Kandidati cene jednostavan proces zapošljavanja

Kandidati cene jednostavan proces zapošljavanja – zašto ga vaša firma komplikuje?

Ovaj osvrt je nastao kao konstruktivna kritika na osnovu ličnog, ali i iskustava ljudi koji su bili u procesu traženja ili promene posla u proteklih 6 meseci.

Ako uzmemo u obzir trenutnu situaciju sa otkazima i vrlo promišljenijim zapošlajvanjem, primetićemo i to da je ponuda znatno slabija u odnosu na prošlu godinu. Međutim, ono što iznenađuje jeste to koliko je proces zapošljavanja postao dugotrajan, komplikovan, demotivišuć za kandidate, bez jasno definisanih koraka i na kraju bez jasnih povratnih informacija.

Ono što takođe privlači pažnju jeste i činjenica da su to kompanije koje se trude da se predstave u potpuno drugačijem svetlu. Stavljaju ljude na prvo mesto, žele da budu viđene kao sjajni poslodavci, ali su im iz nekog razloga hiring procesi prilično loši.

Kada su programerske pozicije u pitanju, situacija je donekle drugačija, naročito kada i senioritet uzmemo u obzir. Međutim, kada govorimo o pozicijama koje nisu striktno u vezi sa tehnologijom, a mislm na komunikacije, HR, regruterske pozicije, marketing, kreativu, dizajn, operativu i prodaju, tu nailazimo na vrlo izvitoperene procese koje sve manje poštuju kandidate.

Koliko je najčešće krugova, kako izgledaju i koliko traju, kakve su povrtatne informacije? Ovo su samo neka od pitanja na koje ćemo dati odgovore u nastavku.

Put do novog posla popločan je krugovima

U prevodu – pošaljete CV, u najboljem slučaju, ako prođete trijažu, zovu vas na HR call. Tu malo ćaskate o tome ko ste, šta ste, šta ste radili i naravno podelite koja su vam očekivanja kada je plata u pitanju.

Ovo bi trebalo da bude i eliminacioni faktor, ukoliko poslodavac vidi da vaša očekivanja prevazilaze budžet (jer niko ne želi da zaposli osobu koja će od samog početka biti nezadovoljna uslovima, je l?) Ili bar da otvori komunikaciju na temu: “znate ovo prevazilazi naš budžet, ali ako ste i dalje zainteresovani, mi bismo voleli da nastavimo selekcioni proces sa vama”.

Međutim, u praksi se ovo ne dešava. Posle nekoliko dana vam jave da ste prošli dalje. Onda ide sledeći krug zvani: magični zadatak.

Napravite nam strategiju, dajte nove ideje, spakujte sve to u .ppt i javićemo se

Zadatak bi trebalo da bude korak koji bi trebalo da pokaže na koji način razmišljate, kako prilazite problemu, da istakne vaše veštine za posao koji konkurišete. Ali kako on obično izgleda? Dobijete 3, 4, 5 zadataka sa dodatnim potpitanjima, gde se očekuje da dobrano zavrnete rukave i date predloge rešenja za aktuelne situacije, da ne kažem probleme i izazove.

I nedelju dana da ih uradite.

To znači dosta vašeg vremena da istražite, osmislite, posložite i spakujete sadržaj koji se očekuje od vas. Ukoliko i radite dok ste u procesu traženja posla – good luck with that! Danima ćete posle posla sedeti i praviti strategiju, predloge itd. koju će neko:

  1. jedva pogledati / jer su dosta zauzeti i ne mogu da gube vreme, a i vi ćete im već ispričati sami,
  2. posle iskoristiti delimično ili u celosti, bez obzira kakav ishod bude bio.

Dakle, donirate vaše vreme (dosta vašeg vremena) da rešite problem, uradite zadatak bez bilo kakve garancije ili naknade, što je složićemo se prilično nefer.

Natrag u školske klupe

Nakon završetka zadatka ide i “odbrana”. Ovo je prilika da upoznate direktora/ku tima za koji ste konkurisali i sa kojima ćete potencijalno raditi. Očekivalo bi se da osoba koja u ovom trenutku ulazi u intervju je već pogledala vaš CV, zadatak i spremna da je nastavi ovaj proces sa vama.

Međutim, lako se može desiti da se ovde ponovo, po prvi put susreću sa vašim CV-jem, koji su letimično pogledali pre razgovora, pa ukoliko i dalje želite da nastavite proces, budite spremni da “ispričate malo više o sebi” po drugi, treći put. Razgovarate o zadatku i iz pitanja vam je jasno kao dan ko ga je pogledao i koliko detaljno. Ovo je takođe dobar pokazatelj kandidatima sa kakvom osobom će potencijalno raditi.

