Problem parkiranja u Beogradu i drugim gradovima rešava se digitalnim servisima

Kako ćemo u bliskoj budućnosti pronalaziti slobodno parking mesto?

Kada govorimo o urbanim sredinama, problem predstavlja manjak parking mesta. Na koji način digitalni servisi rešavaju ovaj problem i mogu li nam pomoći da lakše dođemo do slobodnog parkinga?

U velikim gradovima koji broje višemilionsku populaciju, garaže su često skupe ili popunjene, pa se dragoceno vreme najčešće gubi u potrazi za slobodnim parking mestom – nešto što je Beograđanima, ali i pripadnicima drugih većih gradova širom Srbije dobro poznata situacija.

“Problem parkiranja prisutan je u gotovo svim većim gradovima Evrope i regiona. Dinamika rasta broja vozila veća je od razvoja parking infrastrukture i to sve više utiče na ukupnu saobraćajnu sliku gradova”, kaže za Netokraciju Vladimir Džodžo, regionalni direktor švedskog servisa Easy Park koji je odnedavno dostupan u Srbiji. Džodžo ističe da slična rešenja u tom kontekstu danas mogu da ponude preko potrebna smart parking rešenja na tržištu – kako vozačima, tako i parking operaterima.

Kako Džodžo napominje za Netokraciju, usluge parking plaćanja su trenutno dominantno pokrivene mobilnim servisima poput SMS parkinga, dok su menadžment rešenja (za upravljanje parking resursima) bazirana na SaaS platformama koje razvijaju uglavnom lokalne ICT kompanije (SMS4Parking, m-parking i druge). Čak i druge aplikacije na tržištu Srbije poput Parking manijaka i zvanične aplikacije Parking servisa nude plaćanje parkinga SMS-om što skraćuje ovaj proces, ali ga ne inovira u potpunosti.

Parking sektor u Istočnoj Evropi otvoren za inovacije

Poslednjih nekoliko godina, sektor parkiranja u industriji saobraćaja se u velikoj meri oslanja na senzorske sisteme, što podrazumeva ugradnju senzora u parking mesta da bi se obradom informacija sa tih senzora pružilo pouzdano navođenje vozača do slobodnog mesta. Komentarišući novija rešenja i aplikacije koje su došle zajedno sa trendom analize velikih podataka, Vladimir naglašava:

U novije vreme kompanije razvijaju i u velikoj meri se oslanjaju na pouzdane modele navođenja, bazirane na statističkoj obradi velikog broja podataka. Ovakvi modeli su se pokazali kao veoma kredibilni i pouzdani u meri koja je na neki način vrlo bliska senzorskim sistemima.

Na ovaj način u ruke vozača se stavlja pravi koristan alat koji značajnije pomaže da se na efikasan način iz samog vozila pronađu slobodna parking mesta.

Danas gotovo da ne možemo da zamislimo jedan inovativan servis koji se ne bazira na veštačkoj inteligenciji, Big Data i IoT principu, a koji zamenjuje one postojeće ili zastarele. Da ovo nisu samo “skupe” reči koje ostaju na papiru kada je u pitanju regionalno tržište, naš sagovornik kaže da se u regionu Istočne Evrope, a pogotovo u Srbiji, dostiže zaista visok stepen digitalizacije parking usluga – kako u aspektu korišćenja, tako i u aspektu upravljana parking resursima. Time je otvoren prostor za integraciju novih servisa i aplikacija u parking ekosistem gradova.

Servis Easy Park ponudio je svoje rešenje u nekoliko gradova širom Srbije gde su lokalne vlasti odlučile da građanima pruže jednostavnije i brže rešenje za parking.

Vozačima je zato potrebno ponuditi potpuno drugačije iskustvo u okviru jedne aplikacije, a to podrazumeva i opciju plaćanja karticama, preko računa firme i naravno mogućnost rezervisanja mesta ukoliko to gradski parking servisi nude – bez obzira na to što je SMS i dalje najzastupljenije rešenje. Servis kao što je Easy Park nudi upravo to, rešenje da se putem pametnog telefona uradi što više operacija, a to je jedan od najvećih nedostataka u ovoj oblasti.

Lakši pristup urbanim sredinama bliži nego što mislimo

Kako bi slična tehnologija uopšte bila prihvaćena kod vozača, a posebno kod onih starijih, prema rečima našeg sagovornika, potrebno je da pružaoci usluga iz ovog domena investiraju znatno više resursa kako bi se nova rešenja približila krajnjim korisnicima i kako bi im se potvrdilo da je u pitanju stvar koju mogu da koriste već danas:

Potrebno je da se kompanije i inovativni startapi zanimaju još više za različite aspekte korišćenja aplikacije i oblikovanjem njihovih funkcionalnosti koje će pomoći vozaču da lako prepozna, razume i prihvati njenu upotrebu. Otuda je potrebno dobro selektovati i analizirati ‘feeback’ korisnika kako bi im se što bolje približio jedan servis.

Očekivanja su, navodi Vladimir privodeći razgovor kraju, da će i region jugoistočne Evrope brzo postati svestan velikih promena u automobilskoj industriji – elektrifikaciji i uvođenju veštačke inteligencije u segment upravljanja vozilima, komunikaciji i opsluživanju potreba vozača. Sa tim će, dodaje naš sagovornik, doći i drugi benefiti i brze promene koje će krajnjim korisnicima omogućiti lakše snalaženje u gradovima. “Iako zvuči kao nešto daleko, bliže je nego što mislimo”, zaključuje Džodžo.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Domaći Orgnostic akviziran od strane američkog jednoroga Culture Amp!

Culture Amp, vodeća svetska platforma za iskustvo zaposlenih, danas je objavila akviziciju domaćeg alata za HR analitiku, Orgnostic.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki ‘Cosmic Buildings’ podigao investiciju od $1,5 miliona i predstavio svoju održivu kuću u San Francisku

Startap Cosmic Buildings koji je osnovao Saša Jokić, podigao je pre-seed rundu investicije u iznosu od 1,5 miliona dolara koju predvodi domaći fond Fifth Quarter Ventures uz učešće Ciri Ventures, Navitas Capital, Climate Capital i vodećih 'angel' investitora.

Office Talks Podcast

Tech feminizam i Mudrinićev američki san

Nakon kraće pauze, 182. epizoda Office Talks podkasta bila je internog tipa: Mudrinić je s nama podelio utiske sa svoje 'američke turneje', a Anastasija je analizirala položaj žena u srpskoj tech industriji.

Propustili ste

Novost

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Novost

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Tehnologija

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!

Office Talks Podcast

Biznis podcasti omladinu kvare?

U 186. epizodi podkasta govorili smo o sve većoj ekspanziji zapaljivog sadržaja o izgradnji biznisa, uspehu i brzom obogaćivanju. Sve to smo uporedili i analizirali sa realnim pričama o izgradnji preduzetništva u Srbiji i gde zapravo u ovom slučaju postoje kontradiktornosti.

Startapi i poslovanje

Otvoren konkurs za StarTech grantove do $50.000

Konkurs je deo šireg projekta kompanije Philip Morris, ukupno vrednog osam miliona evra, koji sprovodi NALED uz podršku Vlade Srbije.