Aplikacija 'Beyond Global Mobility' olakšava poslovanje kompanijama koje imaju zaposlene van granica matične države

Aplikacija ‘Beyond Global Mobility’ olakšava poslovanje kompanijama koje imaju zaposlene van granica matične države

Kompanija iz Srbije M&I Systems Co. i kompanija BDO Austrija zajedničkom strateškom saradnjom razvili su aplikaciju 'Beyond Global Mobility' koja nastoji da olakša poslovanje, boravak i poreske regulative za zaposlene kojma država u kojoj rade nije njihova matična zemlja.

Cilj ove aplikacije je da omogući automatizaciju podele poreza (tzv. tax splitting), koji trenutno zahteva velike vremenske i finansijske resurse za kompanije širom sveta, koje u svojoj strukturi imaju ovakav tip zaposlenih.

Beyond Global Mobility je zapravo cloud aplikacija, dostupna ključnim korisnicima na svim uređajima. Kroz intuitivan korisnički interface, omogućen je brz i lak obračun svih poreskih troškova, a sam servis je namenjen svim kompanijama koje imaju zaposlene van granica svoje matične države.

Međutim, poseban interes imaju konsultantske kuće i revizorske kompanije, koje usluge obračuna vezane za ovaj proces već nude svojim klijentima.

O ovom krajnje korisnom i zanimljivom proizvodu koji može da donese velike promene u segmentu rada u inostranstvu i procesu oporezivanja, razgovarali smo sa Mitom Stojić koji radi kao Chief Innovation Officer u M&I Systems, Co i Katjom Reichl, koja je Tax Director u kompaniji BDO Austria (takođe i Head of Austrian Global Mobility Services Team).

Čime se sve konkretno bavi kompanija M&I Systems, Co. kada je reč o implementaciji poslovnih rešenja?

M&I Systems, Co. ove godine slavi 30 godina postojanja što znači da je kompanija nastala davne 1991. godine. Početak je baziran na energiji pokojnog profesora Neđe Balabana koji je bio jedan od pionira u razvoju softvera Srbije (pa i Jugoslavije). Njegova zamisao je bila da se spoje ekonomija i IT i da se jednim softverskim sistemom pokrije kompletno poslovanje preduzeća (integralni informacioni system ili ERP / Enterprise Resource Planning).

Kako je svih ovih godina M&I Systems, Co. radio na tom cilju, razvijao sopstveni proizvod, integrisao druge proizvode, rešavao klijentima specifične zahteve, možemo zaključiti da se mi već 30 godina bavimo onime što se danas naziva “digitalizacija”.

Najkraće rečeno, u okviru digitalizacije M&I Systems, Co. nudi svojim klijentima usluge i rešenja u oblasti ERP-a (sopstveno rešenje Beyond, implementacija SAP-a), Business Intelligence (BI), Business Process Management (BPM), Robotic Process Automation (RPA), Customer Relationship Magagement (CRM, implementacija Salesforce-a) i Custom Software Development (razvoj specijalizovanog softvera).

Zanima nas više o tome na koji način je došlo do saradnje sa kompanijom BDO Austria?

Interesantno je to da je do saradnje došlo sasvim slučajno. Naša kompanija je otvorila kancelariju u Gracu kao svojevrstan “zvanični prozor” u EU. Odabrali smo BDO Graz (tadašnji BFP Austin) kao kompaniju za finansijski konsalting. Vrlo brzo se ispostavilo da saradnja može biti mnogo dublja od inicijalne. BDO u Austriji ima dosta klijenata kojim pruža konsultantske usluge ali se ne bave IT aspektom. Upravo je to aspect u kojem ih mi dopunjujemo.

Osim saradnje na razvoju BGM alata sarađivali smo i u nekoliko drugih segmenata (RPA, razvoj specijalizovanog softvera) kako interno u pravcu digitalizacije njihovih procesa tako i na zajedničkim projektima za klijente. Sa druge strane, računovodstveni standardi u Austriji i EU su na znatno višem nivou pa u tom segmentu mi učimo od njih. Aplikacije poput BGM u EU i te kako imaju smisla dok se kod nas taj nivo staranja o podeli poreza nalazi tek na početku.

