Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je zalutao u e-commerce

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.

U e-commerce svet Oskar Borbaš ušao je pre četiri godine tražeći novi ranac kojim će da zameni postojeći, za koji kaže da je preživeo svašta – pa i NATO sankcije. Upravo ta potraga bila je inicijalna kapisla za osnivanje svoje prve online prodavnice po imenu GeekShop.

Za Oskara, važnu ulogu na tom putu imali su Boban rančevi za koje ste verovatno čuli, gotovo sigurno videli, a reći ćemo da ga i sami imate. U pitanju je jedna od onih stvari po kojima prepoznajete da neko radi u IT-ju u Srbiji. Da, situacija je totalno izmakla kontroli.

Reč je o proizvodu iza kojeg stoji holandski brend XD Design i koji je pre svega namenjen digitalcima i nomadima, a karakteriše ga kvalitetna izrada, moderan dizajn i prostor za prenos tech opreme.

Ovo je priča o tome kako je Boban osvojio Srbiju.

Na početku razgovora, Oskar (kojeg smo sve vreme oslovljavali sa „Bobanee!“) otkriva nam da je nakon odgledane prezentacije na tadašnjem XD Design Kickstarter profilu, negde i sam znao da je ovaj ranac upravo ono što mu treba, te je odmah naručio jedan komad. Shvativši ubrzo da bi dizajn i funkcionalnost privukli i druge korisnike, odlučio je da iskoristi akciju na Kickstarteru, naruči 50 komada Bobby rančeva (inače tako se ranac u originalu i zove, ali jelte Srbija, Boban…) i krene u njihovu prodaju:

Na kratko sam se pokajao što sam se upustio u avanturu, shvativši da sam ostao na dve opcije: da uz što niže troškove prodam tih 50 komada i od tih para živim mesec dana kao Aca Lukas ili da „stavim bubreg“ na Limundo u nadi da ću dobiti dovoljno da vratim zajam.

Na kraju je ipak ispala neka treća opcija iako sam pomenuti kontigent prodao i ponovo naručio. Iako sam planirao da završim sa prvom turom, ljudi su nastavljali da poručuju kroz preporuke. Ture su se ređale, a otvaranje GeekShopa se odužilo kao ulazak Srbije u Evropsku uniju.

Lažni ‘AliExpress’ Bobani mogli su da ugroze čitavu priču, ali se edukacija kupaca pokazala presudnom za uspeh

GeekShop je trebao da bude samo dodatna zarada za Borbaša, a cilj je bio da za Bobby rančeve čuje „nebeski narod“ koji prati Netokraciju. Naš sagovornik je smatrao da će tržište brzo da se zasiti i da će i Boban proći kao Kosmodisk. Sa druge strane, nije računao da će proizvođači nastavljati da prave nove modele i da će Bobana kupovati razni korisnici – ne samo frilenseri i IT-jevci. Ova situacija je Oskarov biznis podigla na viši nivo:

Interesantna je priča oko pravnog registrovanja prodavnice, a sve je počelo sa upitima firmi koje su bile zainteresovane za veće količine rančeva. S obzirom na to da sam tada ispalio desetine firmi koji su želeli da kupe Bobana, rešio sam da je krajnje vreme da se tome stane na kraj. Dao sam ponudu firmi, u nadi da će odbiti.

Nasuprot svakoj logici, oni su pristali i zatražili predračun da plate. Ja šta ću, rekoh im da je osoba koja je zadužena za izdavanje predračuna na godišnjem odmoru i da se vraća za nedelju dana. Brzo sam guglao računovođu u Novom Sadu, započeo sa otvaranjem firme, računa u banci, pečata i drugih potrebnih stvari. Sve je sređeno za šest dana i ja sam poslao predračun. Verovatno je i njima bilo jasno „koliko je sati“ kad su dobili račun sa rednim brojem 1.

Iako je sve na početku delovalo idealno i isplanirano, Oskar je sa nama podelio i onu drugu stranu medalje koja se tiče prvih ozbiljnijih problema i izazova u njegovom, sada već razrađenom poslu, a koje su uzrokovane pojavljivanjem kopija rančeva. Prema njegovim rečima, narod je počeo da razapinje GeekShop zato što prodaju ranac za 100 evra koji može da se poruči sa AliExpresa za pet puta manju cenu.

