Uz ATUVIS robota do bezbednijih pruga u Srbiji

Uz ATUVIS robota do bezbednijih pruga u Srbiji – a zatim i u svetu

U intervjuu za Netokraciju dr Aleksandar Miltenović, jedan od tvoraca ATUVIS-a, objasnio je kako ovaj robot funkcioniše i na koji način veštačka inteligencija može doprineti železničkoj industriji.

Robot ATUVIS namenjen je železničkim operaterima kako bi im olakšao proces “vizuelne kontrole” podvozja lokomotiva, koja je obavezna i mora da se obavlja na nedeljnom nivou. U pitanju je proces koji se uobičajeno obavlja u depoima sa kanalom gde inspektor pregleda stanje komponenti podvozja, što predstavlja opterećenje za operatere, koji u rasporedu korišćenja lokomotiva moraju da obezbede prevoz i zakup trase kao i da plate samu kontrolu o svom trošku.

Upravo zato, tim naučnika iz Srbije došao je na ideju da razvije ATUVIS, koji operaterima omogućava da sami organizuju vizuelni pregled na otvorenoj trasi pruge. Robot je sačinjen iz hardverskog i softverskog dela koji čine sistem sposoban sa se kreće na pruzi između šina, bez obzira da li se radi o drvenim ili betonskim pragovima, kao i stanju tih pragova. Takođe, robot kameru sa kojom se slikaju delovi podvozja.

A, kako sve to funkcioniše, bliže nam je opisao dr Aleksandar Miltenović – asistent na Mašinskom fakultetu u Nišu i jedan od tvoraca ATUVIS-a:

Softverski deo sistema vrši obradu slike i uz pomoć mašinske vizije razmatra da li se radi o komponenti koja ima ili nema defekt na sebi. Na kraju se generiše izveštaj tako da može da se prati stanje radne ispravnosti podvozja lokomotive što do sada nije bilo moguće. Na ovaj način otvara se mogućnost preventivnog održavanja na železnici, što je značajan iskorak za ovaj sistem.

Potom, s Aleksandrom smo razgovarali o putu “od ideje do realizacije”, finansiranju projekta, timu koji je za njega zaslužan i ostalim pojedinostima koje možete pronaći u tekstu koji sledi.

U 2023. godini proizvod je pušten u prodaju

ATUVIS su razvili profesori i istraživači sa dve katedre na Mašinskom fakultetu – Katedre za mašinske konstrukcije, razvoj i inženjering i Katedre za mehatroniku i upravljanje, što čini tim od deset članova. U kasnijoj fazi razvoja proizvoda učestvovala je kompanija CAM Engineering iz Novog Sada, ali i Institut “Mihajlo Pupin”.

Ideja za pokretanje projekta proizašla je iz potrebe železničke industrije za ubrazanjem i olakšavanjem procesa kontrole pruga. Zatim, to je predstavljao izazov, a s obzirom na činjenicu da se naš sagovornik bavi teorijom razvoja proizvoda koju predaje svojim studentima, bilo je logično da učestvuje u razvoju takvog proizvoda:

Mi smo u prvoj fazi predstavili nekoliko idejnih rešenja za problem železnice, neka smo odbacili, a ono najbolje usavršili. Kod proizvoda kao što je ATUVIS, a to su sofisticirani roboti, najbitnije je da napravite odgovarajući broj prototipova dok ne otklonite sve probleme u radu. Tako da je proces realizacije bio iteracioni postupak razvoja, izrade i testiranja više prototipa do verzije koja je spremna za tržište.

Realizaciju projekata omogućili su kontakti sa Železnicom, jer je Mašinski fakultet u Nišu dugo vremena imao i ima veći broj predmeta vezanih za železničko mašinstvo, a organizator je najstarije naučno-stručne konferencije u oblasti mašinstva – Želkon (Railcon).

Najpre je realizovan inovacioni vaučer za kompaniju Despotija doo, u okviru kojeg je tim imao priliku da se upozna s problemom i napravi prvi ručni uređaj za pregled lokomotive.

Takođe, tada su razradili i koncept robota koji bi mogao da se kreće ispod lokomotive na otvorenoj pruzi. Zatim, usledio je EU4Tech projekat u okviru kogeg su prikupili sredstva da finansiraju prvi prototip, te realizuju probu koncepta. Kako je prvi prototip izgledao, Aleksandar nam je dočarao na sledeći način:

Prvi prototip robota pokazao nam je da je koncept u suštini funkcionalan ali nam je ukazao i na manjkavosti pojedinih komponenti za koje je neophodno bilo da nađemo pojedinačna bolja rešenja. Prednost EU4Tech je bila što je to mentorski projekat tako da smo imali mogućnost da nas obučavaju ljudi sa iskustvom u pravcu komercijalizacije proizvoda.

