Najčešće greške pri izradi 'content marketing' strategije

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.

Marketing sadržaj (ili content marketing) prati način na koji se promenilo ponašanje potrošača 21. veka i odgovara na njihove nove potrebe i očekivanja nastala demokratizacijom interneta i ekspanzijom globalnog tržišta.

Više nego ikada ranije u istoriji, potrošači se nalaze na poziciji velike moći koja je nastala kao prirodna posledica luksuza izbora. Tržište je preplavljeno i postoji veliki broj brendova ka kojima potrošači mogu da usmere svoj novac. Kvalitet proizvoda ili usluga jesu neophodni za poslovni uspeh, ali više nisu dovoljni.

Ukoliko rizikujete da potrošači imaju loše iskustvo prilikom interakcije sa vašim brendom, rizikujete i njihov odlazak kod konkurencije.

Ukratko – može im se.

Mnogi brendovi ne razumeju u potpunosti potencijal sadržaja u ovom kontekstu, te na content marketing strategiju gledaju samo kao na listu tema članaka za blog, koje se neretko osmišljavaju ad hoc. Istina je da kvalitetna content strategija na prvom mestu mora da definiše i opiše svoju ciljnu grupu, kao i dugoročne i kratkoročne ciljeve koje bi sadržaj trebalo da ispuni.

Naravno, napraviti strategiju koja zapravo “radi posao” nije lako. Greške se dešavaju, a evo i nekoliko najčešćih.

1) Fokus na profitu, a ne na poboljšanju života potrošača

Svako ko je imao prilike da samostalno radi na razvijanju sadržaja za kompanije verovatno se susreo sa pitanjem:

U redu, ali koliko ću konkretno da zaradim nakon objave tog teksta? Koliko će mi kupaca to dovesti?

Istina je da je put ka konverziji mnogo manje linearan nego što većina brendova misli, te da je veoma teško precizno predvideti opipljivu dobit od jednog pojedinačnog objavljenog teksta. Lojalnost kupaca se gradi kroz vreme i kontinuirano nuđenje vrednosti kroz sadržaj, bilo da je zamišljeno da taj sadržaj edukuje, zabavlja, informiše ili pomaže (najbolje sve od navedenog).

Ideja je da kroz priče objasnite vrednost svog proizvoda ili usluge, te da svojoj ciljnoj grupi objasnite zašto ste bolji od drugih.

Ljudi koji dospeju do vašeg sajta nalaziće se u različitim fazama tzv. sales funnel-a (iliti “prodajnog levka”). Teme koje osmislite unutar strategije trebalo bi da pokrivaju sve faze, što znači da morate da kreirate sadržaj koji će da animira:

  • Ljude koji još uvek nisu čuli za vaš brend (faza podizanja svesti o brendu)
  • Ljude koji razmišljaju o kupovini proizvoda/usluge i u fazi su istraživanja različitih opcija onlajn (faza razmatranja kupovine)
  • Ljude koji imaju novac i spremni su da kupe određeni proizvod/uslugu (faza kupovine)
  • Ljude koji su već vaše mušterije i za koje želite da ostanu vaši kupci, te da vas preporuče onlajn ili svojim prijateljima (faza lojalnosti i samoinicijativnog zastupanja vašeg brenda, tj. generisanja preporuka)

Vaš cilj bi bio da uvek budete na radaru vaše ciljne grupe i da se fokusirate na to da poboljšate kvalitet njihovog života, te da svoju interakciju sa njima ne svedete samo na momente transakcije.

Ukoliko se fokusirate na sadržaj koji nije “sterilan” i nema za cilj samo da proda vaš proizvod ili uslugu već i da pomogne ili obogati život vaše ciljne grupe, a pritom obezbedite dobru vidljivost onlineprodaja najčešće dolazi prirodno kao posledica vaše posvećenosti (budućim) kupcima. Dakle, fokus na poboljšanje života vaših kupaca je zapravo i fokus na profit i dalji poslovni rast.

2) Jednolični tipovi i formati sadržaja

Tekstovi na blogu, kao osnovni format sadržaja koji je već postao norma, važno su sredstvo komunikacije za jedan brend koji pokušava da se približi svojoj ciljnoj grupi i izdvoji od konkurencije. S obzirom na to da je izrada tekstova ekonomična, to je nešto što i kompanije sa skromnijim budžetom namenjenim za content marketing mogu da priušte – pogotovo ukoliko u svom neposrednom okruženju imaju ljude koji su stručni i vešti u tome.

Međutim, vremenom bi trebalo da ulažete u razvoj različitih tipova i formata sadržaja, a evo i zašto.

