Community menadžeri su glas brendova na Internetu – i neće skoro nestati

CM-ovi su oči, uši i glas vaših brendova i kompanija na Internetu – i neće skoro nestati

Danas se obeležava dan Community Manager-a i zato smo se zapitali dokle ćemo slaviti ovu profesiju i gde su uopšte CM seniori.

Obaveze i posao koji stoje pred Community Manager-ima često zaboravljamo, a ne bi trebalo – s obzirom na to da nas predstavljaju na društvenim mrežama.

Ti mnogobrojni zadaci i stres su ujedno i neki od razloga zašto ne postoji previše ljudi koji se zadržavaju na ovim pozicijama. Zapravo, većina zaposlenih u sektoru digitalnog marketinga na ovaj posao gleda kao na početnu pozicija u karijeri, onu koja vodi ka nekim novim funkcijama.

Otuda smo se zapitali i da li danas uopšte postoje senior CM-ovi, tačnije oni profesionalci koji se zadržavaju na pomenutoj poziciji nekoliko godina. O ovoj temi razgovarali samo sa Dinom Rudić i Davidom Žarkovićem koji su i sami karijere započeli na ovoj poziciji, a koji su za Netokraciju podelili svoje stavove povodom ove profesije, njene budućnosti i izazovima koje ista donosi sa sobom.

Kako je Community Management postao sinonim za ‘odskočnu dasku’ u karijeri

Dina već na samom početku pojašnjava da je seniorska CM pozicija veoma slabo zastupljena iz jednog praktičnog razloga: to je, kao što smo već pomenuli, početna pozicija u svetu digitalnih komunikacija. „To je baza od koje se polazi, a nakon određenog vremena i iskustva, i kada se za to steknu uslovi, jučerašnji CM-ovi uglavnom postaju Senior Account-i ili se priključuju kreativnoj struji i postaju Digital Creative„, ocenjuje naša sagovornica i dodaje:

Kada preuzmu te odgovornosti i zadatke, već su prošli kroz čitav proces, razumeju publiku, brend i zahteve klijenta, i mogu dalje da prenose znanje mlađim kolegama. Jednostavno, čelik se u digital timu kali upravo na ovoj poziciji.

David, složivši se sa svojom koleginicom, posebno ističe da za kreiranje kvalitetnog SM sadržaja nije neophodan bogat CV – potrebno je da je osoba kreativna, elokventna i razume kako funkcionišu marketing i društvene mreže.

Prema njegovim rečima, uz visok stepen fluktuacije zaposlenih u agencijama, ali i percepciju napredovanja u poslu (napredak = viša pozicija), dolazi se do toga da u prosečnoj agenciji uvek ima potrebe i mesta za još jednog Accounta, ali i budućih CM-ova koji jedva čekaju da zauzmu tu poziciju:

Zbog svega ovoga, ljudi doživljavaju Community Management kao prolaznu fazu, pa retko ko gaji ambicije da se godinama zadrži na ovoj poziciji, niti agencije nastoje da zadrže iste osobe na CM poziciji godinama, što je i logično usled činjenice da CM-ovi u agencijama imaju najviše operativnog posla, najnezahvalnije radno vreme, ali i da su prvi na „liniji vatre“ u slučaju eventualne krize jer su oni ti koji direktno komuniciraju sa celom zajednicom okupljenom oko brenda.

Pored toga, ističe Dina, komunikacija sa publikom stvara i dodatni stres u vidu stalnog opreza jer je neophodno biti promišljen prilikom plasiranja svake objave ili odgovora fanovima, te razumeti šta može da izazove potencijalne negativne reakcije ili još gore krizu.

Ipak, to nije sve: CM mora pratiti sve globalne i lokalne trendove i konstantno biti aktuelan u vremenu gde se sve promeni za jedan dan, dok pritom komunicira sve ciljeve svog brenda – što je takođe jedan od izazova, dodaje David:

Tu je i činjenica nepostojanja određenog radnog vremena (društvene mreže nikad ne miruju), pa se lako može desiti potencijalna kriza u subotu uveče. Naravno, tu je i pritisak u vidu činjenice da CM uvek mora biti originalan i kreativan, što posle izvesnog vremena provedenog sa istim klijentom može predstavljati izazov za sebe.

