
Naši inženjeri preuzimaju ozbiljnije uloge u dizajnu, implementaciji i vođenju složenih tehničkih projekata
Kakve to proizvode Continental razvija u Novom Sadu, kako su organizovani timovi i koje to tehnologije koriste? Kakva je uloga srpskih inženjera u globalnom razvoju?
Kada u domaćoj IT zajednici pomenete ime “Continental”, sada je već sigurno da vaši sagovornici neće po automatizmu pomisliti na kompaniju koja proizvodi automobilske gume. Razvojni centar u Novom Sadu postao je prepoznatljiv u IT industriji Srbije, a brojka od preko 750 inženjera govori nam da se kompanija širi uprkos trenutnim problemima sa kojima se susreće automobilska industrija.
Međutim, osim pojedinaca koji su dobro upoznati sa projektima koji se razvijaju unutar Continentalovog R&D centra, šira IT zajednica može se osloniti na tek po neku informaciju koju su usput pokupili, stoga nas ne treba čuditi da se posao u ovoj kompaniji uglavnom vezuje za rad sa embedded sistemima.
Da je situacija daleko od onoga što se misli na prvu loptu, pokazao nam je Milan Gornik, Group Lead zasebne divizije koja se u sklopu ove kompanije bavi razvojem dijagnostike i servisa. Sa Milanom smo razgovarali o projektima, timskoj organizaciji, ali i primeni “viših programskih jezika” u sklopu jedne organizacije kao što je Continental.
Ime Continental u Srbiji najčešće se vezuje za razvoj embedded sistema za automobilsku industriju. Međutim, to nije jedina stvar kojom se novosadski R&D centar bavi?
Milan: Tako je. Segment 2 u kompaniji Continental koji se zove “Dijagnostika i servisi” (Diagnostics and Services), pored ostalih, okuplja i timove koji razvijaju softver u onome što često nazivamo višim programskim jezicima. Ovi timovi razvijaju web aplikacije u back-end i front-end domenima, koristeći Java i JavaScript programske jezike. Takođe, imamo tim koji razvija GUI aplikacije, koristeći C++ i cross-platform framework Qt.
Gde se takva rešenja koriste?
Milan: Primer ovakvih rešenja jesu projekti u oblasti telematike u kojima nije dovoljno da embedded uređaj samo preuzima dijagnostičke podatke sa vozila, već postoji potreba da se preuzeti podaci, recimo, prikazuju korisniku na mobilnom uređaju ili da inteligentan algoritam analizira prikupljene podatke i donosi zaključke.
Kako je organizovan tim i na kojim to projektima ova divizija radi?
Milan: Dijagnostika i servisi je globalna organizacija koja pripada poslovnoj oblasti Pametna mobilnost (Smart Mobility). Projekti koje naš segment razvija su Coverage, Remote Vehicle Data, Sindri, 4G dongle, VCI, DCL i Emissions. Svi ovi projekti su zapravo sopstveni proizvodi Continentala koji se razvijaju dugi niz godina.
Naime, razvoj na ovim projektima nije takav da se završava isporučivanjem gotovog proizvoda klijentu. U pitanju su projekti koje kompanija konstantno razvija u skladu sa novim potrebama i inovacijama u automobilskoj industriji.
Globalna organizacija okuplja 250 kolega, dok naša organizacija u Novom Sadu koja pripada Segmentu 2, broji čak 60. Krenuli smo da radimo u R&D centru u Novom Sadu pre tri godine i od tada smo rapidno proširili tim i konstantno uvećavali svoje kompetencije, kao i značaj za globalnu organizaciju.

Koje su to veštine i programski jezici kojim barataju kolege iz tima?
Milan: Kao što sam već napomenuo, najčešće zapošljavamo softverske inženjere koji rade u web tehnologijama namenjenim back-end i front-end razvoju (konkretno, Java i JavaScript), kao i u C++ programskom jeziku.
Pored softverskih inženjera zapošljavamo i druge profile. Na primer, imamo tim dijagnostičkih inženjera koji rade direktno na vozilima, ispitujući načine pristupa dijagnostičkim podacima. Pored toga, imamo sistemske inženjere (softverske arhitekte, inženjere za zahteve, projektne menadžere itd.) koji upravljaju razvojem projekata.
