
Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?
Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.
Početkom 2021. godine u javnost je izašla informacija da kompanija Delta Holding ulazi u e-commerce sa novim projektom po imenu Ananas i značajnom investicijom za razvoj “regionalnog Amazona”. U tekstu koji sam tada objavio na Netokraciji, istakao sam da će budući projekat imati značajan izazov pred sobom – unapređenje korisničkog iskustva u domenu dostave jer svima nam je više preko glave da se jurimo sa kuririma i da silazimo u pidžami ispred zgrade.
Danas, skoro dve godine kasnije, moglo bi se reći da je Ananas.rs jedan ozbiljan domaći e-commerce projekat sa više od 150.000 ulistanih artikala i preko 200 prodavaca koji putem ovog marketplace-a prodaju svoju robu.
Iz kompanije su nedavno objavili planove za regionalno širenje pri čemu su akvizirani makedonski Grouper.mk i Paopao.mk, dok je za business developer menadžera izabrana Nina Angelovska koja važi za jednu od najuticajnijih osoba iz e-commerce sektora u ovom delu Evrope.
Slušajući različite intervjue čelnih ljudi Ananasa, ističe se i to da ova kompanija posluje više kao startap, nego korporacija – uprkos tome što je deo jedne od najvećih korporativnih struktura u ovom delu Evrope. Tome su, kako saznajemo, najviše doprineli internacionalni članovi tima koji su sa sobom doneli iskustvo rada u kompanijama kao što su MercadoLibre, Amazon, Google i Yandex, ali i mladi članovi tima pred koje je stavljen unikatan tehnološki i poslovni izazov.
O tome kako izgleda razvijati Ananas i voditi jedan e-commerce projekat ove veličine iz ugla tehnologije, saznali smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO Ananasa koja je za Netokraciju govorila o proizvodu, timu i budućim planovima ove kompanije.
Bela, nije često da vidimo jednu ženu na CTO poziciji. Šta za tebe predstavlja prilika da vodiš tehnološki deo jedne od najvećih investicija u e-commerce kod nas?
Bela: Da, pretpostavljam da to nije česta pojava, ali kroz svoje studiranje i karijeru uvek sam se nalazila u okruženju gde je odnos žena i muškaraca u timu bio ravnopravan, pa mi ta “pojava” nije ni na koji način bila neobična. Što se tiče prilike da budem CTO Ananasa, definitivno to doživljavam kao once in a lifetime opportunity da učestvujem u nečemu zaista posebnom. Sa druge strane, to je i veliki izazov, ali i prilika da se mnogo toga nauči.
Kada je Ananas krenuo zvanično sa radom, koliko ste dugo radili na razvoju platforme? Kako izgleda vaš tech stack i da li ste platformu razvijali od nule?
Bela: Kada smo prvi put krenuli da pričamo o pokretanju Ananasa nismo bili ni približno svesni koja je kompleksnost marketplace platforme i obima jednog takvog sistema.
Ovakav sistem pored portala za kupce, trgovce i zaposlene sastavljen je iz niza drugih komponenti za order management, product management, payment i invoice, rešenja za search, recommendation, personalizaciju, rešenja za logističke procese u skladištima i za dostavu robe preko kurirskih službi na adresu, paketomate i paket zone. Uz sve to idu i integracije sa različitim sistemima trgovaca, kurirskih službi, platnim sistemima, a sve naravno mora da bude u potpunosti automatizovano, sinhronizovano, skalabilno, performantno i robusno.
Sve ovo je brzo dovelo do zaključka da moramo krenuti u razvoj od nule, a za određene komponente, primenjivali smo out-of-the-box rešenja kako bi ubrzali celokupan razvoj.
Tech stack koji je izabran je Java Spring Boot na back-u, React i Next.js na front-u, arhitektura je mikroservisna, a sama platforma je hostovana na AWS public cloud-u.
Što se tiče samog razvojnog tima, na početku smo se u potpunosti oslonili na eksternog partnera koji je mogao da nam brzo obezbedi veliki i uigran tim. Sada je već i interni tim dosta narastao, pa radimo u blended team režimu kako bismo paralelno mogli da ispratimo zahteve za isporukom novih funkcionalnosti i istovremeni transfer znanja.
Kako danas izgleda tim koji razvija i unapređuje Ananas? Koliko se ljudi bavi produktom, koliko je ljudi u developmentu?
Bela: Ovakva organizacija zahteva dosta pažnje u product design fazi, pa trenutno na samom projektu imamo preko 15 ljudi koji se bave product menadžmentom – strateški i taktički.