Izazovi iz industrije biće sve složeniji

Spisak obaveza CM-ova iz godine u godinu se stalno širi, pa osobi koja radi na ovoj poziciji preti stalno usavršavanje – hteli oni to ili ne. „Ta preko potrebna edukacija sprovodi se na raznorazne načine – interno u timu, kroz svakodnevno mentorstvo od strane starijih pa čak i najmlađih kolega, praktikanata, kao i kolega iz drugih sektora“, objašnjava Dina:

Sa druge strane, tu su i stručne radionice, seminari, lokalni i regionalni festivali i slično. Međutim, opet je sve na samoj osobi, odnosno, koliko je spremna da istražuje, testira, da se baci u vatru, izgura svoju ideju unutar tima, i na kraju i samom klijentu. Svaki dan mogu da uče onoliko koliko su sami spremni na sticanje novih iskustava i znanja.

Na taj način, uz kreativnost, brzinu, elokventnost, smisao za humor, proaktivnost, hrabrost (ponekad i provokativnost) i čelične živce za pojedine situacije, kako dodaje David, vaš CM će imati zagarantovan uspeh – pogotovo jer se i broj aplikacija koje mu u tome pomažu stalno unapređuje:

Pored aplikacija koje omogućavaju zakazivanje postova na svim društvenim mrežama, postoje i mnogi alati koji nude detaljne uvide u lokalnu i globalnu konkurenciju, pa samim tim CM ne mora ove podatke više „iskopavati“ ručno.

Neki od alata koje koristimo u EG-u su Social Blade (za analizu influensera i kanala), FB-ov Creator Studio (prvenstveno za zakazivanje Instagram postova), nezaobilazni Bitly (skraćivanje i analitika linkova), Feedly (agregator najnovijih vesti i objava iz raznih sfera), kao i sjajni Social Studio (real time monitoring svih SM pominjanja određene ključne reči – doduše, ovaj tool se plaća).

Kada su, pak, u pitanju taktike, dodaje on, sve je u personalizaciji. „Iako nedostatak vremena ovo često otežava, idealan Community Management podrazumeva temeljno istraživanje ljudi kojima se CM obraća. Na ovaj način, sadržaj koji kreira će biti prilagođen korisnicima kojima je i namenjen, a svaka interakcija sa fanovima će biti maksimalno personalizovana i samim tim biti efektnija“, objašnjava David privodeći razgovor kraju.

Ipak, uprkos svim dostupnim aplikacijama i servisima, CM definitivno ostaje u rukama čoveka, dodaje Dina. „CM-ovi su oči, uši i glas brendova i kompanija na Internetu. Kako se budu menjali trendovi i potrebe i sa pojavom novih društvenih mreža, oni će kontinuiranom evolucijom sve to pomno i vredno ispratiti i ostaće tu, a najverovatnije će postati potrebniji nego ikada jer će zahtevi klijenata i same industrije biti daleko izazovniji“, zaključuje ona.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

E-commerce

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Propustili ste

Kultura 2.0

Teško je zaobići Netflix u Srbiji kada su TV okupirali rijaliti i politika

'Streaming' servisa je sve više, pa se zato pitam da li će se tradicionalna televizija svesti na sportske prenose, politiku i rijaliti programe ili će i dalje imati šta da ponudi?

Kultura 2.0

Uputstvo za primenu Testa samostalnosti konačno je objavljeno

Uputstvo za tumačenje kriterijuma Testa samostalnosti pomoći će paušalnim preduzetnicima i poreskim inspektorima da pravilno protumače devet kriterijuma koji određuju da li su ovi preduzetnici u svom poslovanju nezavisni u odnosu na svog nalogodavca ili ne.

Tehnologija

Plaćanje QR kodovima uveliko dolazi u Srbiju – koje prednosti donosi i šta treba da znamo o tome?

Uskoro bi u prodavnicama širom zemlje trebao da bude integrisan sistem instant plaćanja, odnosno instrukcija - NBS IPS QR kod. Mi smo analizirali šta to znači za korisnike i trgovce i koje benefite donosi.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Mobilno

Da li ste i dalje spremni da za telefon platite 1.000 evra – kada sličan možete naći za duplo manje novca?

Pre nekoliko meseci, svoj telefon star pet godina, zamenio sam novim, prošlogodišnjim modelom. I dok sam tražio adekvatnu zamenu, prvi put sam se zapitao ima li uopšte razlike između današnjih 'flagship' uređaja i da li nas velike kompanije danas više privlače primamljivim reklamama nego inovacijama koje su nam zaista potrebne.

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?