Upravo formiramo i produktni tim koji upravlja strategijom razvoja proizvoda. Kao što sam pomenuo, Continental samostalno razvija proizvode u našem segmentu, nudeći tržištu zaokružene platforme koje nude adekvatna rešenja za veliki broj namena. Misija produktnog tima je da analizom kretanja na tržištu i u industriji, odabere one pravce razvoja koji osiguravaju uspeh proizvoda na tržištu.
Spomenuo si da tim u Novom Sadu ne radi samo na tehničkom razvoju, već i na razvoju poslovanja. Koliko je ovakav pristup proizvodu bitan za tebe i tvoje kolege?
Milan: Sjajno i veoma važno pitanje. Smatram da je trenutna slika kompetencija cele IT zajednice u Srbiji vrlo pozitivna i da je dokazan kapacitet naših inženjera da preuzmu ozbiljne uloge u dizajnu, implementaciji i vođenju složenih tehničkih projekata. Prirodan sledeći korak za domaću IT zajednicu je usvajanje kompetencija poslovnog razvoja sopstvenog proizvoda. Ovo je oblast u kojoj već postoje kompanije koje su napravile takav iskorak i uspešno plasirale sopstvena rešenja.
U našem segmentu u Continentalu došli smo do ove faze. Činjenica da imamo lokalni produktni tim svedoči o poverenju koje nam je ukazao globalni menadžment kompanije. Produktni menadžeri u našoj lokaciji određuju strategiju razvoja Remote Vehicle Data i Sindri projekata, koji su najkompleksniji projekti koje razvija Segment 2.
Dinamika koju sada imamo između produktnog tima i razvojnih timova omogućava da inženjering bolje razume kako korisnik gleda na sistem koji razvijamo, a sa druge strane, inženjering pomaže produktnom timu u razumevanju tehničke perspektive. Sve je ovo, naravno, moguće i kada su ovi timovi geografski udaljeni, ali geografska i kulturna bliskost podiže nivo kohezije i ubrzava komunikaciju.
Možeš li nam opisati kako izgleda realna primena proizvoda na kojima ti i tvoj tim radite?
Milan: Najveći broj naših kolega je angažovan na jednom od tri projekta: Coverage, Remote Vehicle Data i Sindri.
Coverage je projekat koji uspostavlja bazu poznavanja komunikacionih protokola i načina pristupa dijagnostičkim podacima na vozilima. Primer novih tema na kojima radi Coverage tim je upoznavanje sa električnim i hibridnim vozilima, kao i pristup podacima na vozilima koja imaju zaštićenu (odnosno, kriptovanu) magistralu podataka. Rezultat rada Coverage tima koristi se kako bi se programirali uređaji koji se postavljaju u vozila i takođe se koriste kako bi se omogućila interpretacija podataka sa vozila u drugim projektima.
RVD je projekat koji neograničen broj vozila povezuje u flote koje su okupljene kako bi korisniku pružile izabrane dodatne servise. Na primer, kompanija koja pruža pomoć na putu može koristiti RVD platformu kako bi korisnik mogao mobilnom aplikacijom da prijavi kvar, a potom sam sistem daje serviseru informacije koje mogu pomoći u što bržem otklanjanju kvara (tačna pozicija vozila, problem koji prijavljuje board computer, kakav je status pojedinačnih podsistema, predlog zamenskih delova koje treba poneti itd). Drugi primer su komercijalne flote u kojima se može pratiti pozicija i ispravnost vozila u floti i omogućiti donošenje odluka o promenama dostavnih ruta u odnosu na potrošnju goriva, stanje puteva itd.
Sindri je projekat koji koristi dijagnostiku na vozilima kako bi se obavio asistirani tehnički pregled vozila. Prikupljanjem dijagnostičkih podataka, sistem može serviseru sugerisati popravke ili redovna održavanja vozila, ali može omogućiti i složenije servise – na primer, automatizovanu procenu vrednosti polovnog vozila u odnosu na informacije o održavanju vozila i stanju potrošnih delova.
