Najbolje vreme da posadite drvo bilo je pre 20 godina

Najbolje vreme da posadite drvo bilo je pre 20 godina, a da unajmite YouTubere – sada!

Agencijske budžete i prezentacije sve češće krase zahtevi za originalnim YouTube sadržajem. Video je konačno pobedio, a domaći YouTuberi brzo postaju deo opšte prihvaćene kulture - sarađujući sa sve poznatijim i većim brendovima na različitim kreativnim kampanjama. No, može li jedan YouTuber reklamirati od 'igle do lokomotive' i da li je video popularan samo zbog velikih brojeva koji izgledaju lepo u izveštaju? Odgovor na ova i mnoga druga pitanja potražili smo kod najstručnijih.

b1_finalno

Stara kineska poslovica kaže da je najbolje vreme da posadite drvo bilo pre 20 godina, a da je drugo najbolje vreme sada. Iako YouTube ove godine slavi deseti rođendan otkako ga je kupio Google, servis fokusiran na video sadržaj tek u poslednjih nekoliko godina doživljava pravi procvat i na ovim prostorima. Nekoliko je razloga za to: pre svega napredak videa kao popularnog web formata, a vođeni zapadnom pop kulturom nije prošlo dugo nakon što smo videli i prve domaće te regionalne YouTubere.

Pitate li tinejdžere ko su njihove zvezde i idoli malo ko će zaobići YouTubere, te iz toga lako zaključujemo da je najbolje vreme za saradnju sa YouTuberima upravo – sada. Ipak, stvari postaju komplikovanije kada pokušavamo da razumemo generaciju koja se rodila sa pametnim telefonima u rukama i kojoj konstantno pokušavamo da uvalimo nešto, umesto da ih pažljivo posmatramo i slušamo.

Momak od koga je sve počelo

Na ovogodišnjoj Digital Day konferenciji jedan od keynote govornika jeste i Brendan Gahan, američki stručnjak za marketing na društvenim mrežama kojeg je Forbes svrstao na “30 under 30” listu, ali i koji je lični gost predsednika Baraka Obame. Faca, reklo bi se, no ono po čemu je Brendan svakako najpoznatiji jeste to što je među prvim marketarima krenuo da sarađuje sa YouTuberima na prostoru Sjedinjenih Američkih Država, čineći ga osobom sa kojom bi mnogi digitalci rado popili kafu.

Brendan je od strane Forbes-a proglašen za jednog od najuticajnih ljudi u svetu digitalnog marketinga, te se našao na listi '30 ispod 30: umova u marketingu'
Brendan je od strane Forbes-a proglašen za jednog od najuticajnijih ljudi u svetu digitalnog marketinga, te se našao na listi ’30 ispod 30: umova u marketingu’.

Rad sa YouTuberima i influenserima postao je norma u SAD, no stvari su i dalje na pomolu kada govorimo o Balkanu. Koje su to dobre prakse koje možemo pokupiti sa znatno većeg i razvijenijeg tržišta?

Bez obzira na veličinu tržišta na kome se nalazite, najbolja stvar koju možete da uradite za vaš brend ukoliko sarađujete sa kreatorima sadržaja jeste da uspostavite jasne ciljeve. Šta je to što želite da postignete? Odatle je potrebno ustanoviti kriterijum – koju publiku želite da dosegnete i koje to aktivnosti ona praktikuje i voli? Da li je fokus na dosegu ili na aktivnosti?

Tek kada ovladate tim informacijama možete početi da kreirate listu YouTubera ili drugih kreatora sa kojima želite da sarađujete. Često marketing menadžeri pokušavaju da u startu osiguraju veliko ime, čak i kada ta zvezda nije najbolji fit za njihov brend. Najvažnije od svega jeste uspostaviti saradnju sa onim kreatorima koji razumeju vaš brend i koji mogu najbolje da prenesu poruku.

YouTube se uglavnom vezuje za velike brojeve, no čini mi se da je domaće tržište dostiglo vrhunac – brendovi sarađuju sa šačicom najvećih zvezda koji broje desetine i stotine hiljada pretplatnika. Da li se fokusirati na veličinu publike ili odabrati one kreatore koji su najbolji za brend?

Tajna leži u fokusiranju na one kreatore koji su relevantni za vaš brend. Čovek se lako povede velikim imenima i brojevima, a poznati YouTuberi dolaze i sa nešto većom cenom. Sa druge strane, manji kanali i umetnici koji se i dalje probijaju žele znatno više da rade sa brendovima i to na manjem budžetu. Najbolje je u startu definisati jasne ciljeve i kriterijume koje influenseri trebaju da ispune.

Nedavna istraživanja pokazala su da je YouTube odavno pretakao TV, pa čak i ovde u Srbiji. Kako su dnevni vlogeri promenili industriju i da li su oni budućnost videa?

Svakog minuta na YouTube se upload-uje preko 400 sati sadržaja. Želja za kreiranjem od strane individualaca dovela je do izuzetno fragmentisanog ekosistema gde svako može pronaći sadržaj njemu zanimljiv – i to na najrazličitije teme! Smatram da je ovo samo početak. U 2012. godini videli smo da se svakog minuta postavi 72 sata video materijala, a sada je ta brojka gotovo pet puta veća. Brzina kojom se sadržaj kreira samo hvata momentum.