U zajedničkoj kolaboraciji razvili ste projekat ‘Beyond Global Mobility’. Šta ovaj alat podrazumeva i koji je njegov krajnji cilj?

Prvo bih definisao Global Mobility kao pojavu u kojoj državljani jedne zemlje rade na zadatku u drugoj zemlji. Beyond Global Mobility je alat koji omogućuje automatizaciju podele troškova između dve ili više zemalja u ovim slučajevima. Kada neko odlazi na zadatak podela plate koju on dobija je glavni ali i jednostavniji problem. Veći je problem ukoliko ima kompanijski automobil, ili plaćeni stan, bonus šeme u kompaniji itd. Tada se pravila među zemljama razlikuju i u tom delu dolazi do izražaja softver.

Svu tu brigu i adekvatnu podelu trenutno radi čovek, proučavajući stalno različite zakone i trošeći vreme na repetitivne stvari. Softver ima ugrađena pravila i na osnovu njih odrađuje ovu podelu automatski. Krajnji cilj je da se softverom obuhvati što veći broj različitih zemalja i benefita za zaposlene tako da kompanije koje imaju tzv Expate (ljude koji odlaze na zadatak) mogu što više automatizovati ovaj proces, uštedeti vreme ljudi koji se bave time, smanjiti greške i dati transaprentan uvid u obračun različitim interesnim stranama.

Na koji način uz pomoć ovog servisa nastojite da podignete svest o izazovima koji se javljaju u vezi poreskih regulativa?

Samom promocijom ovog servisa i dolaskom do šire populacije odgovorni uviđaju koliko nepotpuno pristupaju ovoj tematici. Cilj nam je da pridobijemo što više korisnika sistema i da im pokažemo kako treba pravilno raspoređivati poreze u Global Mobility oblasti. Takođe nam je cilj da u softver ugradimo što više pravila (za različite države) kako bi spektar potencijalnih korisnika našeg sistema porastao. Ipak je ovo specifična oblast i može se očekivati da samo korisnici koji su direktno u kontaktu sa ovom tematikom razumeju značaj zadovoljavanja regulative.

Kako ste zamislili primenu ovog rešenja u Srbiji, s obzirom na specifične pravne izazove i ograničenja?

Znali smo da će u Srbiji ići teško promocija i primena ovakvog rešenja. Upravo zbog nivoa svesti koji smo ranije pominjali. Budimo iskreni prema sebi – kada zaposleni iz Srbije (pa i regiona) ide na duži radni zadatak svi gledaju da se vrati pre isteka 90 dana da bi se izbegle komplikacije oko oporezivanja. Kada građanin Slovačke radi za austrijsku firmu od kuće i jedan dan u nedelji provodi kod austrijskog poslodavca on gleda kako da adekvatno podeli poreze između te dve zemlje. Jednostavno je veliki gap u svesti.

Pored toga, Srbija zaista ima složen sistem u smislu da sa mnogim drugim državama ima specifičan sporazum o oporezivanju zaposlenih. Tako da se ne može jednostavno implementirati jedan set pravila za Srbiju nego ona zavise od toga koja je druga država u pitanju. U svakom slučaju ćemo nastaviti da pokušavamo, implementirati neka od pravila bilateralnih saradnji, tražiti partnerske firme koje bi alat isprobale itd.

Kako je izgledao tim koji je radio na ovom projektu i sa kojim ste se izazovima sve suočavali tokom njegovog razvoja?

Projekat je započet u godini pre pandemije tako da nismo bili svesni šta nas čeka. Global Mobility tema je bila u punom zamahu a dva tima su se viđala redovno s obzirom na ne tako veliku udaljenost. Onda se to sve promenilo u martu prosle godine. Praktično moj poslednji poslovni izlazak iz zemlje je upravo bio u poseti BDO kolegama par nedelja pre lockdown-a.