Kada se EU4Tech pokazao kao uspeh konkurisali smo za CGS projekta koji je finansirao Fond za inovacionu delatnost Republike Srbije što je već vrlo ozbiljan projekat kako u pogledu budžeta tako i ciljeva projekta.

U pitanju je jedini robot koji može da se kreće u skučenom prostoru između pruge i lokomotive, pri čemu se kreće po pragovima i tucaniku između pragova.

Poslednje dve godine, zajedno sa Institutom Mihajlo Pupin i firmom CAM Engineering iz Novog Sada, tim je radio na realizaciji ATUVIS-a u okviru kojeg su imali dva nova prototipa i došli do proizvoda koji je spreman za tržište. U toku 2023. godine, uspeli su da dođu do prve prodaje čime su postigli prvi komercijalni uspeh.

Jedinstveno rešenje – kod nas i u svetu

ATUVIS je jedinstveno rešenje, u smislu da je to jedini robot koji može da se kreće u skučenom prostoru između pruge i lokomotive, pri čemu se kreće po pragovima i tucaniku između pragova. Pošto su s razvojem proizvoda krenuli u pravom trenutku, sada imaju proizvod koji je spreman za tržište.

U međuvremenu, pojavio se italijanski startap koji pravi sličan proizvod, ali on može da radi samo na dobro odžavanim prugama i radi se robotu koji teži preko 200 kg. A po čemu se ATUVIS izdvaja, objasnio nam je Aleksandar:

Naš robot ima masu od 60kg i napravljen je da može da se transportuje putničkim vozilom što mu daje još jednu značajnu prednost. Naša vizija je da će u budućnosti, daljim smanjenjem mase i dimenzija, svaka lokomotiva da ima i jednog robota sličnog našem koji se po potrebi iznese iz lokomotive i na licu mesta se izvrši pregled.

Benefit za operatere je sasvim jasan – brz pregled na svakom mestu, što znači da će moći u trenutku kada se požele i kada imaju malo slobodnog vremena da urade pregled što je za njih značajna ušteda.

Robot je sačinjen iz hardverskog i softverskog dela koji čine sistem sposoban sa se kreće na pruzi između šina bez obzira da li se radi o drvenim ili betonskim pragovima kao i stanju tih pragova.

Takođe, naš sagovornik ističe da će bolje moći da prate stanje radne ispravnosti lokomotiva, tako da će benefit biti vidljiv u pogledu sigurnosti železnice. Prema njegovim rečima, velika inovativnost se nalazi u pogledu softvera koji može na osnovu snimka korišćenjem veštačke inteligencije pruži odgovor na to da li postoji defekt. Na osnovu toga je ATUVIS u procesu patentne zaštite na osnovu kojeg su Aleksandar i tim potvrdili ideju, ali i zaštitili proizvod.

Krajnji cilj je izlazak na globalno tržište

Kada su u pitanju korisnici ATUVIS-a, naš sagovornik ističe da su oni specifični, jer se radi o železničkim operaterima kojih u Srbiji ima 18, ali i da je ideja njegovog tima komercijalizacija uređaja i van naše zemlje. Kao što smo već pomenuli, u toku ove godine izvršena je prva prodaja, što Aleksandar opisuje kao poseban test za njihov proizvod:

To je veliki test za naš proizvod jer ukoliko se pokaže kao proizvod daje odgovarajuće rezultate onda će uređaj lako da se “pročuje”. Mi smo prezentovali uređaj i drugim operaterima koji su takođe pokazali interesovanje i ukoliko su rezultati eksploatacije prvog uređaja dobri, verujem da će biti još narudžbina.

Ovde treba uzeti u obzir da je železničko tržište prilično zatvoreno zbog propisa i konzervativnosti u pogledu novih tehnologija.

On navodi i da železničko tržište nije protiv inovacije, ali se zahteva da te inovacije budu ispitane i da zadovolje stroge železničke propise. Zato je vrlo teško da se neko nepoznat probije na ovo tržište. S obzirom na to da je pomenuo istupanje na globalno tržište, zamolili smo Aleksandra da nam bliže predstavi taj plan, na šta nam je on odgovorio sledeće:

Krajnji cilj jeste izlazak na globalno tržište, ali naš ključni problem jeste kanal prodaje. Mi ga u suštini nemamo i svodi se na lične kontakte. Jedna od izlaznih varijanti je da se nađe kompanija koja bi vršila prodaju i imamo kontakte sa kompanijama.

Tu je ključno da se naš uređaj pojavi na nekom od poznatijih svetskih sajmova iz oblasti železnice kao što je sajam u Berlinu ili Gdanjsku koji se održavaju na dve godine. Često nas kontaktiraju kompanije koje žele da saznaju dokle smo došli i žele da vide demonstraciju proizvoda.