Poznati domaći YouTube kanali kao što je Yasserstein danas okupljaju mnogobrojnu publiku koja s nestrpljenjem iščekuje najnovije avanture i priče njihovih autora.
Poznati domaći YouTube kanali kao što je Yasserstein danas okupljaju mnogobrojnu publiku koja s nestrpljenjem iščekuje najnovije avanture i priče njihovih autora.

Možeš li nam navesti neke od uspešnih globalnih YouTube kampanja koje si posebno zapazio?

Kada su takve kampanje u pitanju moram reći da sam izuzetno pristrasan. Iskoristiću ovu priliku i reći da je to definitivno kampanja za brend Mountain Dew u čijoj je izradi učestvovala i moja kompanija, a koja znači pokretanje čitave mreže YouTube kanala kako bismo promovisali proizvode ovog brenda.

YouTuberi su danas poznatiji od pevača i filmskih zvezda. Tako je u Sjedinjenim Američkim Državama – da li nas isti trend očekuje i na Balkanu za koju godinu?

Prošlogodišnja anketa koju je sproveo američki Variety potvrdila je ono što smo svi znali – 8 od 10 najvećih zvezda među tinejdžerima su upravo YouTuberi (ove druge dve su pop zvezde), od kojih prve dve poznate ličnosti dolaze upravo iz Evrope. YouTube je globalni fenomen koji ostavlja trag svuda gde je prisutan Internet. Iako govorimo o značajno manjem tržištu, Srbija se ovde ne razlikuje previše i definitivno već sada možemo videti da YouTuberi predstavljaju prave zvezde među tinejdžerima, kao i da se njihova publika još uvek širi.

Da li je krajnje vreme da brendovi krenu ‘u juriš’ na YouTube? Da li je u pitanju negovanje mlađe publike koja će uskoro postati platežno sposobna?

Kao kod svake kampanje, brendovi moraju da optimizuju sadržaj i kanale prema publici koju gađaju. Ipak, sada je jasno da je online video izuzetno efikasan način da potrošite vaše dolare – nedavno istraživanje pokazalo je da je YouTube 80% efikasniji od TV-a. Kada je u pitanju doseg ili aktivacija mlađe publike situacija je još naprednija, sam YouTube veći je i od najvećih mreža koje obećavaju publiku od 18 do 19 godina. Jednostavno, YouTube je “the place to be” u ovom trenutku, a kako vreme raste online video zauzimaće još veći udeo u budžetima.

Brendan Gahan će 25. maja govoriti pred beogradskom publikom na ovogodišnjoj Digital Day konferenciji koja se održava u Domu omladine. Karte je već uveliko moguće nabaviti putem zvaničnog sajta događaja po ceni od 80 evra po učesniku.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Nenad Milanović (COING): Domaće IT kompanije moraju se boriti za prava LGBTQ+ populacije

Direktor kompanije COING za Netokraciju objašnjava zašto IT kompanije treba da se bore protiv diskriminacije LGBTQ+ populacije u Srbiji i diskriminišu diskriminatore.

Kultura 2.0

Usvojen Zakon o digitalnoj imovini! Šta dalje?

Nakon javno održane rasprave, Narodna skupština je usvojila Zakon o digitalnoj imovini, čime se Srbija svrstala u krug retkih država koje su zakonski regulisale oblast digitalne imovine. U nastavku otkrivamo šta nam to Zakon donosi u odnosu na Nacrt i šta možemo očekivati u budućnosti.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Propustili ste

Kultura 2.0

Kako da nam internet iskustvo bude bolje (i mnogo bezbednije) u 2021. godini?

Ako razmišljate o tome da li (i kako) da promenite svoje internet navike po pitanju privatnosti i bezbednosti - ovo je tekst za vas.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Startapi i poslovanje

Beogradski Konstrukt akviziran od strane HTEC-a uz najavljene nove akvizicije širom regiona

Kompanija HTEC akvizirala je Konstrukt u cilju pojačanja produktnog i brend dizajna za svoje klijente.

Internet marketing

Oglašavanje na Snapchatu nije bauk i treba ga iskoristiti pre konkurencije

Koji tip kompanija u Srbiji bi trebalo da razmisli o tome da se priključi Snapchatu i da se oglašava na toj društvenoj mreži?

Office Talks Podcast

Profesionalni razvoj programera (upoznajte Symphony)

Tridesetu epizodu Office Talks podcasta obeležio je razgovor sa predstavnicima kompanije Symphony. Sa njima smo pričali o istoriji kompanije, procesu regrutovanja, kulturi rada i izazovima sa kojima su se susretali za vreme pandemije.

Kultura 2.0

Žene imaju jednaku sposobnost ‘preživljavanja’ na online platformama, ali slabije ulaze u ovu oblast

Predstavljamo vam rezultate specijalnog izdanja Gigmetar istraživanja koje pokazuje kako su se gig radnice adaptirale na nove uslove rada koje je donela pandemija.