Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris Krstović: Kako voditi karijeru kao preduzetnik?

Preduzetnički 'mindset' sreće se kod onih koji vode sopstveni biznis, ali i kod ljudi koji su odlučili da karijeru razvijaju u okviru kompanija. Martovsko izdanje Ladies of New Business konferencije posvećeno je upravo svima koji neguju preduzetnički duh!

Raditi u kompaniji ili započeti sopstveni biznis?

Pravi odgovor na ovo pitanje nemoguće je dati, ali ako ste kao Boris Krstović, Product Manager u kompaniji GoDaddy i jedan od predavača na predstojećoj Ladies of New Business konferenciji, radili u oba sveta i razvijali digitalne proizvode u više različitih industrijskih vertikala, biznis modela i tipova organizacija, dobro ste upoznati sa vrlinama i manama oba poslovna okruženja.

U nekima je lakše, prirodnije steći iskustvo i razvijati veštine iz različitih domena. Primera radi, velike i stabilne kompanije su prirodno bolje okruženje da u njima gradite uticaj i odnose sa kolegama kao veštine. Kompanijama je mnogo bitnije kako se nešto radi od sirovog rezultata – bitnije je građenje podrške, komuniciranje očekivanja, stvaranje partnerstava i to su veštine koje treba da gradite u segmentima vaše karijere kad radite u velikim kompanijama.

Sa druge strane, dodaje Krstović, manje kompanije, a posebno startapi, moraju da se svim sredstvima izbore za mesto na tržištu, te im je egzekucija nezamenjiva. „One nude mogućnost da se dokažete i sami finansirate od nule, koristeći se pritom širokim dijapazonom veština bez bojazni da će vam neko reći da to nije vaš posao ili vas pitati zašto ste radili neke stvari.

Pritom, uz sve te veštine potrebni su vam i vreme, novac i sreća, kao što je Boris istakao u jednoj od svojih najpopularnijih kolumni na Netokraciji.

Da li su vreme, novac i sreća i dalje relevantni u uslovima u kojima se sada nalazi domaće IT tržište? Ima li nekih novih faktora?

Boris: Mislim da je to univerzalno i važi za svako vreme. Za razvoj bilo koje poslovne ideje morate uložiti ili strahovito puno energije i vremena ili puno novca, a odličan momentum može da umanji količinu vremena i/ili novca koje ćete uložiti.

Nove faktore, pak, ne vidim, ali ono što uvek postoji jesu (nova) tržista na kojima je značajno lakše probiti se i doći do potrebnih resursa da bi projekat opstao i pokazao neke signale upotrebljivosti/vrednosti (naznake biznisa kao takvog). Blockchain je jedan primer takvog tržišta danas.

Da li se promenio stav da se uspešan biznis na Internetu može napraviti sa dva laptopa i idejom od milion dolara?

Boris: Verujem da se taj stav promenio. Mislim da je svest o tome šta je zapravo bitno za biznis postala mnogo bolje usađena u preduzetnike, što je pozitivna stvar. Razviti proizvod je nužan, ali ne i dovoljan uslov da biste svuda, pa i na Internetu, izgradili biznis.

Koliko vidim, diskusije na temu izlaska na tržište (go-to-market) ili akvizicije korisnika su danas mnogo zastupljenije, što pokazuje da se izgradila svest o pravim problemima koje preduzetnici imaju.

Koji je tebi lično najveći izazov bio kao preduzetniku, a koji prilikom rada u kompaniji? Da li si u međuvremenu smislio način da ih prevaziđeš?

Boris: Nisam smislio kako da ih prevaziđem! Izazova ima puno. Kontrola ega je verovatno jedan od većih izazova prilikom rada u kompaniji. U manjim timovima je nekako normalno da postoji lični odnos i da prožima profesionalnu saradnju, dok je u kompaniji veoma toksičan jer dodirujete puno njenih ivica. Ubedljivo najbolji savet na tu temu koji sam dobio i praktikujem svakodnevno je da me kompanija ne plaća da budem ljut i uvređen. U kompanijskom okruženju je, dakle, neophodno izgraditi lični brend, što je način razmišljanja dijametralno suprotan od preduzetničkog.

Preduzetnici su fokusirani na „šta“ (tj. rezultat akcije) i kod njih je najbitnije stići do cilja i skloniti sa puta sve što vas usporava ili udaljava od cilja. Sa druge strane, u korporativnoj sredini je način na koji se nešto radi (tj. “kako”) neuporedivo bitniji od sirovog output-a. Veštine koje se kolokvijalno nazivaju soft skills su zapravo vrlo konkretne veštine u kompanijskom okruženju i samim tim više cenjene.

Kako onda voditi karijeru kao preduzetnik?

Boris: Razmišljajte o sebi kao o proizvodu. Izađite na tržište (rada) na način na koji ćete biti ono što vašim korisnicima tj. kompanijama najviše treba. Sposobnost egzekucije i strateškog razmišljanja su veštine karakteristične za startape i rastuće timove, dok je sposobnost izgradnje odnosa i ostvarivanja uticaja ključna za napredovanje u kompaniji.

Smatram da su sve četiri veštine izuzetno bitne da biste bili kompletan igrač i zato bi trebalo sticati iskustvo u različitim poslovnim i tržišnim okruženjima koja će vam omogućiti da ih izgradite. Zato ne treba razmišljati o karijeri na linearan način, već popunjavati rupe. Kako – čućete na predavanju 19. marta! 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

E-commerce

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Propustili ste

Kultura 2.0

Uputstvo za primenu Testa samostalnosti konačno je objavljeno

Uputstvo za tumačenje kriterijuma Testa samostalnosti pomoći će paušalnim preduzetnicima i poreskim inspektorima da pravilno protumače devet kriterijuma koji određuju da li su ovi preduzetnici u svom poslovanju nezavisni u odnosu na svog nalogodavca ili ne.

Tehnologija

Plaćanje QR kodovima uveliko dolazi u Srbiju – koje prednosti donosi i šta treba da znamo o tome?

Uskoro bi u prodavnicama širom zemlje trebao da bude integrisan sistem instant plaćanja, odnosno instrukcija - NBS IPS QR kod. Mi smo analizirali šta to znači za korisnike i trgovce i koje benefite donosi.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Mobilno

Da li ste i dalje spremni da za telefon platite 1.000 evra – kada sličan možete naći za duplo manje novca?

Pre nekoliko meseci, svoj telefon star pet godina, zamenio sam novim, prošlogodišnjim modelom. I dok sam tražio adekvatnu zamenu, prvi put sam se zapitao ima li uopšte razlike između današnjih 'flagship' uređaja i da li nas velike kompanije danas više privlače primamljivim reklamama nego inovacijama koje su nam zaista potrebne.

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.