Razvojni tim je organizovan u 7-8 scrum timova, svaki pokriva jedan ili više mikroservisa, koji su podeljeni po domenima proizvoda. Zbog brzog rasta timova, neki su prerasli optimalnu veličinu i potrebno je uraditi restrukturiranje, a u paraleli i izmene na arhitekturi – postoje mikroservisi koji su zreli za cepanje, drugi za spajanje i slično.
U planu nam je da uradimo kompletnu reorganizaciju, pa samim tim i da povećamo broj timova.
Koji su neki od tehničkih izazova kada se razvija Amazon Balkana od nule? Po čemu je Ananas specifičan kada govorimo o tehnologiji?
Bela: Tehničkih izazova kod ovakvih sistema ima dosta, počev od performansi samog sistema koje moraju da podrže značajno veći load u kratkim vremenskim periodima, kada je recimo “Crni petak” ili Nova godina, do određenih funkcionalnih segmenata koji zahtevaju specifična znanja i iskustva, kao što je na primer search tj. pretraga proizvoda na platformi.
Ananas okuplja third-party trgovce. Koliko je pažnje posvećeno trgovačkom iskustvu prilikom unosa samih artikala – ali i oko praćenja čitavog prodajnog procesa i analitike?
Bela: Ovo je važan aspekt za nas i intenzivno radimo na njegovom unapređenju. Platforma pokriva širok spektar kategorija i tipova proizvoda i s tim u vezi susreli smo se s velikim izazovom da obezbedimo adekvatne fotografije, sadržajne opise i detaljne atribute kako bi proizvodi bili što bolje prezentovani kupcima. Mnogo truda ulažemo u proces kontrole, dopune i ispravke podataka o proizvodima koji se ulistavaju na Ananas platformu.
Integracije su kompleksna oblast jer postoji čitav niz različitih sistema sa kojima je potrebno uraditi integraciju, različit nivo tehničke osposobljenosti među trgovcima različitih veličina i iz različitih industrija. Takođe, moraju se pokriti i različiti formati podataka i protokoli komunikacije, što dovodi do toga da nije moguće napraviti jedno rešenje za integraciju, već govorimo o čitavom nizu connector-a, mapper-a, itd.
U narednom periodu ćemo se dodatno fokusirati na unapređenje portala za trgovce s obzirom na to da želimo da im omogućimo korisnički interfejs koji će sadržati sve na jednom mestu – od menadžmenta svih master podataka (asortimana, cena, akcija i sl.), do analitike prodaje i rezultata, a potom i recommended servisa koji će pomoći trgovcima da poboljšaju rezultate prodaje na platformi.
Šta za tebe, ali i za tvoje kolege, predstavlja činjenica da radite na razvoju jednog proizvoda koji je namenjen upravo korisnicima u Srbiji, ali i u regionu?
Bela: Verujem da je ovo najveći unique selling point Ananasa jer retko bilo ko u IT industriji u Srbiji ima prilike da radi na razvoju proizvoda koji se pravi za naše tržište i aktivno učestvuje u kreiranju i unapređenju platforme, nešto sto ćemo svakodnevno koristiti i mi i naši prijatelji i porodica.
Jako nam je važno da konstantno promovišemo i unapređujemo co-creation kulturu, da developeri predlažu nova rešenja i da od samog početka sa kolegama iz biznisa rade aktivno na razradi novih ideja. Kako je jedan od kolega na projektu to plastično objasnio “konačno svojoj mami mogu da pokažem i objasnim šta ja to radim na poslu”. To motiviše sve nas da zaista napravimo nešto sjajno i drugačije.
Kako bi opisala kulturu u Ananasu?
Bela: Da bih odgovorila na ovo pitanje moram da kažem da u kancelariji našeg CEO – a visi zastava na kojoj piše teško, a jako. Tu zastavu smo nosili tokom noćnog uspona na Rtanj – da, to nam je bio team building. Mislim da ovaj slogan u velikoj meri oslikava naš tim i našu kulturu.
Ponosni smo na činjenicu da smo tim koji pravi nešto sasvim novo i koji radi na trenutno najvećem regionalnom projektu. Baš zato sa sigurnošću mogu da kažem da se kultura i sastav tima umnogome razlikuju od bilo koje druge kompanije i to ne samo u okviru Delta Holding grupe, već verovatno i u odnosu na većinu drugih kompanija u Srbiji. Mi smo startup, a opet i korporacija, nije to sve lako uklopiti.
Malo nas je u kompaniji koji imamo iskustvo u e-commerce industriji i svaki dan naučimo nešto novo, ne plašimo se da pogrešimo već da iz svojih grešaka brzo učimo. U ovome nam mnogo pomažu kolege koje dolaze sa raznovrsnim relevantnim iskustvom iz kompanija kao što je: MercadoLibre, Amazon, Google i Yandex.
