Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Preduzetnički 'mindset' sreće se kod onih koji vode sopstveni biznis, ali i kod ljudi koji su odlučili da karijeru razvijaju u okviru kompanija. Martovsko izdanje Ladies of New Business konferencije posvećeno je upravo svima koji neguju preduzetnički duh!

Raditi u kompaniji ili započeti sopstveni biznis?

Pravi odgovor na ovo pitanje nemoguće je dati, ali ako ste kao Boris Krstović, Product Manager u kompaniji GoDaddy i jedan od predavača na predstojećoj Ladies of New Business konferenciji, radili u oba sveta i razvijali digitalne proizvode u više različitih industrijskih vertikala, biznis modela i tipova organizacija, dobro ste upoznati sa vrlinama i manama oba poslovna okruženja.

U nekima je lakše, prirodnije steći iskustvo i razvijati veštine iz različitih domena. Primera radi, velike i stabilne kompanije su prirodno bolje okruženje da u njima gradite uticaj i odnose sa kolegama kao veštine. Kompanijama je mnogo bitnije kako se nešto radi od sirovog rezultata – bitnije je građenje podrške, komuniciranje očekivanja, stvaranje partnerstava i to su veštine koje treba da gradite u segmentima vaše karijere kad radite u velikim kompanijama.

Sa druge strane, dodaje Krstović, manje kompanije, a posebno startapi, moraju da se svim sredstvima izbore za mesto na tržištu, te im je egzekucija nezamenjiva. „One nude mogućnost da se dokažete i sami finansirate od nule, koristeći se pritom širokim dijapazonom veština bez bojazni da će vam neko reći da to nije vaš posao ili vas pitati zašto ste radili neke stvari.

Pritom, uz sve te veštine potrebni su vam i vreme, novac i sreća, kao što je Boris istakao u jednoj od svojih najpopularnijih kolumni na Netokraciji.

Da li su vreme, novac i sreća i dalje relevantni u uslovima u kojima se sada nalazi domaće IT tržište? Ima li nekih novih faktora?

Boris: Mislim da je to univerzalno i važi za svako vreme. Za razvoj bilo koje poslovne ideje morate uložiti ili strahovito puno energije i vremena ili puno novca, a odličan momentum može da umanji količinu vremena i/ili novca koje ćete uložiti.

Nove faktore, pak, ne vidim, ali ono što uvek postoji jesu (nova) tržista na kojima je značajno lakše probiti se i doći do potrebnih resursa da bi projekat opstao i pokazao neke signale upotrebljivosti/vrednosti (naznake biznisa kao takvog). Blockchain je jedan primer takvog tržišta danas.

Da li se promenio stav da se uspešan biznis na Internetu može napraviti sa dva laptopa i idejom od milion dolara?

Boris: Verujem da se taj stav promenio. Mislim da je svest o tome šta je zapravo bitno za biznis postala mnogo bolje usađena u preduzetnike, što je pozitivna stvar. Razviti proizvod je nužan, ali ne i dovoljan uslov da biste svuda, pa i na Internetu, izgradili biznis.

Koliko vidim, diskusije na temu izlaska na tržište (go-to-market) ili akvizicije korisnika su danas mnogo zastupljenije, što pokazuje da se izgradila svest o pravim problemima koje preduzetnici imaju.

Koji je tebi lično najveći izazov bio kao preduzetniku, a koji prilikom rada u kompaniji? Da li si u međuvremenu smislio način da ih prevaziđeš?

Boris: Nisam smislio kako da ih prevaziđem! Izazova ima puno. Kontrola ega je verovatno jedan od većih izazova prilikom rada u kompaniji. U manjim timovima je nekako normalno da postoji lični odnos i da prožima profesionalnu saradnju, dok je u kompaniji veoma toksičan jer dodirujete puno njenih ivica. Ubedljivo najbolji savet na tu temu koji sam dobio i praktikujem svakodnevno je da me kompanija ne plaća da budem ljut i uvređen. U kompanijskom okruženju je, dakle, neophodno izgraditi lični brend, što je način razmišljanja dijametralno suprotan od preduzetničkog.

Preduzetnici su fokusirani na „šta“ (tj. rezultat akcije) i kod njih je najbitnije stići do cilja i skloniti sa puta sve što vas usporava ili udaljava od cilja. Sa druge strane, u korporativnoj sredini je način na koji se nešto radi (tj. “kako”) neuporedivo bitniji od sirovog output-a. Veštine koje se kolokvijalno nazivaju soft skills su zapravo vrlo konkretne veštine u kompanijskom okruženju i samim tim više cenjene.

Kako onda voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris: Razmišljajte o sebi kao o proizvodu. Izađite na tržište (rada) na način na koji ćete biti ono što vašim korisnicima tj. kompanijama najviše treba. Sposobnost egzekucije i strateškog razmišljanja su veštine karakteristične za startape i rastuće timove, dok je sposobnost izgradnje odnosa i ostvarivanja uticaja ključna za napredovanje u kompaniji.

Smatram da su sve četiri veštine izuzetno bitne da biste bili kompletan igrač i zato bi trebalo sticati iskustvo u različitim poslovnim i tržišnim okruženjima koja će vam omogućiti da ih izgradite. Zato ne treba razmišljati o karijeri na linearan način, već popunjavati rupe. Kako – čućete na predavanju 19. marta! 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Netokracija

Kako da unapredite korisničko iskustvo svojih klijenata? Saznajte na ‘Customer Experience’ konferenciji!

Bavite se korisničkim iskustvom ili podrškom, marketingom, IT-jem ili vas jednostavno zanima digitalna transformacija? Netokracijina Customer Experience konferencija u Zagrebu je pravo mesto za vas!

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.