Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Preduzetnički 'mindset' sreće se kod onih koji vode sopstveni biznis, ali i kod ljudi koji su odlučili da karijeru razvijaju u okviru kompanija. Martovsko izdanje Ladies of New Business konferencije posvećeno je upravo svima koji neguju preduzetnički duh!

Raditi u kompaniji ili započeti sopstveni biznis?

Pravi odgovor na ovo pitanje nemoguće je dati, ali ako ste kao Boris Krstović, Product Manager u kompaniji GoDaddy i jedan od predavača na predstojećoj Ladies of New Business konferenciji, radili u oba sveta i razvijali digitalne proizvode u više različitih industrijskih vertikala, biznis modela i tipova organizacija, dobro ste upoznati sa vrlinama i manama oba poslovna okruženja.

U nekima je lakše, prirodnije steći iskustvo i razvijati veštine iz različitih domena. Primera radi, velike i stabilne kompanije su prirodno bolje okruženje da u njima gradite uticaj i odnose sa kolegama kao veštine. Kompanijama je mnogo bitnije kako se nešto radi od sirovog rezultata – bitnije je građenje podrške, komuniciranje očekivanja, stvaranje partnerstava i to su veštine koje treba da gradite u segmentima vaše karijere kad radite u velikim kompanijama.

Sa druge strane, dodaje Krstović, manje kompanije, a posebno startapi, moraju da se svim sredstvima izbore za mesto na tržištu, te im je egzekucija nezamenjiva. „One nude mogućnost da se dokažete i sami finansirate od nule, koristeći se pritom širokim dijapazonom veština bez bojazni da će vam neko reći da to nije vaš posao ili vas pitati zašto ste radili neke stvari.

Pritom, uz sve te veštine potrebni su vam i vreme, novac i sreća, kao što je Boris istakao u jednoj od svojih najpopularnijih kolumni na Netokraciji.

Da li su vreme, novac i sreća i dalje relevantni u uslovima u kojima se sada nalazi domaće IT tržište? Ima li nekih novih faktora?

Boris: Mislim da je to univerzalno i važi za svako vreme. Za razvoj bilo koje poslovne ideje morate uložiti ili strahovito puno energije i vremena ili puno novca, a odličan momentum može da umanji količinu vremena i/ili novca koje ćete uložiti.

Nove faktore, pak, ne vidim, ali ono što uvek postoji jesu (nova) tržista na kojima je značajno lakše probiti se i doći do potrebnih resursa da bi projekat opstao i pokazao neke signale upotrebljivosti/vrednosti (naznake biznisa kao takvog). Blockchain je jedan primer takvog tržišta danas.

Da li se promenio stav da se uspešan biznis na Internetu može napraviti sa dva laptopa i idejom od milion dolara?

Boris: Verujem da se taj stav promenio. Mislim da je svest o tome šta je zapravo bitno za biznis postala mnogo bolje usađena u preduzetnike, što je pozitivna stvar. Razviti proizvod je nužan, ali ne i dovoljan uslov da biste svuda, pa i na Internetu, izgradili biznis.

Koliko vidim, diskusije na temu izlaska na tržište (go-to-market) ili akvizicije korisnika su danas mnogo zastupljenije, što pokazuje da se izgradila svest o pravim problemima koje preduzetnici imaju.

Koji je tebi lično najveći izazov bio kao preduzetniku, a koji prilikom rada u kompaniji? Da li si u međuvremenu smislio način da ih prevaziđeš?

Boris: Nisam smislio kako da ih prevaziđem! Izazova ima puno. Kontrola ega je verovatno jedan od većih izazova prilikom rada u kompaniji. U manjim timovima je nekako normalno da postoji lični odnos i da prožima profesionalnu saradnju, dok je u kompaniji veoma toksičan jer dodirujete puno njenih ivica. Ubedljivo najbolji savet na tu temu koji sam dobio i praktikujem svakodnevno je da me kompanija ne plaća da budem ljut i uvređen. U kompanijskom okruženju je, dakle, neophodno izgraditi lični brend, što je način razmišljanja dijametralno suprotan od preduzetničkog.

Preduzetnici su fokusirani na „šta“ (tj. rezultat akcije) i kod njih je najbitnije stići do cilja i skloniti sa puta sve što vas usporava ili udaljava od cilja. Sa druge strane, u korporativnoj sredini je način na koji se nešto radi (tj. “kako”) neuporedivo bitniji od sirovog output-a. Veštine koje se kolokvijalno nazivaju soft skills su zapravo vrlo konkretne veštine u kompanijskom okruženju i samim tim više cenjene.

Kako onda voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris: Razmišljajte o sebi kao o proizvodu. Izađite na tržište (rada) na način na koji ćete biti ono što vašim korisnicima tj. kompanijama najviše treba. Sposobnost egzekucije i strateškog razmišljanja su veštine karakteristične za startape i rastuće timove, dok je sposobnost izgradnje odnosa i ostvarivanja uticaja ključna za napredovanje u kompaniji.

Smatram da su sve četiri veštine izuzetno bitne da biste bili kompletan igrač i zato bi trebalo sticati iskustvo u različitim poslovnim i tržišnim okruženjima koja će vam omogućiti da ih izgradite. Zato ne treba razmišljati o karijeri na linearan način, već popunjavati rupe. Kako – čućete na predavanju 19. marta! 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Karijere

Kako dobiti posao u Guglu na poziciji programera – otkriva nam Darinka Zečević

Profesionalni put i potraga za poslom može nas odvesti na različite krajeve sveta. Međutim, kako izgleda razvijati karijeru i život u Irskoj, zemlji koja važi za drugu državu na svetu po izvozu softverskih usluga?

Tehnologija

Muzički streaming servisi dostupni u Srbiji nude i probni period – ovo su njihove prednosti

Većina korisnika u Srbiji danas svoju omiljenu muziku pušta preko YouTube-a, pametnog telefona ili eksternih memorija. Međutim, muzički 'streaming' servisi nude znatno bolje korisničko iskustvo. Mi vam donosimo spisak onih najpopularnijih ali i njihove prednosti.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Želite nekog ko će se brinuti o vašem domu? Podržite ‘crowdfunding’ kampanju domaćeg startapa Uradi-zaradi

Tim iza startapa Uradi-zaradi pokrenuo je 'crowdfunding' kampanju na sajtu Indiegogo u okviru koje potražuju sredstva za unapređenje projekta Home Managera - kako bi do kraja godine zaposlili 20 mladih samohranih majki u Beogradu. 

Gaming

Sport Klub Esports novi je TV kanal koji će popularizovati regionalni gejming – kod ‘offline’ publike

Pitali smo osnivača Fortune Esports zašto su pokrenuli televizijski kanal i kako će on pomoći u razvoju regionalne esport scene.

Startapi i poslovanje

Život posle hakatona

Hakatoni se u domaćoj IT zajednici percipiraju kao prilika za mlade i talentovane timove da pokažu svoje tehničko i biznis znanje prilikom kreiranja novih proizvoda. Međutim, da li je život posle hakatona jednostavan ili pravi izazovi slede tek nakon što tim primi 'veliki ček'?

Digitalni mediji

Instagram dominira – sa njim i želja domaćih izdavača da se približe publici i Generaciji Z

Na koji način domaći mediji koriste Instagram i druge kanale kako bi informisali, zabavili i edukovali mlađu publiku?

Kultura 2.0

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

E-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.