Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Preduzetnički 'mindset' sreće se kod onih koji vode sopstveni biznis, ali i kod ljudi koji su odlučili da karijeru razvijaju u okviru kompanija. Martovsko izdanje Ladies of New Business konferencije posvećeno je upravo svima koji neguju preduzetnički duh!

Raditi u kompaniji ili započeti sopstveni biznis?

Pravi odgovor na ovo pitanje nemoguće je dati, ali ako ste kao Boris Krstović, Product Manager u kompaniji GoDaddy i jedan od predavača na predstojećoj Ladies of New Business konferenciji, radili u oba sveta i razvijali digitalne proizvode u više različitih industrijskih vertikala, biznis modela i tipova organizacija, dobro ste upoznati sa vrlinama i manama oba poslovna okruženja.

U nekima je lakše, prirodnije steći iskustvo i razvijati veštine iz različitih domena. Primera radi, velike i stabilne kompanije su prirodno bolje okruženje da u njima gradite uticaj i odnose sa kolegama kao veštine. Kompanijama je mnogo bitnije kako se nešto radi od sirovog rezultata – bitnije je građenje podrške, komuniciranje očekivanja, stvaranje partnerstava i to su veštine koje treba da gradite u segmentima vaše karijere kad radite u velikim kompanijama.

Sa druge strane, dodaje Krstović, manje kompanije, a posebno startapi, moraju da se svim sredstvima izbore za mesto na tržištu, te im je egzekucija nezamenjiva. „One nude mogućnost da se dokažete i sami finansirate od nule, koristeći se pritom širokim dijapazonom veština bez bojazni da će vam neko reći da to nije vaš posao ili vas pitati zašto ste radili neke stvari.

Pritom, uz sve te veštine potrebni su vam i vreme, novac i sreća, kao što je Boris istakao u jednoj od svojih najpopularnijih kolumni na Netokraciji.

Da li su vreme, novac i sreća i dalje relevantni u uslovima u kojima se sada nalazi domaće IT tržište? Ima li nekih novih faktora?

Boris: Mislim da je to univerzalno i važi za svako vreme. Za razvoj bilo koje poslovne ideje morate uložiti ili strahovito puno energije i vremena ili puno novca, a odličan momentum može da umanji količinu vremena i/ili novca koje ćete uložiti.

Nove faktore, pak, ne vidim, ali ono što uvek postoji jesu (nova) tržista na kojima je značajno lakše probiti se i doći do potrebnih resursa da bi projekat opstao i pokazao neke signale upotrebljivosti/vrednosti (naznake biznisa kao takvog). Blockchain je jedan primer takvog tržišta danas.

Da li se promenio stav da se uspešan biznis na Internetu može napraviti sa dva laptopa i idejom od milion dolara?

Boris: Verujem da se taj stav promenio. Mislim da je svest o tome šta je zapravo bitno za biznis postala mnogo bolje usađena u preduzetnike, što je pozitivna stvar. Razviti proizvod je nužan, ali ne i dovoljan uslov da biste svuda, pa i na Internetu, izgradili biznis.

Koliko vidim, diskusije na temu izlaska na tržište (go-to-market) ili akvizicije korisnika su danas mnogo zastupljenije, što pokazuje da se izgradila svest o pravim problemima koje preduzetnici imaju.

Koji je tebi lično najveći izazov bio kao preduzetniku, a koji prilikom rada u kompaniji? Da li si u međuvremenu smislio način da ih prevaziđeš?

Boris: Nisam smislio kako da ih prevaziđem! Izazova ima puno. Kontrola ega je verovatno jedan od većih izazova prilikom rada u kompaniji. U manjim timovima je nekako normalno da postoji lični odnos i da prožima profesionalnu saradnju, dok je u kompaniji veoma toksičan jer dodirujete puno njenih ivica. Ubedljivo najbolji savet na tu temu koji sam dobio i praktikujem svakodnevno je da me kompanija ne plaća da budem ljut i uvređen. U kompanijskom okruženju je, dakle, neophodno izgraditi lični brend, što je način razmišljanja dijametralno suprotan od preduzetničkog.

Preduzetnici su fokusirani na „šta“ (tj. rezultat akcije) i kod njih je najbitnije stići do cilja i skloniti sa puta sve što vas usporava ili udaljava od cilja. Sa druge strane, u korporativnoj sredini je način na koji se nešto radi (tj. “kako”) neuporedivo bitniji od sirovog output-a. Veštine koje se kolokvijalno nazivaju soft skills su zapravo vrlo konkretne veštine u kompanijskom okruženju i samim tim više cenjene.

Kako onda voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris: Razmišljajte o sebi kao o proizvodu. Izađite na tržište (rada) na način na koji ćete biti ono što vašim korisnicima tj. kompanijama najviše treba. Sposobnost egzekucije i strateškog razmišljanja su veštine karakteristične za startape i rastuće timove, dok je sposobnost izgradnje odnosa i ostvarivanja uticaja ključna za napredovanje u kompaniji.

Smatram da su sve četiri veštine izuzetno bitne da biste bili kompletan igrač i zato bi trebalo sticati iskustvo u različitim poslovnim i tržišnim okruženjima koja će vam omogućiti da ih izgradite. Zato ne treba razmišljati o karijeri na linearan način, već popunjavati rupe. Kako – čućete na predavanju 19. marta! 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.