Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je zalutao u e-commerce

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Boban ranac osvojio je Srbiju zahvaljujući Oskaru koji je u e-commerce ušao – slučajno

Jedan Novosađanin, potraga za praktičnim rancem i slučajni susret sa Kickstarter kampanjom neke holandske firme bili su dovoljni da Srbija dobije Bobana.

U e-commerce svet Oskar Borbaš ušao je pre četiri godine tražeći novi ranac kojim će da zameni postojeći, za koji kaže da je preživeo svašta – pa i NATO sankcije. Upravo ta potraga bila je inicijalna kapisla za osnivanje svoje prve online prodavnice po imenu GeekShop.

Za Oskara, važnu ulogu na tom putu imali su Boban rančevi za koje ste verovatno čuli, gotovo sigurno videli, a reći ćemo da ga i sami imate. U pitanju je jedna od onih stvari po kojima prepoznajete da neko radi u IT-ju u Srbiji. Da, situacija je totalno izmakla kontroli.

Reč je o proizvodu iza kojeg stoji holandski brend XD Design i koji je pre svega namenjen digitalcima i nomadima, a karakteriše ga kvalitetna izrada, moderan dizajn i prostor za prenos tech opreme.

Ovo je priča o tome kako je Boban osvojio Srbiju.

Na početku razgovora, Oskar (kojeg smo sve vreme oslovljavali sa “Bobanee!”) otkriva nam da je nakon odgledane prezentacije na tadašnjem XD Design Kickstarter profilu, negde i sam znao da je ovaj ranac upravo ono što mu treba, te je odmah naručio jedan komad. Shvativši ubrzo da bi dizajn i funkcionalnost privukli i druge korisnike, odlučio je da iskoristi akciju na Kickstarteru, naruči 50 komada Bobby rančeva (inače tako se ranac u originalu i zove, ali jelte Srbija, Boban…) i krene u njihovu prodaju:

Na kratko sam se pokajao što sam se upustio u avanturu, shvativši da sam ostao na dve opcije: da uz što niže troškove prodam tih 50 komada i od tih para živim mesec dana kao Aca Lukas ili da “stavim bubreg” na Limundo u nadi da ću dobiti dovoljno da vratim zajam.

Na kraju je ipak ispala neka treća opcija iako sam pomenuti kontigent prodao i ponovo naručio. Iako sam planirao da završim sa prvom turom, ljudi su nastavljali da poručuju kroz preporuke. Ture su se ređale, a otvaranje GeekShopa se odužilo kao ulazak Srbije u Evropsku uniju.

Lažni ‘AliExpress’ Bobani mogli su da ugroze čitavu priču, ali se edukacija kupaca pokazala presudnom za uspeh

GeekShop je trebao da bude samo dodatna zarada za Borbaša, a cilj je bio da za Bobby rančeve čuje “nebeski narod” koji prati Netokraciju. Naš sagovornik je smatrao da će tržište brzo da se zasiti i da će i Boban proći kao Kosmodisk. Sa druge strane, nije računao da će proizvođači nastavljati da prave nove modele i da će Bobana kupovati razni korisnici – ne samo frilenseri i IT-jevci. Ova situacija je Oskarov biznis podigla na viši nivo:

Interesantna je priča oko pravnog registrovanja prodavnice, a sve je počelo sa upitima firmi koje su bile zainteresovane za veće količine rančeva. S obzirom na to da sam tada ispalio desetine firmi koji su želeli da kupe Bobana, rešio sam da je krajnje vreme da se tome stane na kraj. Dao sam ponudu firmi, u nadi da će odbiti.

Nasuprot svakoj logici, oni su pristali i zatražili predračun da plate. Ja šta ću, rekoh im da je osoba koja je zadužena za izdavanje predračuna na godišnjem odmoru i da se vraća za nedelju dana. Brzo sam guglao računovođu u Novom Sadu, započeo sa otvaranjem firme, računa u banci, pečata i drugih potrebnih stvari. Sve je sređeno za šest dana i ja sam poslao predračun. Verovatno je i njima bilo jasno “koliko je sati” kad su dobili račun sa rednim brojem 1.

Iako je sve na početku delovalo idealno i isplanirano, Oskar je sa nama podelio i onu drugu stranu medalje koja se tiče prvih ozbiljnijih problema i izazova u njegovom, sada već razrađenom poslu, a koje su uzrokovane pojavljivanjem kopija rančeva. Prema njegovim rečima, narod je počeo da razapinje GeekShop zato što prodaju ranac za 100 evra koji može da se poruči sa AliExpresa za pet puta manju cenu.

Za naredni plan i razvoj GeekShop-a, Oskar kaže da je već počeo da razmišlja o proširenju asortimana i proizvoda.