Za naredni plan i razvoj GeekShop-a, Oskar kaže da je već počeo da razmišlja o proširenju asortimana i proizvoda.

Kako bi prevazišao ovaj problem, Oskar kaže da je kroz video klipove i tekstove na sajtu prodavnice pokušao da objasni šta je to što razlikuje original i kopiju. Međutim, izazov mu na početku nije predstavljala samo grupa nezadovoljnih građana:

Jednom sam totalno promašio ciljnu grupu. Nespreman sam se upustio u prvu YouTube saradnju. Inače, lik je bio skroz na mestu, napravio je finu priču, ali nakon što je Jutjuber izbacio klip, u roku od 48h dobio sam preko 300 pitanja od dece čija prosečna starost iznosi nekih devet i po godina, kao i stotinak porudžbina na ime: „asdafa fdadfas“.

Lekcija je bila naučena.

Skladištenje je takođe počelo da mi postaje problem, morao sam držati sve veće zalihe i stan u kom sam živeo postajao sve manji. Ipak, uspeo sam da se preselim, našao sam pristojan magacin i to je bilo rešeno.

Neka strategija razvoja mora da postoji

Na pitanje Netokracije kako se web shop razvijao i šta je konkretno preduzeo kako bi biznis rastao vremenom, Oskar kaže da se uglavnom svake nedelje uradi određena sitnica koja se može svrstati u razvoj same prodavnice. Prema njegovim rečima to-do lista je uvek puna i obično se uradi četiri puta manje nego što je zacrtano.

Sa druge strane, Borbaš otkriva da je nedavno prešao na WooCommerce, uveo je plaćanje karticama, chatbot podršku na Facebooku, a kreirani su i informativni autorespond-eri u okviru kojih su ubačeni relevantni FAQ podaci koje dobijaju svi kupci. Štaviše, optimizovan je i sajt da bude pregledniji i brži nego što je bio:

Kao rezultat ovih ulaganja dobili smo bolju konverziju, duže zadržavanje posetilaca na stranicama i smanjen broj poziva (jer ljudi sve odgovore brže i lakše pronalaze). Još ranije smo uveli odlične uslove kupovine: dve godine garancije, mogućnost besplatne zamene ili povrata, besplatnu dostavu i sve je ovo pozitivno uticalo na konverziju. Fali nam još plaćanje na rate, ali i to će se rešiti jednog dana.

Međutim, prostora za dalje unapređenje i dalje ima. Oskar posebno stavlja do znanja da je potrebno unaprediti marketinšku strategiju prodavnice, koja je, kao kaže, na istom nivou razvoja kao i državni plan zaštite od poplave – i na čemu u narednom periodu treba poraditi.

‘One-man show’ koji Srbiju snabdeva rančevima

Kako zapravo funkcioniše GeekShop? Kako izgleda proces nabavke robe kada čitavu firmu vodi jedan lik? Oskar kroz smeh ističe da za sada nema konkretnu pomoć, osim one koju povremeno dobija od cimera iz studentskih dana:

Nabavku radim nekih dva puta mesečno i to otprilike izgleda kao kad devojka ne zna šta da obuče. Nikad nije isto i uvek moraš kalkulisati da ne bude ni previše ni premalo od svake robe. Slanje pošiljaka je najdosadniji deo posla, ali tokom dana je najveći prioritet među taskovima. Svako mora da dobije u što kraćem roku to što je poručio.

Od velike važnosti mi je da imam definisan proces i svaki dan sledim iste rutine, a samim tim su i greške iskorenjene. Između ostalog, customer support je nešto u čemu uživam jer je veoma važan segment poslovanja.

Kao jedan od najznačajnijih elemenata kvalitetne online prodavnice, naš sagovornik izdvaja customer journey koji podrazumeva da se korisniku koji dolazi na sajt da kupi određenu stvar – maksimalno pojednostave svi koraci.

Šta je potrebno od znanja za pokretanje online prodavnice?

