Najbolje vreme da posadite drvo bilo je pre 20 godina

Najbolje vreme da posadite drvo bilo je pre 20 godina, a da unajmite YouTubere – sada!

Agencijske budžete i prezentacije sve češće krase zahtevi za originalnim YouTube sadržajem. Video je konačno pobedio, a domaći YouTuberi brzo postaju deo opšte prihvaćene kulture - sarađujući sa sve poznatijim i većim brendovima na različitim kreativnim kampanjama. No, može li jedan YouTuber reklamirati od 'igle do lokomotive' i da li je video popularan samo zbog velikih brojeva koji izgledaju lepo u izveštaju? Odgovor na ova i mnoga druga pitanja potražili smo kod najstručnijih.

b1_finalno

Stara kineska poslovica kaže da je najbolje vreme da posadite drvo bilo pre 20 godina, a da je drugo najbolje vreme sada. Iako YouTube ove godine slavi deseti rođendan otkako ga je kupio Google, servis fokusiran na video sadržaj tek u poslednjih nekoliko godina doživljava pravi procvat i na ovim prostorima. Nekoliko je razloga za to: pre svega napredak videa kao popularnog web formata, a vođeni zapadnom pop kulturom nije prošlo dugo nakon što smo videli i prve domaće te regionalne YouTubere.

Pitate li tinejdžere ko su njihove zvezde i idoli malo ko će zaobići YouTubere, te iz toga lako zaključujemo da je najbolje vreme za saradnju sa YouTuberima upravo – sada. Ipak, stvari postaju komplikovanije kada pokušavamo da razumemo generaciju koja se rodila sa pametnim telefonima u rukama i kojoj konstantno pokušavamo da uvalimo nešto, umesto da ih pažljivo posmatramo i slušamo.

Momak od koga je sve počelo

Na ovogodišnjoj Digital Day konferenciji jedan od keynote govornika jeste i Brendan Gahan, američki stručnjak za marketing na društvenim mrežama kojeg je Forbes svrstao na „30 under 30“ listu, ali i koji je lični gost predsednika Baraka Obame. Faca, reklo bi se, no ono po čemu je Brendan svakako najpoznatiji jeste to što je među prvim marketarima krenuo da sarađuje sa YouTuberima na prostoru Sjedinjenih Američkih Država, čineći ga osobom sa kojom bi mnogi digitalci rado popili kafu.

Brendan je od strane Forbes-a proglašen za jednog od najuticajnih ljudi u svetu digitalnog marketinga, te se našao na listi '30 ispod 30: umova u marketingu'
Brendan je od strane Forbes-a proglašen za jednog od najuticajnijih ljudi u svetu digitalnog marketinga, te se našao na listi ’30 ispod 30: umova u marketingu’.

Rad sa YouTuberima i influenserima postao je norma u SAD, no stvari su i dalje na pomolu kada govorimo o Balkanu. Koje su to dobre prakse koje možemo pokupiti sa znatno većeg i razvijenijeg tržišta?

Bez obzira na veličinu tržišta na kome se nalazite, najbolja stvar koju možete da uradite za vaš brend ukoliko sarađujete sa kreatorima sadržaja jeste da uspostavite jasne ciljeve. Šta je to što želite da postignete? Odatle je potrebno ustanoviti kriterijum – koju publiku želite da dosegnete i koje to aktivnosti ona praktikuje i voli? Da li je fokus na dosegu ili na aktivnosti?

Tek kada ovladate tim informacijama možete početi da kreirate listu YouTubera ili drugih kreatora sa kojima želite da sarađujete. Često marketing menadžeri pokušavaju da u startu osiguraju veliko ime, čak i kada ta zvezda nije najbolji fit za njihov brend. Najvažnije od svega jeste uspostaviti saradnju sa onim kreatorima koji razumeju vaš brend i koji mogu najbolje da prenesu poruku.

YouTube se uglavnom vezuje za velike brojeve, no čini mi se da je domaće tržište dostiglo vrhunac – brendovi sarađuju sa šačicom najvećih zvezda koji broje desetine i stotine hiljada pretplatnika. Da li se fokusirati na veličinu publike ili odabrati one kreatore koji su najbolji za brend?

Tajna leži u fokusiranju na one kreatore koji su relevantni za vaš brend. Čovek se lako povede velikim imenima i brojevima, a poznati YouTuberi dolaze i sa nešto većom cenom. Sa druge strane, manji kanali i umetnici koji se i dalje probijaju žele znatno više da rade sa brendovima i to na manjem budžetu. Najbolje je u startu definisati jasne ciljeve i kriterijume koje influenseri trebaju da ispune.