Moram da pohvalim tim sa strane BDO-a koji čine veliki profesionalci. Počevši od menadžmenta koji je učestvovao u ključnim trenucima i određivao čitav prvac kretanja projekta pa do kolega iz operative. Kada govorimo o M&I Systems, Co., tu se zapravo radi o razvojnom timu. Svi mi koji smo učestvovali smo softverski inženjeri. Samo što neki više rade u domenu upravljanja proizvodima dok su drugi programeri. S obzirom da je projekat prolazio kroz različite faze i tim je donekle varirao u zavisnosti od toga koliko je programerski deo izražen u kojoj fazi projekta.

Koji su naredni planovi za M&I Systems, Co., da li planirate širenje tima, rad na novim proizvodima i projektima ili nešto treće?

Možda zvuči apsurdno, ali korona je pospešila korišćenje digitalnih servisa tako da nama posao dodatno raste. U poslednjih dve godine smo značajno proširili tim a planiramo da nastavimo istim ili čak pojačanim intenzitetom. Imamo otvoreno preko 30 pozicija tako da su ljudi raznih profila dobrodošli.

Pored toga planiramo i da se okušamo sa nekim novim i/ili unapređenim proizvodima. Na našoj matični Beyond platofrmi intenzivno radimo na razvoju pojedinih modula, u svoj portfolio smo uveli e-commerce kojem ćemo se takođe posvetiti, RPA je vrlo vruća tema i tu se konstantno radi na razvoju, a od nedavno smo i partneri Salesforce platforme oko koje smo formirali ozbiljan tim. Za projekte neću ni da pričam. Oni su naša svakodnevica i uvek ih imamo više u paraleli. Svakako je pred nama veoma dinamičan period i ne vidim da će se stvari uskoro smiriti.

Fokus biti stavljen na zemlje koje imaju veliki broj saradnika ili ljude koji često putuju zarad posla.

Sa druge strane, Katja Reichl nam je detaljnije približila kako je tačno izgledala saradnja sa pomenutom kompanijom iz Srbije, koliko je u čitavom procesu razvoja proizvoda bilo važno međunarodno pravo i šta to tačno Beyond Global Mobility čini posebnim za razliku od drugih proizvoda.  

Sa vaše tačke gledišta, koliko ste zadovoljni saradnjom sa kompanijom M&I Systems, Co. i razmišljate li o novim projektima u budućnosti?

Bilo nam je veliko zadovoljstvo da radimo sa našim partnertima. Ovo nije prvi projekat na kojem zajedno sarađujemo. Jedan od najpovoljnijih aspekata projekta je da se vredan prenos znanja odvija dvosmerno. BDO Austria pruža specijalizovano poresko znanje o međunarodnim zadacima, a M&I Systems, Co. pruža veliko znanje iz perspektive razvoja i implementacije softvera, takođe u pogledu automatizacije. Iz tog razloga, radujemo se ponovnoj saradnji. Štaviše, kako će se funkcionalnosti BGM alata proširiti na sve veći broj zemalja, ove dve kompanije će nastaviti da rade zajedno na ovom proizvodu i u budućnosti.

Kako je izgledala komunikacija sa timom iz Srbije i sa kojim ste se izazovima tu suočavali s obzirom na pandemiju? 

Projekat smo najpre započeli sastankom u našim prostorijama u Austriji 2019. godine. U ovoj fazi nije bilo jasno koji će tačno cilj projekta biti. Ali u roku od jednog dana zajedno smo uspeli da razradimo jasan opseg projekta i jasan nacrt istog. Štaviše, pre nego što je pandemija počela, već je bilo potrebno imati online sastanke i radionice, jer se mi nalazimo u Austriji, a naši partneri imaju sedište u Srbiji.

Naš poslednji sastanak u Beču održan je u februaru 2020. godine neposredno pre početka ograničenja putovanja. Od ovog datuma više nije bilo moguće lično se upoznati sa ljudima, pa od tada imamo nedeljne sastanke i radionice online. Ovaj postupak se pokazao veoma efikasnim i za jednu i za drugu stranu.

Po čemu se BGM razlikuje od drugih, sličnih alata i šta ga čini jedinstvenim?

