Alternativni poslovni modeli za kompanije u Srbiji nije nešto što se čeka - već je tu

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

“Većina ljudi na domaćoj biznis sceni zna za podatak da će u sledećih desetak godina 50% kompanija sa S&P 500 liste nestati i da čak i gigantima sa Fortune 500 liste (kao što su, recimo, General Motors, Exxon i Walmart) preti potpuno svrgavanje od kompanija kao što su Tesla i Amazon”, odmah na početku razgovora ističe Kosta.

Međutim, u tim istim krugovima, dodaje on, vrlo se često javlja neki vid odlaganja. Iako svi pričaju o inovacijama, ne može se reći da ih svi i sprovode – uglavnom imaju preča posla ili nemaju vremena.

To je ujedno i jedan od razloga zašto domaće kompanije inovacijama pristupaju “sa mnogo oprečnih informacija kojima često raspolažu, nekad bojažljivo, a nekad sa lažnom sigurnošću”, a da bi se razbili mitovi koji u tom polju vladaju ICT Hub po drugi put organizuje konferenciju posvećenu korporativnim inovacijama. Povodom toga u nastavku teksta sa Kostom razgovaramo o tome kako kreirati alternativne poslovne modele koji će kompanijama obezbediti svetlu budućnost.

Dela, ne reči – i kad poslujemo i kada inoviramo

Većina stručnjaka, dakle, zaista prepoznaje potrebu za unapređenjem poslovanja – čak i iako trenutni aranžman funkcioniše. Pa ipak, pomenuti izgovori nedostatka vremena i resursa za sistematsko bavljenje inovacijama se i dalje relativno često mogu čuti. Zato je, dodaje Kosta, i dalje najveći izazov preći sa reči na dela:

Ne mogu da kažem da ne vidim spremnost za tako nešto kod ljudi na menadžerskim funkcijama u velikim kompanijama. Ipak, ono što je bitno i što uvek podvlačim i u razgovoru sa našim klijentima, jeste da je potrebno izdvojiti vreme i potrebno je baviti se inoviranjem kontinuirano, odnosno učiniti ga jednim od osnovnih strateških ciljeva.

Došli smo do trenutka kada opravdanje poput “nismo imali vremena od dnevnih obaveza” zaista postaje prazna priča jer, ako je dnevni posao ono što oduzima sve vreme svim zaposlenima, trka za vodeću poziciju je izgubljena, a da niste ni bili svesni da je počela, jer se niste ni pomakli iz začelja.

Kako onda pristupiti inovacijama? “Sistematično i sa jasnom predstavom o tome šta inoviramo, zašto inoviramo, na koji način i u kom obimu“, objašnjava naš sagovornik. Pritom, potrebno je obezbediti podršku sa vrha i uključiti sve zaposlene koji mogu doprineti svojim zalaganjem ili ekspertizama, dodaje on:

Kada imate jasnu ideju o onome gde želite da budete za dve, pet ili deset godina, mnogo je lakše izdvojiti segmente poslovanja na koje se treba koncentrisati, identifikovati partnere i saradnike čiju podršku je potrebno osigurati, ali i koncentrisati se na to da se osluškuje tržište i prepoznaju svi oni aspekti proizvoda ili usluga koji su od važnosti korisnicima i koje u tom periodu treba unaprediti. Hteli mi to ili ne, sve se vrti oko toga da ono što radimo neko prepozna, koristi ili na kraju krajeva – kupi – i samim tim mu da konkretnu vrednost.

‘Inspiraciju za alternativne poslovne modele tražite među velikim igračima’

Deo inovativnog pristupa daljeg razvoja kompanije je i traženje alternativnih poslovnih modela, čemu je posvećena i ovogodišnja Corporate Innovations konferencija. I to, priznaćemo, nije ni malo lak proces, posebno zato što nema univerzalnih rešenja. Kosta ističe:

Svaki iole uspešan novi poslovni model trebalo bi da bude koncipiran tako da se ne može lako kopirati i tek tako primeniti u drugim okolnostima ili drugoj industriji, te je zato prilično nezahvalno uopšteno govoriti o poslovnim modelima kojima kompanije mogu da se okrenu.

