akviziran od strane kompanije VanillaSoft

Autoklose nastaviće svoje poslovanje kao deo kompanije VanillaSoft, jedne od vodećih 'sales engagement' tehnoloških kompanija na svetu.

Startapi i poslovanje

LearnUpon sa kancelarijama u Beogradu osigurao $56 miliona investicije

LearnUpon, kompanija koja u Beogradu zapošljava preko 40 developera, osigurala je manjinsku investiciju od 56 miliona dolara od kompanije za globalni rast Summit Partners.

Gaming

Gejming studio Miracle Dojo ušao u svet gejmifikacije likova igrom PopStar Adventure – glavni junak je Željko Joksimović

Miracle Dojo, beogradski gejming studio, uspešno je objavio svoju drugu video igru - PopStar Adventure. Ovaj poduhvat realizovan je u saradnji sa producentom i pevačem Željkom Joksimovićem, o čemu smo razgovarali sa osnivačem ovog studija. 

Kultura 2.0

Spotify imenovao Httpool kao ekskluzivnog zastupnika za oglasna rešenja na Balkanu

Ova agencija biće na raspolaganju brendovima iz Srbije, Hrvatske, Slovenije, Severne Makedonije, Crne Gore, Albanije i BiH koji žele da se oglašavaju na platformi Spotify.