Za sam kraj, naš sagovornik je svojevoljno u sedam tačaka podelio prema njegovom mišljenju najkorisnije i osnovne savete za svakoga ko planira da uđe u svet Internet trgovine i otvori svoju online prodavnicu:

  • Ne mora sve da bude perfektno da bi počeo: nemoj se zaletati sa firmom. Prvo testiraj svoju ideju i uveri se da ćeš moći da budeš održiv. Ne moraš imati ni sajt od početka. Sa prodajom se može krenuti i uz pomoć Instagrama. Ne mora sve biti pod koncem. Perfekcionizam ubija produktivnost.
  • Daj sve od sebe da zaslužiš 5 zvezdica: većina kupaca istražuje tuđa iskustva pre nego što se odluče da kupe nešto. Što je skuplji proizvod, to ljudi više istražuju. Omogući i traži da te ocene, a potrudi se da i zaslužiš peticu. Ne isplati se da dopustiš kupcu da ostane nezadovoljan. Reši svaku reklamaciju u korist kupca. Loš glas se čuje dalje od dobrog glasa.
  • Omogući dobre uslove kupovine i brzu dostavu: daj što duže garancije, daj neki rok gde ljudi mogu vratiti ili zameniti proizvod ako im ne odgovara, omogući što bržu dostavu (mani dropshipping u Srbiji), čak i besplatnu dostavu ako možeš. Istraži kurirske službe i sklopi što pre ugovor sa onom koja ti najviše odgovara.
  • Usavršavaj customer journey: čitav proces poručivanja mora biti takav da kupac na svakom koraku ima odgovore na svoja pitanja. Napravi dobru FAQ stranicu, relevantna pitanja i odgovore ubaci u email autorespondere. Implementiraj četbota bar na Facebooku, što bolje odgovoriš na potencijalna pitanja kupcu, to ćeš imati više konverzija.
  • Kada dođe do firme, dobar knjigovođa je najvažniji saigrač: napravi šablone i standardne operativne procedure, da znaš šta se radi u svakoj mogućoj situaciji: u slučaju reklamacije, zamene, povrata itd.
  • Prati odakle dolaze tvoji kupci: iskoristi maksimalno Google analitiku. Podesi konverzije, taguj sve linkove prema tvom sajtu sa ovim alatom: Posle samo prati odakle dolaze konverzije i ulaži u najprofitabilniji kanal.
  • Uči što više i gradi svoju bazu znanja: od svake zarade izdvoj neki procenat koji ćeš uložiti u sebe. Naravno, sve testiraj kod sebe i napravi bazu znanja u kojoj ćeš beležiti sve što si naučio. Za bazu znanja možeš iskoristiti OneNote, Notion ili čak i svoj rokovnik. Videćeš, za koju godinu ćeš biti zahvalan sebi.

Privodeći svoju priču kraju, Borbaš kaže da u narednom periodu očekuje dosta posla, ali da je već isplanirao redosled po kojem će se voditi. „Ono što sledi jeste da nađem još ljudi, jednog za operativni deo posla i jednog za marketing, jer sam trenutno kao glavna pošta sa jednim otvorenim šalterom. Nakon što to rešim, fokus će biti na proširivanju asortimana i uvoza novih, zanimljivih proizvoda“, zaključio je Oskar na kraju.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Office Talks Podcast

Gde su naši AliExpress paketi?

Šestu epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor o trenutnim dešavanjima sa astronomskim poskupljenjem poštarine sa sajta AliExpress. Mi smo pokušali da analiziramo šta je tačno dovelo do ovog problema koji je u velikoj meri pogodio sve one koji kupuju sa ove poznate online prodavnice.

Propustili ste

Kultura 2.0

I klijenti su ljudi, što lako zaboraviš kad te od njihovih zahteva zaboli glava

Tekst pred vama predstavlja ilustraciju dinamike tima agencije Flexis, koja se zasniva na jednostavnoj istini: mi odgovore nalazimo u miksu ideja, stavova i različitih perspektiva 'account' i dizajn tima, svesni da jedni bez drugih ne možemo. A i ne želimo.

Karijere

Do 30% domaćih frilensera traži sigurnost stalnog posla jer frilensing na globalu pokazuje znake recesije

Šta čeka srpske frilensere u narednom periodu i kako će izgledati budućnost frilensinga na domaćem tržištu?

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.