Šta je to 'bear market' i kako je povezan sa drastičnim padom kriptovaluta?

Šta je to ‘bear market’ i kako se povezuje sa drastičnim padom kriptovaluta?

U prethodnim danima Bitcoin je doživeo nagli pad vrednosti, spustivši se na ispod 35.000 dolara. Štaviše, kompletno 'crypto' tržište je u padu, smanjujući vrednost gotovo svih kriptovaluta. Šta je uzrok ovom problemu i koji uticaj u svemu tome ima termin 'bear market'?

Ako pogledate strane ili domaće kripto menjačnice, videćete da je tabela koja prati rast ili pad određene kriptovalute u crvenom. Svaki procentualni broj vezan za određenu kriptovalutu beleži veliki pad. Vrednost one najpopularnije i ujedno najvrednije, Bitcoin-a, u prethodnih sedam dana je opala za čak 19%, Ethereum koji ga odmah prati je doživeo pad od čak 28%, a za njima idu i ostale kriptovalute čije su strelice usmerene na dole.

Retke su one koje su imale rast, pa čak i da se nalaze u zelenom, to je toliko minimalan napredak da je čak i zanemarljiv. Godinama već čitamo kako mnogo faktora utiče na razvoj i transformaciju pomenutog tržišta, koliko je ono zapravo osetljivo ali u isto vreme sve rasprostranjenije. Svi oni koji trguju ili planiraju da to rade kada je reč o ovim digitalnim novčićima, već na početku godine naišli su na loše vesti.

Kao što smo već pomenuli, samo tržište trenutno prolazi kroz veliku krizu i pad, a ono što je glavna vest prethodnih dana u ovim krugovima jeste da je pomenuta kriza naglog pada izbrisala čitavih bilion dolara vrednosti kompletnog kripto tržišta. Sve ovo se u crypto krugovima može opisati kao termin bear market, koji ćemo objasniti u nastavku teksta.

Gubitak na vrednosti i padovi jednostavno su sastavni deo ovog tržišta. Setićemo se kako je debakl Bitcoina recimo bio aktuelna tema i 2018. godine, kada je ova kriptovaluta pala za čak 50%, dostižući tadašnju vrednost od oko 9.000 dolara. Da crypto tržište može da bude i te kako nestabilno i da postoje neodgovorni trgovci pokazuje nam, recimo, i primer od prethodne godine, kada je u jednoj investitorskoj firmi u Južnoafričkoj republici nestalo 3,6 milijardi dolara (tačnije oko 69.000 Bitcoina).

Pomenuta vest o ovogodišnjem i za sada trenutnom kolapsu crypto sveta, podseća na primer takođe iz prošle godine kada su prevaranti uspeli da ukradu ogromnih 14 milijardi dolara u vrednosti kriptovaluta, što je samo otvorilo mnoga pitanja za sve trgovce i investitore na crypto berzi u vezi toga kako da zaštite svoja ulaganja u kripto.

Da li se i kada može očekivati oporavak?

Kao što smo pomenuli na početku teksta, termin koji se vezuje za drastičan kolaps i nestajanje ogromne količine vrednosti kriptovaluta jeste bear market. Šta tačno ovaj termin podrazumeva? Možda bi najbliža definicija mogla da glasi da je ovo zapravo produženi period pada cena ili malog rasta na berzi. Inače, ovaj termin investitorima obično predstavlja sinonim za loše vesti, ekonomske padove i sveukupnu negativnost.

Trenutno stanje vrednosti najtraženijih kriptovaluta prema Coinmarketcap-u. Jasno se vidi veliki pad na nedeljnom nivou.

Između ostalog, bear market je zapravo produženi period u kojem cene investicija padaju najmanje 20% od svog istorijskog proseka. Tržište mora pasti 20% ili više od svog poslednjeg maksimuma da bi na taj način bilo definisano kao bear market, gde ostaje sve dok ne poraste opet 20% sa najnižeg nivoa.

S obzirom na to da ovde govorimo o trgovini kriptovalutama kao i investicijama u iste, ovaj termin mogli bismo da povežemo na silazni momenat vrednosti na berzi, a koji se može primeniti na bilo koju drugu imovinu čija je vrednost u silaznoj putanji. Primetićete da se ovde konstantno pominje reč bear (medved), pa većina inostranih etimologa veruje da je ime za pomenuto tržište proizašlo iz stare engleske poslovice “ne prodajte medveđu kožu, a da pre toga ne uhvatite medveda”.

Sve ovo aplicira na to da korisnik ne treba da nudi nešto što zapravo još i nema u svom vlasništu. Upravo odatle, bear market je u krugovima investitora i svih onih koji se bave ulaganjem u određene vrednosti, postao žargonski i sleng izraz za one koji se klade na to da će cene ili vrednost nečega opasti.

Prema pisanju Business Insider-a, suprotnost bear marketu jeste bull market koji na neki način definiše i objašnjava period rasta vrednosti. Sa druge strane, bitno je napomenuti da bear market može trajati bilo koji vremenski period, kao i da se može podeliti u ciklični i sekularni deo. Ovi prvi su kratkotrajnog tipa, dok su drugi potpuna suprotnost i mogu trajati i do nekoliko meseci, a čak i nekoliko godina.

Čak i nakon što se određeno tržište, u ovom slučaju kripto, oporavi od “udarca” ili pada, uvek postoji kašnjenje pre nego što može da se proglasi konačni i definitivni kraj bear market perioda. Ono što bar za sada ostaje potpuna enigma, jeste kada bi i na koji način kripto tržište moglo da se oporavi od ovog udarca, a na koje je uticalo mnogo faktora, od intenziviranja pandemije, preko trgovinskih i energetskih sukoba velikih sila, pa i do čitavog stanja globalnog društva.

Ponuda i potražnja za kriptovalutama će svakako ostati na snazi, posebno sada kada i NFT groznica počinje da se širi čitavim svetom, a koju i velike kompanije planiraju da masovno popularizuju. Kripto tržište, kao i svako drugo, definitivno je osetljivno na mnogo faktora, kao što je i monetarna politika velikih svetskih sila. Upravo zato, ostaje nam da pratimo statistike i dešavanja u svetu kako bismo mogli da razumemo promene na kripto berzi i možda predvidimo njen skoriji oporavak.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.