Kako bi prevazišao ovaj problem, Oskar kaže da je kroz video klipove i tekstove na sajtu prodavnice pokušao da objasni šta je to što razlikuje original i kopiju. Međutim, izazov mu na početku nije predstavljala samo grupa nezadovoljnih građana:

Jednom sam totalno promašio ciljnu grupu. Nespreman sam se upustio u prvu YouTube saradnju. Inače, lik je bio skroz na mestu, napravio je finu priču, ali nakon što je Jutjuber izbacio klip, u roku od 48h dobio sam preko 300 pitanja od dece čija prosečna starost iznosi nekih devet i po godina, kao i stotinak porudžbina na ime: “asdafa fdadfas”.

Lekcija je bila naučena.

Skladištenje je takođe počelo da mi postaje problem, morao sam držati sve veće zalihe i stan u kom sam živeo postajao sve manji. Ipak, uspeo sam da se preselim, našao sam pristojan magacin i to je bilo rešeno.

Neka strategija razvoja mora da postoji

Na pitanje Netokracije kako se web shop razvijao i šta je konkretno preduzeo kako bi biznis rastao vremenom, Oskar kaže da se uglavnom svake nedelje uradi određena sitnica koja se može svrstati u razvoj same prodavnice. Prema njegovim rečima to-do lista je uvek puna i obično se uradi četiri puta manje nego što je zacrtano.

Sa druge strane, Borbaš otkriva da je nedavno prešao na WooCommerce, uveo je plaćanje karticama, chatbot podršku na Facebooku, a kreirani su i informativni autorespond-eri u okviru kojih su ubačeni relevantni FAQ podaci koje dobijaju svi kupci. Štaviše, optimizovan je i sajt da bude pregledniji i brži nego što je bio:

Kao rezultat ovih ulaganja dobili smo bolju konverziju, duže zadržavanje posetilaca na stranicama i smanjen broj poziva (jer ljudi sve odgovore brže i lakše pronalaze). Još ranije smo uveli odlične uslove kupovine: dve godine garancije, mogućnost besplatne zamene ili povrata, besplatnu dostavu i sve je ovo pozitivno uticalo na konverziju. Fali nam još plaćanje na rate, ali i to će se rešiti jednog dana.

Međutim, prostora za dalje unapređenje i dalje ima. Oskar posebno stavlja do znanja da je potrebno unaprediti marketinšku strategiju prodavnice, koja je, kao kaže, na istom nivou razvoja kao i državni plan zaštite od poplave – i na čemu u narednom periodu treba poraditi.

‘One-man show’ koji Srbiju snabdeva rančevima

Kako zapravo funkcioniše GeekShop? Kako izgleda proces nabavke robe kada čitavu firmu vodi jedan lik? Oskar kroz smeh ističe da za sada nema konkretnu pomoć, osim one koju povremeno dobija od cimera iz studentskih dana:

Nabavku radim nekih dva puta mesečno i to otprilike izgleda kao kad devojka ne zna šta da obuče. Nikad nije isto i uvek moraš kalkulisati da ne bude ni previše ni premalo od svake robe. Slanje pošiljaka je najdosadniji deo posla, ali tokom dana je najveći prioritet među taskovima. Svako mora da dobije u što kraćem roku to što je poručio.

Od velike važnosti mi je da imam definisan proces i svaki dan sledim iste rutine, a samim tim su i greške iskorenjene. Između ostalog, customer support je nešto u čemu uživam jer je veoma važan segment poslovanja.

Kao jedan od najznačajnijih elemenata kvalitetne online prodavnice, naš sagovornik izdvaja customer journey koji podrazumeva da se korisniku koji dolazi na sajt da kupi određenu stvar – maksimalno pojednostave svi koraci.

Šta je potrebno od znanja za pokretanje online prodavnice?

Za sam kraj, naš sagovornik je svojevoljno u sedam tačaka podelio prema njegovom mišljenju najkorisnije i osnovne savete za svakoga ko planira da uđe u svet Internet trgovine i otvori svoju online prodavnicu:

  • Ne mora sve da bude perfektno da bi počeo: nemoj se zaletati sa firmom. Prvo testiraj svoju ideju i uveri se da ćeš moći da budeš održiv. Ne moraš imati ni sajt od početka. Sa prodajom se može krenuti i uz pomoć Instagrama. Ne mora sve biti pod koncem. Perfekcionizam ubija produktivnost.
  • Daj sve od sebe da zaslužiš 5 zvezdica: većina kupaca istražuje tuđa iskustva pre nego što se odluče da kupe nešto. Što je skuplji proizvod, to ljudi više istražuju. Omogući i traži da te ocene, a potrudi se da i zaslužiš peticu. Ne isplati se da dopustiš kupcu da ostane nezadovoljan. Reši svaku reklamaciju u korist kupca. Loš glas se čuje dalje od dobrog glasa.
  • Omogući dobre uslove kupovine i brzu dostavu: daj što duže garancije, daj neki rok gde ljudi mogu vratiti ili zameniti proizvod ako im ne odgovara, omogući što bržu dostavu (mani dropshipping u Srbiji), čak i besplatnu dostavu ako možeš. Istraži kurirske službe i sklopi što pre ugovor sa onom koja ti najviše odgovara.
  • Usavršavaj customer journey: čitav proces poručivanja mora biti takav da kupac na svakom koraku ima odgovore na svoja pitanja. Napravi dobru FAQ stranicu, relevantna pitanja i odgovore ubaci u email autorespondere. Implementiraj četbota bar na Facebooku, što bolje odgovoriš na potencijalna pitanja kupcu, to ćeš imati više konverzija.
  • Kada dođe do firme, dobar knjigovođa je najvažniji saigrač: napravi šablone i standardne operativne procedure, da znaš šta se radi u svakoj mogućoj situaciji: u slučaju reklamacije, zamene, povrata itd.
  • Prati odakle dolaze tvoji kupci: iskoristi maksimalno Google analitiku. Podesi konverzije, taguj sve linkove prema tvom sajtu sa ovim alatom: Posle samo prati odakle dolaze konverzije i ulaži u najprofitabilniji kanal.
  • Uči što više i gradi svoju bazu znanja: od svake zarade izdvoj neki procenat koji ćeš uložiti u sebe. Naravno, sve testiraj kod sebe i napravi bazu znanja u kojoj ćeš beležiti sve što si naučio. Za bazu znanja možeš iskoristiti OneNote, Notion ili čak i svoj rokovnik. Videćeš, za koju godinu ćeš biti zahvalan sebi.

Privodeći svoju priču kraju, Borbaš kaže da u narednom periodu očekuje dosta posla, ali da je već isplanirao redosled po kojem će se voditi. “Ono što sledi jeste da nađem još ljudi, jednog za operativni deo posla i jednog za marketing, jer sam trenutno kao glavna pošta sa jednim otvorenim šalterom. Nakon što to rešim, fokus će biti na proširivanju asortimana i uvoza novih, zanimljivih proizvoda”, zaključio je Oskar na kraju.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Digitalni mediji

Trendovi.co: Šta nam donosi 2023. godina iz oblasti Employer brandinga i društvenih mreža?

Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.

Startapi i poslovanje

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Gaming

Wargaming Forge: Novi edukativni program o kreiranju globalnih video igra – uz potencijalno zaposlenje

Industrija razvoja video igara jeste zanimljiva, ali u isto vreme kompleksna stvar. Potencijale talenata koji tu istu industriju grade, prepoznala je kompanija Wargaming koja je pored kancelarija u Beogradu, otvorila i 'Forge' program prakse, sa čijom smo programskom menadžerkom razgovarali.

Propustili ste

Kultura 2.0

Vlada Srbije ulaže €52 miliona u izgradnju novog centra za kreativne industrije

Obeležen početak radova na rekonstrukciji nekadašnje zgrade Ložionice u kreativno-inovativni multifunkcionalni centar.

Startapi i poslovanje

OTP banka otvorila prijave za novi Generator ZERO 2023 konkurs

OTP banka je pokrenula novi ciklus Generator ZERO 2023 konkursa sa ciljem da podrži rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska i rastu zelene ekonomije.

Office Talks Podcast

Kako graditi uspešne web3 kompanije i projekte?

U tech zajednici sve više se priča o web3 svetu. Upravo zato, tema 127. epizode Office Talks podkasta bila je o izgradnji i vođenju web3 kompanija. O tome smo pričali sa osnivačima kompanije ShardLabs, koja ima tim i u Beogradu.

Karijere

Serbian Product Community: Objavljena anketa za ljude koji se bave kreiranjem digitalnih proizvoda

Cilj ankete je podizanje transparentnosti plata tako da se zajednički stekne realnija slika o stanju u upravljanju razvojem digitalnih proizvoda u Srbiji.

Tehnologija

Slobodan Marković: Kako javno dostupni NLP modeli za srpski jezik doprinose rastu domaće IT industrije?

Zašto ChatGPT ne zna padeže, a mi još uvek nemamo Siri na srpskom? Kako razvoj ovih alata može pozitivno da utiče na domaću 'tech' zajednicu, objasnio nam je Slobodan Marković, digitalni savetnik u organizaciji UNDP.

Intervju

Kako je Dalibor pored pozicije Lead Data konsultanta pronašao vreme za porodični hobi i biznis

Još kada smo bili deca, mnogi su nas pitali - "Da li imaš hobi"? Čak i kada odrastemo, postanemo profesionalci, ljubav prema hobiju, ako ga zaista volimo, ostaje zauvek tu sa nama. Ovo je priča o Daliboru Lazareviću koji iako radi kao Lead Data Consultant, pronalazi vreme da proizvodi manje predmete od drveta i plastike.