Naše kompanije, pak, inspiraciju treba da traže u poslu koji obavljaju veliki igrači kao recimo Hilti, koji je sa prodaje alata, prešao na njihovo iznajmljivanje, uvažavajući potrebe svojih korisnika za koje se pokazalo da im je jednostavno samo potreban pravi alat u pravom trenutku. Isto tako, početkom ove godine je Ikea objavila plan da će testirati model iznajmljivanja nameštaja, opet umesto kupovine, jer su istraživanja pokazala da njihovi kupci često promene nekoliko adresa u kratkom vremenskom roku, ali nisu uvek u mogućnosti da svoje stanove opreme novim nameštajem.

Većini su, dodaje Kosta, poznata i hakovanja poslovnih modela, kao što je, recimo, slučaj kod Netflix-a, koji svoje verne korisnike nagrađuje fiksnim iznosom za pretplatu do kraja života. “Tinder je takođe našao način da dođe do dodatne zarade tako što premium verziju naplaćuje, ali korisnicima koji se odluče za takav pristup online dating-u pruža prečicu, štedeći im vreme koje regularni korisnici potroše na čuveni swiping. Naravno, tek u Apple ili Amazon priču nećemo ulaziti, ali jasno je da inspirativnih primera ima, samo je potrebno razumeti ih i iz njih izvući lekcije”, objašnjava on.

Koliko god nama ovo komplikovano zvučalo, prilično je neophodno “jer će kompanije koje ne inoviraju nestati, one koje inoviraju će opstati, a one koje pronađu novi poslovni model će napredovati”, dodaje naš sagovornik:

U suštini, to i jeste ukratko presek situacije – ne možete misliti da kompaniju koja nije ništa promenila u poslednjih dvadeset godina puka sreća može da održi i u budućnosti. Prema istraživanjima, već sada obrazujemo ljude čija ekspertiza uskoro neće biti potrebna, a čak 85% poslova koji će postojati 2030. još uvek nije ni izmišljeno. Ključna odlika uspešnih ljudi koji rade u inovativnim kompanijama je sada brzo usvajanje novih znanja, razumevanje promena na tržištu, prepoznavanje novih igrača i ‘disruptora’ i što je najbitnije – očekivanje neočekivanog i spremnost za sve.

Sledi period adaptiranja na nove tržišne uslove

Ipak, uprkos svim znakovima pored puta koji stoje na poslovnim trasama kompanija, realnost je takva da iako mnogo njih zna sve ove činjenice, i dalje nisu postavile adekvatan mindset za upravljanje inovacijama. To će se, u slučaju nekih kompanija, promeniti tek kada bude kasno za praktične korake, ocenjuje naš sagovornik:

Sa druge strane, pak, “dobra stvar je što veći deo kompanija, bilo da su osnovane u Srbiji ili ovde imaju lokalno predstavništvo, prati dešavanja na globalnom tržištu i ima viziju o tome kako bi njihovo poslovanje trebalo da izgleda u budućnosti”, dodaje Kosta – što zaista jeste svetlo na kraju tunela:

ICT Hub, recimo, već duže vreme sarađuje sa kompanijama koje ozbiljno shvataju strateški pristup inoviranju, ohrabruju svoje zaposlene da budu proaktivni, pronalaze partnere u startapima i manjim kompanijama i to je sve, po mom mišljenju, na neki način recept za uspeh.

Tako su, između ostalog, radili i bivša Societe Generale  banka (sada OTP), razvijajući Sinhro sa aplikacijom Paušal, kompanija Vip mobile, koja je uz pomoć Things Solver ekipe osmislila i razvila proces koji sada pomaže u prepoznavanju dobrih prilika za investiranje u telekomunikacionu infrastrukturu, Direct Media kroz svoj MarTech Challenge i slične aktivnosti i mnoge druge kompanije.

Zaključak je sledeći: hteli mi to da priznamo ili ne, pred nama je, najverovatnije, kompletna transformacija biznisa, odn.”adaptiranje kompanija na nove tržišne uslove, nove korisničke potrebe i nova vremena, u kojima će uspeha imati svi oni koji budu shvatili da vreme novih poslovnih modela nije nešto što se čeka, jer je već tu”, ističe Andrić, dodajući da ICT Hub kroz organizaciju svojih godišnjih konferencija, edukacija i drugih usluga upravo utiče na dalje unapređenje domaćeg tržišta.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.