Trenutno, slični alati na tržištu su dostupni i mogu se koristiti u malom broju zemalja. Štaviše, oni su ograničeni na posebne slučajeve. Nasuprot tome, BGM će se koristiti iz BDO mreže i samim tim će biti dostupan u mnogim zemljama širom sveta. Samim tim, pomoći će nam prilikom rada sa klijentima kad god je potrebno razdvajanje poreza.

Može se koristiti za prikupljanje i podelu podataka koji su neophodni u procesu obračuna zarada. Osim toga, koristan je u slučaju ukoliko u zemlji domaćinu nije uspostavljen platni spisak sprovođenjem potrebne podele u poreskim prijavama. Dakle, imamo veliki broj mogućih korisnika.

Prekogranični zadaci mogu izazvati dugotrajne posledice po kompanije, ali i po zaposlene. Stoga je od suštinske važnosti da se poštuju zakoni o porezu i socijalnom osiguranju u zemlji, ali i u državi koja je host. Kako svaka zemlja ima svoje propise, kompanijama je složen izazov da budu usklađene u onim zemljama koje su uključene u proces. BGM alat može uzeti u obzir sve vrste gotovine i beneficija vrednovanih u zakonodavstvu matične zemlje i države domaćina. Sve uključene strane rade sa istim podacima dostupnim u jednom alatu.

U kojim zemljama, tačnije na kojim tržištima će alat biti dostupan i kojoj ciljnoj grupi je on namenjen?

Alat će posebno biti dostupan za dugoročne i kratkoročne zadatke, kao i za česte poslovne putnike, a koristan je kad god je potrebno razdvajanje poreza. Alat se može koristiti za podelu unutar platnog spiska kao i za tačnu raspodelu unutar poreskih prijava. Može se koristiti za sve kompanije koje imaju zaposlene širom sveta. Takođe, zemlje uglavnom nisu ograničene, dok će fokus biti stavljen na zemlje koje imaju veliki broj saradnika ili ljude koji često putuju zarad posla.

Kako je BGM usklađen sa međunarodnim pravom i na koji način ste to rešili?

Za alat je od suštinske važnosti da obuhvata sve lokalne propise. Kako svaka pojedinačna država ima svoje propise, kompleksan je izazov za kompanije da budu usklađene sa onim zemljama u kojima zaposleni može raditi. Mi, kao BDO network, imamo odgovorne osobe u odgovarajućim zemljama koje će se pobrinuti za sve promene poreskih pravila. Kad god postoje promene u zakonodavstvu, one će se uzeti u obzir u BGM alatu kako bi se podela mogla pravilno izvršiti.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Propustili ste

E-commerce

Lansiran ecommerce4all – nova platforma za podršku razvoja e-trgovine

Mnogi poslovni podaci i informacije vezane za poslovanja e-trgovine od danas su zvanično dostupni na prvoj regionalnoj platformi za e-trgovinu pod nazivom 'E-commerce for all – ecommerce4all.eu' koja je već sada dostupna u Srbiji.

Intervju

Kako su srednja škola i prvi iPhone usmerili Vladimira ka karijeri ‘mobile software’ arhitekte

Dolazak u IT industriju može da krene iz više životnih pravaca. Međutim, kada se još u školskom periodu interesujete za računare i rad na njima, velika je verovatnoća da će buduća karijera biti vezana za tehnologiju. Svoju priču u dolazak u svet IT-ja i kompaniju Levi9, otkriva nam Vladimir Pavlović koji je Mobile Software arhitekta.

Startapi i poslovanje

Britanski Paysend najavio otvaranje kancelarije u Beogradu nakon $125 miliona investicije

Još jedna inostrana kompanija koja je prepoznala domaći tehnološki talenat.

Office Talks Podcast

Šta traže ruske IT firme u Beogradu?

Tri meseca od početka sukoba u Ukrajini vidimo veliki broj IT firmi i programera koji su odabrali upravo Beograd za svoju novu bazu. Kako ove promene na tržištu utiču na lokalni kadar i da li dolazi do skoka cene programera? O ovim temama razgovaramo u 96. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.