Kao što smo objasnili u prethodnom delu, ljudi koji dođu na vaš sajt biće u različitim fazama sales funnel-a. Ali pored toga, važno je razumeti da vaša ciljna grupa nije homogenog karaktera, već da se sastoji od “podgrupa”, tj. individualaca koji imaju različite navike i preferencije u pogledu načina primanja informacija.

Neko je možda više vizuelan tip, pa mu prija da konzumira takav tip sadržaja koji ne zahteva veliki kognitivni napor (npr. infografici ili video). Neko možda uživa u čitanju i prija mu da lagano i fokusirano upija informacije.

Svako od nas pripada drugačijem komunikacijskom tipu, pa je prema tome dužnost brendova koji žele da imaju dobar doseg, da naprave dobru ravnotežu između različitih formata sadržaja. To mogu biti:

  • Tekstovi
  • Slike
  • Infografici
  • Video snimci
  • Audio snimci (npr. podcast emisije)
  • Prezentacije

Kako biste videli šta vam se najviše isplati, potrebno je da testirate različite formate ili uradite zaista dubinsko istraživanje ciljne grupe i procenite da li bi im određeni formati više odgovarali od drugih.

Raznovrsnost je dobrodošla i kada je reč o tipovima sadržaja. Različiti tipovi sadržaja (npr. edukativni how-to članci, eseji, intervjui, sveobuhvatni vodiči, eBooks, itd.) vam mogu pomoći da pokrijete sve faze sales funnel-a. Česta greška je primetiti uspeh jednog tipa sadržaja, pa ga “forsirati” preko svakih granica, pogotovo što ćete možda potencijal nekog drugog tipa sadržaja ostaviti neiskorišćenim.

Dakle, stremite ka tome da izgradite reputaciju na osnovu dobrog i korisnog sadržaja, ali imajte na umu da jednoličnost ume da umori.

3) Slepo praćenje dokumentovane strategije

Još jedna greška koju marketari prave je slepo praćenje dokumentovane strategije. Nakon što najzad završe sa izradom strategije (što je proces koji traje i ume da bude naporan), definišu sve teme i postave kalendar objava, nemaju mnogo živaca da bilo šta dorađuju, čak i ukoliko im analitika jasno daje do znanja da rezultati nisu najbolji. Za njih je posao strateškog razmišljanja gotov i vreme je da se bace na egzekuciju.

Content marketing strategija se obično izrađuje za period od 6-12 meseci, u zavisnosti od zacrtanih ciljeva ili planiranih kampanja. Međutim, neophodno je da pratite na koji način sadržaj koji objavljujete rezonuje sa vašom publikom, te da li je zaista ispunio ono što ste zacrtali.

Kako bi vaša strategija zaista funkcionisala, morate biti preduzimljivi i prilagođavati tip i format sadržaja, kao i način njegove distribucije – ukoliko vidite da rezultati nisu sjajni. Dokumentujte svoj napredak, kao i izmene koje napravite jer na taj način učite o svojoj ciljnoj grupi i imate jasan uvid u to koliko dobro procenjujete. Sve je do metode pokušaja i greške.

Pored toga, često se dešava da vam iskrsne prilika da kreirate sjajan sadržaj koji nije predviđen strategijom. To može biti vredno novo poznanstvo sa poznatom facom iz industrije koju biste mogli da intervjuišete za svoj blog ili izvrstan uspeh vašeg klijenta koji bi vredelo objaviti u sklopu studije slučaja. Može biti i reportaža o događaju ili konferenciji gde su se čule zanimljive stvari ili trend u industriji koji valja ispratiti.

Recimo, ukoliko poslujete unutar SEO industrije, a Gugl algoritam je ažuriran što je ostavilo svoje posledice – svakako da ćete ispratiti ovu novinu na svom blogu. Na taj način, pokazujete da pratite dešavanja i da ste dobro informisani. Imajte definisanu strategiju i plan, ali budite i agilini kada situacija ili nepovoljan izveštaj o rezultatima zahtevaju.

Nažalost, ove tri greške prilikom izrade content marketing strategije nisu jedine.

Želiš da čuješ više o tome kako da postaviš pravu ‘content marketing’ strategiju?

Interesuje te u čemu još marketing profesionalci greše kada je reč o dilemi kvantitet nasuprot kvalitetu, stilu pisanja, optimizaciji sadržaja za veb pretraživače, kao i praćenju rezultata i interpretaciji analitike?

Ovo je samo mali deo programa druge radionice naprednog Content Marketinga koju organizujemo 27. maja u Hotelu BAH u Beogradu. Prijavi se već danas, ostalo je još svega nekoliko mesta!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.