Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.
Možda vam je ovo ime poznato s obzirom na to da smo se sa timom iza ovog startapa upoznali još u martu prošle godine. Već tada su imali jasan plan kako bi njihov proizvod (specijalan eko sprej za hranu) mogao da se koristi na domaćem tržištu ali i šire s obzirom na veliku efikasnost koju nudi, a koja bi mogla i te kako da promeni industriju distribucije i proizvodnje hrane.
Potencijal koji B-Fresh Technologies ima, prepoznao je stručni žiri OTP Generator Zero konkursa koji je na kraju u snažnoj konkurenciji talentovanih timova koji su predstavljali svoju ideju, na kraju izabrao upravo pomenuti startap kao pobednika.
I dok ovaj tim još sumira utiske sa takmičenja i pravi plan za dalje unapređenje proizvoda i poslovanja, mi smo iskoristili priliku da ponovo popričamo sa dr Zoricom Branković koja je CEO B-Fresha i koja nam detaljnije govori o narednim planovima startapa koji se zasnivaju na prodaji postojećeg i radu na razvoju novih proizvoda u budućnosti.
Početak prodaje i distribucije proizvoda na tržište
Da se dosta toga promenilo od našeg poslednjeg razgovora, pokazuje i to da je B-Fresh u proteklih godinu dana imao konstantan razvoj i napredak. Pre svega, otvorili su proizvodni pogon u Arilju, a kroz Projekat koji finansira Fond za inovacionu delatnost iz Pretpristupnih fondova Evropske unije i budžeta Republike Srbije sa razdela Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, nedavno su obezbedili sredstva za nabavku pilot postrojenja za proizvodnju njihove biopolimerne emulzije, odnosno B-Fresh spreja. Zorica tom prilikom ističe sledeće:
Počela je i prodaja B-Fresh spreja, koja je još uvek skromna, ali konstantno raste. Očekujemo još veću potražnju, jer smo pokrenuli i online prodaju, ali i povećali naše prisustvo na društvenim mrežama. Jednostavno je potrebno da se tržište upozna sa našim proizvodom. U prethodnoj godini smo imali još jedan grant iz programa “EIT Climate KIC” koji finansira Evropska unija, a ove godine smo pobedili na takmičenju Generator Zero koje je organizovala OTP Banka.
Sva ova sredstva su nam između ostalog pomogla da nastavimo sa zaštitom intelektualne svojine, odnosno da pokrenemo zaštitu i u Kanadi i SAD. Mislimo da ćemo nakon završetka projekta sa Fondom za inovacionu delatnost biti mnogo spremniji i za razgovore sa investitorima u cilju podizanja kapaciteta i izlaska na evropsko tržište.
Naime, kako nam je naša sagovornica otkrila, B-Fresh sprej za produženje roka trajanja svežeg voća i povrća se nije menjao, osim što se proširila ponda u smislu različitih pakovanja prilagođenih različitim potrebama kupaca, a i potrebama domaćinstava.
Prema Zoričinim rečima, ono što B-Fresh Technologies trenutno priprema kao novi proizvod jesu B-Fresh stikeri za produženje roka trajanja voća i povrća, a koji su namenjeni za mala pakovanja, na primer do 500g, kao i za automatske linije za pakovanje. “To je ponovo inovativan proizvod naše kompanije, originalan i praktičan za upotrebu. Naime, naši kupci će jednostavno moći da odlepe stiker i zalepe ga na zid ili poklopac ambalaže”, kaže Zorica i objašnjava sledeće:
Stikeri će u sebi sadržati B-Fresh emulziju i imaće istu funkciju kao i sprej, koji se u praksi pokazao kao najbolje rešenje za velike ambalaže, gajbice i posebno papirnu i kartonsku ambalažu. B-Fresh stikeri su u prototip fazi i trenutno radimo na projektovanju pilot proizvodne linije za stikere.
B-Fresh se ne zaustavlja što se tiče razvoja, pa su u pripremi novi proizvodi iz oblasti zaštite bilja. Mi naravno ostajemo verni poljoprivredi i potrebama svih aktera u lancu proizvodnje i distribucije hrane, a takođe ostajemo i verni ideji da naši proizvodi budu ekološki i da doprinose zaštiti životne sredine.
Ono što je takođe bitno napomenuti kada govorimo o ovom proizvodu, jeste da je B-Fresh jedinstven na tržištu, jer njegova primena zaista nije ograničena na određenu vrstu pakovanja ili proizvoda, već se mogu aplicirati na sve vrste ambalaže i ne nanose se direktno na voće i povrće.
Zorica nam tom prilikom otkriva da ono što B-Fresh izdvaja od konkurencije je upravo ta doslednost u naporima da njihovi proizvodi zaista donose, ne samo finansijsku korist klijentima, već i da daju doprinos celom društvu kroz smanjenje zagađenja životne sredine.
Na tržištu uskoro novi B-Fresh proizvod namenjen poljoprivrednicima
U nastavku našeg razgovora smo saznali da nisu samo pomenute promene novost koja nam dolazi iz ovog startapa, već je ovde reč i o značajnom rastu tima koji stoji iza B-Fresh-a. Naime, zahvaljujući našoj sagovornici smo saznali da je osim troje istraživača iz oblasti nauke o materijalima koji su osnovali B-Fresh Technologies, a to su pored Zorice i dr Goran Branković, sadašnji direktor i dr Jovana Ćirković, tim dobio i nove članove.

Startapu su se tako priključili i dr Bojana Simović, koja je takođe naučnica iz oblasti nauke o materijalima, a tu je i Aleksandar Gajić, novi komercijalni direktor. Pored toga, u međuvremenu je stigao i jedan inženjer proizvodnje, kao i inženjer procesne tehnike. Zorica veruje da će paralelno sa razvojem B-Fresh Technologies-a rasti i potrebe za novim članovima u narednom periodu.
Veliki zamajac za dalji razvoj poslovanja pomenutog startapa bila je pobeda na OTP Generator Zero takmičenju, a naša sagovornica dodaje da je velika čast pobediti na jednom tako ozbiljnom takmičenju i to u fenomenalnoj konkurenciji kakva je bila ove godine:
Posebno nam je drago da su prepoznati naši napori u očuvanju životne sredine, kao i tržišni potencijal naše kompanije. Novčana nagrada je zaista važna, obezbediće nam neophodna sredstva za dalji razvoj i već je pomogla da, na primer, prijavimo patent u Kanadi. Želim da istaknem još jedan aspekt ove pobede, a to je kontinualna podrška koju nam pruža OTP banka u našim marketinškim aktivnostima i promociji naše kompanije. što je za nas izuzetno važno u ovom stadijumu našeg razvoja.
U narednom periodu, B-Fresh Technologies priprema nekoliko novih proizvoda koji su svi zasnovani na njihovoj biopolimernoj emulziji, a to su B-Fresh stikeri i sredstva za zaštitu bilja, a posebno treba istaći da su završeni testovi u realnim uslovima za proizvod koji štiti poljoprivredne kulture od puževa, po principu repelenta.
“Za ovaj proizvod nas čeka proces dobijanja neophodnih dozvola i nadamo se da će se uskoro naći na tržištu. Što se tiče prodaje B-Fresh spreja, u pregovorima smo sa jednom kompanijom koja bi bila naš generalni distributer na srpskom, ali i nekim drugim tržištima. Tim naravno mora da nastavi da raste da bi se ispratio razvoj kompanije. Nadamo se da ćemo kao i do sada uspeti da ostvarimo sve naše planove”, zaključila je Zorica na kraju.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!