Nedavna istraživanja pokazala su da je YouTube odavno pretakao TV, pa čak i ovde u Srbiji. Kako su dnevni vlogeri promenili industriju i da li su oni budućnost videa?

Svakog minuta na YouTube se upload-uje preko 400 sati sadržaja. Želja za kreiranjem od strane individualaca dovela je do izuzetno fragmentisanog ekosistema gde svako može pronaći sadržaj njemu zanimljiv – i to na najrazličitije teme! Smatram da je ovo samo početak. U 2012. godini videli smo da se svakog minuta postavi 72 sata video materijala, a sada je ta brojka gotovo pet puta veća. Brzina kojom se sadržaj kreira samo hvata momentum.

Poznati domaći YouTube kanali kao što je Yasserstein danas okupljaju mnogobrojnu publiku koja s nestrpljenjem iščekuje najnovije avanture i priče njihovih autora.
Poznati domaći YouTube kanali kao što je Yasserstein danas okupljaju mnogobrojnu publiku koja s nestrpljenjem iščekuje najnovije avanture i priče njihovih autora.

Možeš li nam navesti neke od uspešnih globalnih YouTube kampanja koje si posebno zapazio?

Kada su takve kampanje u pitanju moram reći da sam izuzetno pristrasan. Iskoristiću ovu priliku i reći da je to definitivno kampanja za brend Mountain Dew u čijoj je izradi učestvovala i moja kompanija, a koja znači pokretanje čitave mreže YouTube kanala kako bismo promovisali proizvode ovog brenda.

YouTuberi su danas poznatiji od pevača i filmskih zvezda. Tako je u Sjedinjenim Američkim Državama – da li nas isti trend očekuje i na Balkanu za koju godinu?

Prošlogodišnja anketa koju je sproveo američki Variety potvrdila je ono što smo svi znali – 8 od 10 najvećih zvezda među tinejdžerima su upravo YouTuberi (ove druge dve su pop zvezde), od kojih prve dve poznate ličnosti dolaze upravo iz Evrope. YouTube je globalni fenomen koji ostavlja trag svuda gde je prisutan Internet. Iako govorimo o značajno manjem tržištu, Srbija se ovde ne razlikuje previše i definitivno već sada možemo videti da YouTuberi predstavljaju prave zvezde među tinejdžerima, kao i da se njihova publika još uvek širi.

Da li je krajnje vreme da brendovi krenu ‘u juriš’ na YouTube? Da li je u pitanju negovanje mlađe publike koja će uskoro postati platežno sposobna?

Kao kod svake kampanje, brendovi moraju da optimizuju sadržaj i kanale prema publici koju gađaju. Ipak, sada je jasno da je online video izuzetno efikasan način da potrošite vaše dolare – nedavno istraživanje pokazalo je da je YouTube 80% efikasniji od TV-a. Kada je u pitanju doseg ili aktivacija mlađe publike situacija je još naprednija, sam YouTube veći je i od najvećih mreža koje obećavaju publiku od 18 do 19 godina. Jednostavno, YouTube je „the place to be“ u ovom trenutku, a kako vreme raste online video zauzimaće još veći udeo u budžetima.

Brendan Gahan će 25. maja govoriti pred beogradskom publikom na ovogodišnjoj Digital Day konferenciji koja se održava u Domu omladine. Karte je već uveliko moguće nabaviti putem zvaničnog sajta događaja po ceni od 80 evra po učesniku.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.

Kolumna

Iako je mobilno bankarstvo tu već duže vreme, još uvek je aktuelna tema – ali zašto?

Savremene tehnologije postale su sastavni deo naše svakodnevnice i menjanju način na koji radimo stvari u svom privatnom i profesionalnom životu velikom brzinom. Finansijski sektor je svakako među industrijama u kojima se njihove prednosti najviše osećaju i najbrže implementiraju novine - o čemu svedoče i novine u oblasti plaćanja 'pametnim' telefonom.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Društvene mreže

Facebook pokreće program za suzbijanje lažnih informacija u Srbiji – da li je ovo kraj lažnim vestima?

Sa ciljem da suzbije širenje netačnih i neproverenih informacija u okviru svog sistema, Facebook je pokrenuo nezavisni program u Srbiji za proveru istinitosti činjenica (uglavnom vesti) koje se objavljuju na ovoj društvenoj mreži.