Kako gledate na remote i hibridni rad?
Bela: Naša politika više naginje ka radu iz kancelarije jer se tim tek formira, brzo raste i važno je da se ljudi upoznaju, nauče da rade zajedno, razmenjuju informacije i ideje u neposrednoj komunikaciji. Naravno, to ne znači da zaposleni nemaju mogućnost da rade remote određeni broj dana u nedelji – zavisno od potreba, okolnosti i strukture posla u datom trenutku i slično.
Da li trenutno širite vaš dev tim? Kakve vrednosti i veštine tražite u kandidatima – vašim budućim kolegama?
Bela: Trenutno imamo najviše otvorenih pozicija za development (React, React Native, Java) i product owner-e, ali u planu je i širenje Data i QA tima. Kod kandidata, pored podrazumevanih tehničkih znanja, vrlo nam je važan stav, koliko je ljudima važno na kakvom proizvodu rade. Želimo da vidimo žar za razvojem novog proizvoda i odsustvo straha od skoka u novo i nepoznato. Tu smo da radimo, grešimo, učimo i napravimo nešto vanserijsko.
Ananas je među prvima uveo next day delivery. Koliko je bilo izazovno da tehnologija prati pozadinske procese?
Bela: Na ove procese je stavljeno najviše fokusa i okupili smo više stručnih timova, tako da smo ovom izazovu pristupili dobro pripremljeni i izborili se s njim. Tehnologija je ključni sastojak koji omogućava brzu dostavu, izbor načina dostave, pojednostavljen proces vraćanja robe, jer su svi procesi podržani kroz integrisana rešenja za management skladišta, integraciju sa kuririma, paket zone, paketomate i fleet management.
Šta je sledeći korak za Ananas iz ugla širenja biznisa?
Bela: Naredni korak je širenje na ostale zemlje Balkana. Makedonija je već uveliko u procesu implementacije i kroz ovaj proces pravimo blueprint za dalju ekspanziju. Sa druge strane, radićemo dosta na daljem razvoju platforme kako bismo obezbedili nove biznis stream-ove, nove servise i drugo.
Jedan od važnih aspekata na kojem ćemo raditi u narednom periodu je omogućavanje cross-border trgovine, tj. da privrednici iz Srbije mogu preko Ananasa na lak i jednostavan način plasirati svoju robu na drugim tržištima na kojima Ananas posluje, ali i omogućiti kupcima u Srbiji da kupe robu koja dolazi iz drugih zemalja. Verujem da će implementacija ove inicijative biti olakšana Open Balkan inicijativom.
Kakvi su planovi za vaš razvojni tim?
Bela: Kao što sam pomenula, naš tim raste i to će nastaviti u narednim mesecima. Plan širenja na nova tržišta je veoma ambiciozan, a svako novo tržište, pored novog jezika, nosi sa sobom i nešto drugačija pravila i običaje poslovanja, navike i želje kupaca, nove integracije, itd.
Uporedo sa tim, radi se na razvoju novih funkcionalnosti koje treba da podignu sve aspekte rada na platformi na viši nivo. Da bi se sve to ispratilo, potrebno je da naš tim pojačamo sa pametnim, ambicioznim i sposobnim ljudima koji su voljni da svojim znanjem i idejama doprinesu našem cilju.
Početkom decembra krećete sa serijom tehničkih okupljanja. O čemu je reč?
Bela: Ideja da organizujemo meetup je došla kada smo u razmaku od nekoliko dana od dva kandidata dobili pitanje o tome da li Ananas koristi Magento ili WooCommerce. Shvatili smo da ljudi često ne znaju razliku između klasične web prodavnice i marketplace modela, i da nemaju ideju koji broj različitih procesa mora biti pokriven u pozadini da bi sve funkcionisalo nesmetano.
Prva reakcija je bila ok hajde da ih okupimo i da im uživo objasnimo.
Meetup koji organizujemo 8. decembra u Barrel House-u na Dorćolu prvi je u nizu. Cilj nam je da svim zainteresovanima približimo tehnički deo našeg posla – šta radimo, koje tehnologije koristimo, sa kojim izazovima se suočavamo na dnevnom nivou, ali takođe i koji je to broj različitih domena i softvera koji su neophodni da se razviju. Sigurna sam da će biti nešto zanimljivo za svakoga ko se bavi IT-jem.
Ovaj tekst urađen je u saradnji sa kompanijom Ananas u sklopu rubrike “Upoznajte poslodavce” u kojoj predstavljamo proizvode i timove domaćih IT kompanija, ali i njihove planove za dalje širenje.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!