Da Dante piše ovaj tekst, sada bi vas uveo u 4. krug razgovora

Ako ste uspešno odbranili zadatak, uradili strategiju, podelili način na koji razmišljate, predstavili nove partnere, smislili novi sadržaj, dali ideje za otvaranje nove kancelarije u inostranstvu, uradili komunikacionu strategiju, dali predloge vizuala, zavalite se i čekajte. Jer ćete u većini slučajeva zaista čekati na feedback kako niste jedini u procesu (ili ovaj proces prosto nije prioritet).

Stvari ovde umeju dodatno da se zakomplikuju ukoliko ste kao kandidat u razgovorima sa više od jedne firme, gde su vam potrebne jasne vremenske odrednice kad šta možete da očekujete. Tu nema pomoći, osim da budete asertivni i insistirate da znate kada ćete dobiti odgovor.

Taman kada pomislite da je uskoro kraj…

Ukoliko ste ostavili dobar utisak nakon “odbrane” svog zadatka, pozvani ste u poslednji krug, gde ćete upoznati CEO-a / CTO-a / navedite sami iz svog iskustva, gde ćete ponovo ispričati malo više o sebi, pa biti stavljeni na procenu da li se uklapate u kompanijsku kulturu (kao da prethodni krugovi nisu bili dovoljni). I nakon toga, ide još malo čekanja, pre nego što ponuda stigne, ako stigne.

Malo ko ume da pruži kvalitetnu povratnu informaciju

Nakon bilo kog od navedenih krugova da dođe informacija o završetku procesa, glavna boljka je nedavanje adekvatnih povratnih informacija kandidatima.

Kad uzmemo sve gorenavedeno u obzir, važno je imati u vidu da proces zapošljavanja nije jednostran proces. Kao što se od kandidata očekuje da poštuju cikluse, rokove, da imaju strpljenja i odvoje značajnu količinu vremena, poslodavcu bi trebalo da bude još važnije da ih preprano ne “otera”, da ostavi dobar utisak, sve iako on/ona nisu finalni izbor.

Stoga, evo nekoliko konstruktivnih predloga kako da održite svoj integritet kao poslodavca ali i budete fer prema ljudima koji su zainteresovani da se pridruže vašem kolektivu. (Lakše je nego da idete po portalima i “peglate” loše komentare):

  • Nemojte zvati ljude na HR razgovor ako ste videli u CV-ju da nemaju adekvatno iskustvo u industriji (najčešći feedback koji dođe, kad nema boljeg)
  • Budite transparentni sa izgledom i trajanjem procesa i predstavite ga na samom početku
  • Nakon što ste dobili informaciju o očekivanjima kandidata kada je plata u pitanju, jasno iskomunicirajte ako nemate toliki budžet. U suprotnom trošite i svoje i njihovo vreme, rizikujući da dođete u situaciju da zaposlite nekoga ko u startu neće biti zadovoljan uslovima
  • Screening tržišta – nemojte raspisivati konkurse za pozicije koje vam možda trenutno ne trebaju. Ponovo trošite tuđe vreme i pokazujete da nemate jasan plan i strategiju rasta, odajete utisak neozbiljnog poslodavca naročito ako nakon nekoliko krugova kandidatu saopštite da ipak trenutno niste u mogućnosti da otvorite datu poziciju.
  • Budite otvoreni i dosledni sa onim što očekujete i što možete da ponudite. Niko ne treba da bude na “čekanju” mesecima zbog interne (ne)organizacije

Možda nije Halloween da bismo pričali o horor pričama iz industrije, ali ne moramo da čekamo sledeći da bi se ovakve teme adresirale.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Novost

Sve što treba da znate o aplikaciji Agencije za privredne registre

APR je uveo aplikaciju za sastavljanje i podnošenje finansijskih izveštaja za 2023. godinu, u skladu sa Zakonom o računovodstvu. Za vas smo izdvojili najvažnije pojedinosti vezane za njeno korišćenje.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Novi GapMinder Fond II s kapitalom od €80 miliona targetira i srpske startape!

GapMinder Ventures, VC fond koji je dosad primarno ulagao u tehnološke kompanije iz Rumunije, pokreće GapMinder Fond II, investicioni paket od 80 miliona evra koji će biti alociran i na širem istočnoevropskom regionu, pa tako i Srbiji i Hrvatskoj.

Tehnologija

SEO Spam: Kako su AI generisani advokati pokušali da prevare Netokraciju?

Razvojem veštačke inteligencije cyber kriminalci postaju sve veštiji, a napadi sve maliciozniji. Donosimo vam priču o tome kako smo uspeli da raskrinkamo jedan takav pokušaj ucene.

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Mobilno

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Digitalni mediji

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Intervju

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.