U poslednje dve godine tim je radio na realizaciji ATUVIS-a u okviru kojeg su imali dva nova prototipa i došli do proizvoda koji je spreman za tržište.

Na kraju razgovora, zamolili smo Aleksandra da s nama podeli predviđanja za period u narednih godinu dana. Pitali smo ga kako misli da će izgledati rast u narednom periodu i da li su planirane neke izmene i dopune sistema. Prema njegovim rečima, cilj je da on i tim nastave s demonstracijama, a kao značajan prelomni trenutak vidi sajam železnice i železničke opreme — Innotrans koji se održava u septembru 2024. godine:

Ukoliko uspemo da iznesemo ATUVIS, mislim da bi mogli da napravimo značajan uspeh. Što se tiče izmena i dopune sistema, ažuriranje softvera je nešto što očekujemo da će biti česta pojava jer ćemo da imamo stalno poboljšanje softvera u pogledu veštačke inteligencije. Sa druge stane moguće je da se napravi uređaj koji bi bio namenjen infrastrukturi kao drugom značajnom „igraču“ u železnici.

Aleksandar zaključuje da bi takav urađaj mogao da meri stanje radne ispravnosti železničke infrastrukture i daje realne podatke, i to u trenutku korišćenja pruge što bi bio značajan iskorak u ovoj oblasti.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

Neuralink moždani čip: Revolucija u medicini ili senzacionalizam?

Čip pod nazivom 'Telepatija' uspešno je ugrađen u ljudski mozak, saopštila je kompanija Elona Maska. Analizirali smo da li je reč o velikom naučnom dostignuću, ili tek eksperimentu u testnoj fazi.

Startapi i poslovanje

Vega IT ulaže €1.000.000 u osnivanje novog startapa Thrivea

Kao nastavak globalnog širenja poslovanja, kompanija Vega IT najavila je novi poslovni poduhvat. Ovog puta, rade na razvoju inovativnog HR SaaS rešenja pod imenom Thrivea.

Startapi i poslovanje

Anygo je novi servis za deljenje vozila u Beogradu putem aplikacije – čija se mreža širi

Na ulicama glavnog grada pojavili su se mali gradski Hyundai automobili sa natpisom 'Anygo car sharing'. Prestonica je konačno dobila jedan ovakav servis, a mi vam u intervjuu sa osnivačem startapa 'Anygo' otkrivamo kako on funkcioniše i na koji način je nastao.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Da li će Bitcoin doći do $100.000?

Dolazak Bitcoin ETF-a izazvao je pažnju mnogih u Web3 svetu. Upravo o ovoj temi ali i o stanju na tržištu kriptovaluta, razgovarali smo u novoj epizodi podkasta sa Aleksandrom Matanovićem, direktorom i osnivačem kripto menjačnice ECD.rs.

Mobilno

Uživo praćenje prevoza u Beogradu od danas na Google mapama!

Google je u okviru svoje aplikacije mapa na pametnim telefonima omogućio praćenje javnog prevoza u realnom vremenu za našu prestonicu.

Digitalni mediji

Vladimir Kovač: Iz zajednice se regrutuje radna snaga, zato kompanije treba da budu deo događaja

Zrenjaninski hotel Vojvodina tradicionalno će krajem aprila ugostiti još jednu DigiTalk konferenciju i edukaciju posvećenu e-trgovini. O važnosti održavanja ovakvih događaja za kreativnu, digitalnu i IT zajednicu, razgovaramo sa jednim od osnivača i organizatora konferencije.

Intervju

Bosch inženjerski centar u Srbiji zapošljava IT stručnjake koji razvijaju rešenja za auto industriju

Ubrzani razvoj 'automotive' industrije i okretanje u smeru sve veće integracije digitalnih rešenja, otvorile su jedno sasvim novo poglavlje za tehnološke i IT kompanije. Jedan od lidera u razvoju digitalnih rešenja za auto industriju je i kompanija Bosch, čiji IT sektor u Srbiji zapošljava više od 400 stručnjaka.

Tehnologija

YugoGPT dostupan je open-source sa 7 milijardi parametara za srpski, hrvatski i bosanski jezik

Aleksa Gordić, tvorac najvećeg jezičkog modela za južnoslovenske jezike, lansirao je Runa AI platformu koja nudi API pristup ka svim LLM-ovima koje je razvio i open-source-ovao YugoGPT. U intervjuu za Netokraciju, Aleksa govori zašto je to bitno za razvoj domaćeg AI ekosistema.

Društvene mreže

TikTok pod lupom Evropske komisije: Aplikacija dizajnirana da izazove zavisnost!

Evropska unija je pokrenula istragu u TikTok-u kako bi utvrdila da li je platforma prekršila Zakon o digitalnim uslugama (DSA).