Problem parkiranja u Beogradu i drugim gradovima rešava se digitalnim servisima

Kako ćemo u bliskoj budućnosti pronalaziti slobodno parking mesto?

Kada govorimo o urbanim sredinama, problem predstavlja manjak parking mesta. Na koji način digitalni servisi rešavaju ovaj problem i mogu li nam pomoći da lakše dođemo do slobodnog parkinga?

U velikim gradovima koji broje višemilionsku populaciju, garaže su često skupe ili popunjene, pa se dragoceno vreme najčešće gubi u potrazi za slobodnim parking mestom – nešto što je Beograđanima, ali i pripadnicima drugih većih gradova širom Srbije dobro poznata situacija.

“Problem parkiranja prisutan je u gotovo svim većim gradovima Evrope i regiona. Dinamika rasta broja vozila veća je od razvoja parking infrastrukture i to sve više utiče na ukupnu saobraćajnu sliku gradova”, kaže za Netokraciju Vladimir Džodžo, regionalni direktor švedskog servisa Easy Park koji je odnedavno dostupan u Srbiji. Džodžo ističe da slična rešenja u tom kontekstu danas mogu da ponude preko potrebna smart parking rešenja na tržištu – kako vozačima, tako i parking operaterima.

Kako Džodžo napominje za Netokraciju, usluge parking plaćanja su trenutno dominantno pokrivene mobilnim servisima poput SMS parkinga, dok su menadžment rešenja (za upravljanje parking resursima) bazirana na SaaS platformama koje razvijaju uglavnom lokalne ICT kompanije (SMS4Parking, m-parking i druge). Čak i druge aplikacije na tržištu Srbije poput Parking manijaka i zvanične aplikacije Parking servisa nude plaćanje parkinga SMS-om što skraćuje ovaj proces, ali ga ne inovira u potpunosti.

Parking sektor u Istočnoj Evropi otvoren za inovacije

Poslednjih nekoliko godina, sektor parkiranja u industriji saobraćaja se u velikoj meri oslanja na senzorske sisteme, što podrazumeva ugradnju senzora u parking mesta da bi se obradom informacija sa tih senzora pružilo pouzdano navođenje vozača do slobodnog mesta. Komentarišući novija rešenja i aplikacije koje su došle zajedno sa trendom analize velikih podataka, Vladimir naglašava:

U novije vreme kompanije razvijaju i u velikoj meri se oslanjaju na pouzdane modele navođenja, bazirane na statističkoj obradi velikog broja podataka. Ovakvi modeli su se pokazali kao veoma kredibilni i pouzdani u meri koja je na neki način vrlo bliska senzorskim sistemima.

Na ovaj način u ruke vozača se stavlja pravi koristan alat koji značajnije pomaže da se na efikasan način iz samog vozila pronađu slobodna parking mesta.

Danas gotovo da ne možemo da zamislimo jedan inovativan servis koji se ne bazira na veštačkoj inteligenciji, Big Data i IoT principu, a koji zamenjuje one postojeće ili zastarele. Da ovo nisu samo “skupe” reči koje ostaju na papiru kada je u pitanju regionalno tržište, naš sagovornik kaže da se u regionu Istočne Evrope, a pogotovo u Srbiji, dostiže zaista visok stepen digitalizacije parking usluga – kako u aspektu korišćenja, tako i u aspektu upravljana parking resursima. Time je otvoren prostor za integraciju novih servisa i aplikacija u parking ekosistem gradova.

Servis Easy Park ponudio je svoje rešenje u nekoliko gradova širom Srbije gde su lokalne vlasti odlučile da građanima pruže jednostavnije i brže rešenje za parking.

Vozačima je zato potrebno ponuditi potpuno drugačije iskustvo u okviru jedne aplikacije, a to podrazumeva i opciju plaćanja karticama, preko računa firme i naravno mogućnost rezervisanja mesta ukoliko to gradski parking servisi nude – bez obzira na to što je SMS i dalje najzastupljenije rešenje. Servis kao što je Easy Park nudi upravo to, rešenje da se putem pametnog telefona uradi što više operacija, a to je jedan od najvećih nedostataka u ovoj oblasti.

Lakši pristup urbanim sredinama bliži nego što mislimo

Kako bi slična tehnologija uopšte bila prihvaćena kod vozača, a posebno kod onih starijih, prema rečima našeg sagovornika, potrebno je da pružaoci usluga iz ovog domena investiraju znatno više resursa kako bi se nova rešenja približila krajnjim korisnicima i kako bi im se potvrdilo da je u pitanju stvar koju mogu da koriste već danas:

Potrebno je da se kompanije i inovativni startapi zanimaju još više za različite aspekte korišćenja aplikacije i oblikovanjem njihovih funkcionalnosti koje će pomoći vozaču da lako prepozna, razume i prihvati njenu upotrebu. Otuda je potrebno dobro selektovati i analizirati ‘feeback’ korisnika kako bi im se što bolje približio jedan servis.

Očekivanja su, navodi Vladimir privodeći razgovor kraju, da će i region jugoistočne Evrope brzo postati svestan velikih promena u automobilskoj industriji – elektrifikaciji i uvođenju veštačke inteligencije u segment upravljanja vozilima, komunikaciji i opsluživanju potreba vozača. Sa tim će, dodaje naš sagovornik, doći i drugi benefiti i brze promene koje će krajnjim korisnicima omogućiti lakše snalaženje u gradovima. “Iako zvuči kao nešto daleko, bliže je nego što mislimo”, zaključuje Džodžo.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Gradovi budućnosti grade se iz Srbije (Nortal)

Gost 94. epizode Office Talks podcasta bio je Dragan Gajić, globalni CTO estonske kompanije Nortal koja i u Srbiji poseduje razvojni centar - isti onaj iz kojeg se upravo kreiraju rešenja za gradove budućnosti.

Startapi i poslovanje

Lansiran Founder Institute Serbia akcelerator program

Domaći i regionalni ekosistem neprestano se razvija poslednjih godina i sve je više startap timova koji nude rešenja za brojne lokalne, ali i globalne probleme.

Društvene mreže

Instagram uvodi ‘Show NFT’ opciju kroz Polygon blockchain Mihaila Bjelića

Šef Instagrama Adam Moseri najavio je da će popularna društvena mreža ove nedelje početi da testira NFT sa odabranim kreatorima u Sjedinjenim Američkim Državama.