Takođe, moram da napomenem da smo u prethodnoj godini imali i puštanje u produkciju naših proizvoda RVD i Sindri platforme. Svi mi smo ponosni na činjenicu da je tim u Novom Sadu preuzeo najveći deo odgovornosti oko ova dva projekta.

Sa strane profesionalnog izazova, po čemu se ističe rad na ovim projektima?
Milan: Jedan zanimljiv profesionalni izazov može biti to što tim razvija platformu koja, kao infrastruktura za naše klijente, mora osigurati praktično neprekidno funkcionisanje. Projekat je postavljen na odgovarajući klaster servera i neprekidno obrađuje ogromnu količinu podataka koji su dopremljeni sa vozila putem 4G mobilne mreže. Da bi klijent uvek imao obezbeđenu uslugu, naš sistem mora biti praktično neprekidno dostupan.
Ovo važi i u slučajevima kada dođe do drastičnog uvećanja broja vozila u sistemu (čime se količina dijagnostičkih podataka koji se agregiraju takođe ubrzano uvećava). Upravo ta tema skalabilnosti, osiguranja da servis nesmetano funkcioniše uz promenu opterećenja, bila je u fokusu tima poslednjih meseci prošle godine. Detaljnom analizom kapaciteta platforme u produkciji, uspeli smo da otklonimo uska grla koja su ograničavala skaliranje i napravili niz poboljšavanja koja su dovela do uvećanja kapaciteta platforme.
Da li aktivno širite tim?
Milan: Tim skoro neprekidno proširujemo – pozivam sve zainteresovane da pregledaju našu ponudu pozicija na sajtovima Infostud i LinkedIn. Pored zaposlenja, imamo i otvorenu mogućnost obavljanja stručne prakse u Continentalu. Naši idealni kandidati su osobe koje su zainteresovane za napredak, ne samo u oblasti IT-ja, već i automotive segmentu.
Pravimo balans kada je u pitanju očekivani nivo iskustva naših novozaposlenih, čime omogućavamo održivi rast tima u kojem uvek ima dovoljno prostora za mentorstvo od strane iskusnijih kolega. Pored rada na projektima, koji sam po sebi usavršava tehnička znanja, trudimo se da svim našim kolegama omogućimo da konstantno rastu, kroz izabrane obuke i sertifikaciju u kompaniji i van nje.
Za kraj, kako vidiš ulogu proizvoda na kojima ti i tvoj tim radite iz ugla budućnosti automobilske industrije?
Milan: Rado ću odgovoriti, ali moram da naglasim da iznosim sopstvene utiske. Nalazimo se u vremenu promena kada proizvođači vozila postaju sve zainteresovaniji da obezbede povezanost svojih vozila i da omoguće korisniku dodatne servise bazirane na povezanosti. Ovo je naravno dobra stvar i siguran sam da će se taj trend nastaviti.
Proizvodi koje razvijamo u Continentalu, rekao bih, prevazilaze fokus pojedinačnog proizvođača. U našem fokusu su heterogene flote, različitih tipova vozila, tipova pogona vozila i naposletku, različitih proizvođača i modela. Kada podržavate raznoliku flotu i aktivno radite na usvajanju dolazećih tehnologija, onda nema tehničkih limita koji bi vas ograničili u inovacijama.
Takođe, i za korisnika je većina limita otklonjena time što Continental svoja rešenja koncipira za budućnost, ali ne izostavljajući iz toga trenutni vozni park. Pored toga, naša kompanija radi na razvoju infrastrukture koja omogućava pružanje usluge ogromnom broju korisnika. Upravo tu vidim ulogu Continentala – da omogući svojim i inženjerima drugih kompanija nesmetano koncipiranje inovacija, baziranih na povezanim sistemima i inteligentnim algoritmima.
Autor naslovne fotografije: Bruno Šefer
Ovaj tekst urađen je u saradnji sa kompanijom Continental Automotive Serbia u sklopu rubrike Upoznajte poslodavce.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!