Najčešće greške pri izradi 'content marketing' strategije

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.

Marketing sadržaj (ili content marketing) prati način na koji se promenilo ponašanje potrošača 21. veka i odgovara na njihove nove potrebe i očekivanja nastala demokratizacijom interneta i ekspanzijom globalnog tržišta.

Više nego ikada ranije u istoriji, potrošači se nalaze na poziciji velike moći koja je nastala kao prirodna posledica luksuza izbora. Tržište je preplavljeno i postoji veliki broj brendova ka kojima potrošači mogu da usmere svoj novac. Kvalitet proizvoda ili usluga jesu neophodni za poslovni uspeh, ali više nisu dovoljni.

Ukoliko rizikujete da potrošači imaju loše iskustvo prilikom interakcije sa vašim brendom, rizikujete i njihov odlazak kod konkurencije.

Ukratko – može im se.

Mnogi brendovi ne razumeju u potpunosti potencijal sadržaja u ovom kontekstu, te na content marketing strategiju gledaju samo kao na listu tema članaka za blog, koje se neretko osmišljavaju ad hoc. Istina je da kvalitetna content strategija na prvom mestu mora da definiše i opiše svoju ciljnu grupu, kao i dugoročne i kratkoročne ciljeve koje bi sadržaj trebalo da ispuni.

Naravno, napraviti strategiju koja zapravo “radi posao” nije lako. Greške se dešavaju, a evo i nekoliko najčešćih.

1) Fokus na profitu, a ne na poboljšanju života potrošača

Svako ko je imao prilike da samostalno radi na razvijanju sadržaja za kompanije verovatno se susreo sa pitanjem:

U redu, ali koliko ću konkretno da zaradim nakon objave tog teksta? Koliko će mi kupaca to dovesti?

Istina je da je put ka konverziji mnogo manje linearan nego što većina brendova misli, te da je veoma teško precizno predvideti opipljivu dobit od jednog pojedinačnog objavljenog teksta. Lojalnost kupaca se gradi kroz vreme i kontinuirano nuđenje vrednosti kroz sadržaj, bilo da je zamišljeno da taj sadržaj edukuje, zabavlja, informiše ili pomaže (najbolje sve od navedenog).

Ideja je da kroz priče objasnite vrednost svog proizvoda ili usluge, te da svojoj ciljnoj grupi objasnite zašto ste bolji od drugih.

Ljudi koji dospeju do vašeg sajta nalaziće se u različitim fazama tzv. sales funnel-a (iliti “prodajnog levka”). Teme koje osmislite unutar strategije trebalo bi da pokrivaju sve faze, što znači da morate da kreirate sadržaj koji će da animira:

  • Ljude koji još uvek nisu čuli za vaš brend (faza podizanja svesti o brendu)
  • Ljude koji razmišljaju o kupovini proizvoda/usluge i u fazi su istraživanja različitih opcija onlajn (faza razmatranja kupovine)
  • Ljude koji imaju novac i spremni su da kupe određeni proizvod/uslugu (faza kupovine)
  • Ljude koji su već vaše mušterije i za koje želite da ostanu vaši kupci, te da vas preporuče onlajn ili svojim prijateljima (faza lojalnosti i samoinicijativnog zastupanja vašeg brenda, tj. generisanja preporuka)

Vaš cilj bi bio da uvek budete na radaru vaše ciljne grupe i da se fokusirate na to da poboljšate kvalitet njihovog života, te da svoju interakciju sa njima ne svedete samo na momente transakcije.

Ukoliko se fokusirate na sadržaj koji nije “sterilan” i nema za cilj samo da proda vaš proizvod ili uslugu već i da pomogne ili obogati život vaše ciljne grupe, a pritom obezbedite dobru vidljivost onlineprodaja najčešće dolazi prirodno kao posledica vaše posvećenosti (budućim) kupcima. Dakle, fokus na poboljšanje života vaših kupaca je zapravo i fokus na profit i dalji poslovni rast.

2) Jednolični tipovi i formati sadržaja

Tekstovi na blogu, kao osnovni format sadržaja koji je već postao norma, važno su sredstvo komunikacije za jedan brend koji pokušava da se približi svojoj ciljnoj grupi i izdvoji od konkurencije. S obzirom na to da je izrada tekstova ekonomična, to je nešto što i kompanije sa skromnijim budžetom namenjenim za content marketing mogu da priušte – pogotovo ukoliko u svom neposrednom okruženju imaju ljude koji su stručni i vešti u tome.

Međutim, vremenom bi trebalo da ulažete u razvoj različitih tipova i formata sadržaja, a evo i zašto.

Kao što smo objasnili u prethodnom delu, ljudi koji dođu na vaš sajt biće u različitim fazama sales funnel-a. Ali pored toga, važno je razumeti da vaša ciljna grupa nije homogenog karaktera, već da se sastoji od “podgrupa”, tj. individualaca koji imaju različite navike i preferencije u pogledu načina primanja informacija.

Neko je možda više vizuelan tip, pa mu prija da konzumira takav tip sadržaja koji ne zahteva veliki kognitivni napor (npr. infografici ili video). Neko možda uživa u čitanju i prija mu da lagano i fokusirano upija informacije.

Svako od nas pripada drugačijem komunikacijskom tipu, pa je prema tome dužnost brendova koji žele da imaju dobar doseg, da naprave dobru ravnotežu između različitih formata sadržaja. To mogu biti:

  • Tekstovi
  • Slike
  • Infografici
  • Video snimci
  • Audio snimci (npr. podcast emisije)
  • Prezentacije

Kako biste videli šta vam se najviše isplati, potrebno je da testirate različite formate ili uradite zaista dubinsko istraživanje ciljne grupe i procenite da li bi im određeni formati više odgovarali od drugih.

Raznovrsnost je dobrodošla i kada je reč o tipovima sadržaja. Različiti tipovi sadržaja (npr. edukativni how-to članci, eseji, intervjui, sveobuhvatni vodiči, eBooks, itd.) vam mogu pomoći da pokrijete sve faze sales funnel-a. Česta greška je primetiti uspeh jednog tipa sadržaja, pa ga “forsirati” preko svakih granica, pogotovo što ćete možda potencijal nekog drugog tipa sadržaja ostaviti neiskorišćenim.

Dakle, stremite ka tome da izgradite reputaciju na osnovu dobrog i korisnog sadržaja, ali imajte na umu da jednoličnost ume da umori.

3) Slepo praćenje dokumentovane strategije

Još jedna greška koju marketari prave je slepo praćenje dokumentovane strategije. Nakon što najzad završe sa izradom strategije (što je proces koji traje i ume da bude naporan), definišu sve teme i postave kalendar objava, nemaju mnogo živaca da bilo šta dorađuju, čak i ukoliko im analitika jasno daje do znanja da rezultati nisu najbolji. Za njih je posao strateškog razmišljanja gotov i vreme je da se bace na egzekuciju.

Content marketing strategija se obično izrađuje za period od 6-12 meseci, u zavisnosti od zacrtanih ciljeva ili planiranih kampanja. Međutim, neophodno je da pratite na koji način sadržaj koji objavljujete rezonuje sa vašom publikom, te da li je zaista ispunio ono što ste zacrtali.

Kako bi vaša strategija zaista funkcionisala, morate biti preduzimljivi i prilagođavati tip i format sadržaja, kao i način njegove distribucije – ukoliko vidite da rezultati nisu sjajni. Dokumentujte svoj napredak, kao i izmene koje napravite jer na taj način učite o svojoj ciljnoj grupi i imate jasan uvid u to koliko dobro procenjujete. Sve je do metode pokušaja i greške.

Pored toga, često se dešava da vam iskrsne prilika da kreirate sjajan sadržaj koji nije predviđen strategijom. To može biti vredno novo poznanstvo sa poznatom facom iz industrije koju biste mogli da intervjuišete za svoj blog ili izvrstan uspeh vašeg klijenta koji bi vredelo objaviti u sklopu studije slučaja. Može biti i reportaža o događaju ili konferenciji gde su se čule zanimljive stvari ili trend u industriji koji valja ispratiti.

Recimo, ukoliko poslujete unutar SEO industrije, a Gugl algoritam je ažuriran što je ostavilo svoje posledice – svakako da ćete ispratiti ovu novinu na svom blogu. Na taj način, pokazujete da pratite dešavanja i da ste dobro informisani. Imajte definisanu strategiju i plan, ali budite i agilini kada situacija ili nepovoljan izveštaj o rezultatima zahtevaju.

Nažalost, ove tri greške prilikom izrade content marketing strategije nisu jedine.

Želiš da čuješ više o tome kako da postaviš pravu ‘content marketing’ strategiju?

Interesuje te u čemu još marketing profesionalci greše kada je reč o dilemi kvantitet nasuprot kvalitetu, stilu pisanja, optimizaciji sadržaja za veb pretraživače, kao i praćenju rezultata i interpretaciji analitike?

Ovo je samo mali deo programa druge radionice naprednog Content Marketinga koju organizujemo 27. maja u Hotelu BAH u Beogradu. Prijavi se već danas, ostalo je još svega nekoliko mesta!

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Web 3.0

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Novost

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.