Kolumna

Vreme je da popravimo IT oglase za posao

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Naći ljude za IT je otprilike kao da u bokserskim rukavicama tražite iglu u plastu sena. U mraku. Zimi. Dok duva vetar. Goli k’o od majke rođeni. Dobro, nije baš tako, ali daleko od toga da je lako. Zapravo, ne postoji posao za koji je jednostavno naći sjajne ljude. Često se zato vodimo time da zapošljavamo ljude koji nam odgovaraju po senzibilitetu i nadom da će veštinama koje su im potrebne, ovladati brzo.

Problem sa IT poslovima leži u tome što ljudi – potencijalni kandidati – ipak moraju da znaju te neke konkretne stvari koje su za posao neophodne. Ne moraju da znaju sve i ne moraju da znaju to sjajno, ali neki nivo znanja moraju da poseduju. Plate jesu visoke, ali ih treba zaraditi i opravdati uloženo.

Kompromisi su dakle, neminovnost. I to je ok, no postoji jedan drugi problem.

Problem HR-a u IT firmama

Kako sam već deceniju i po preduzetnik, a većina meni dragih ljudi bira da nosi isti krst, imao sam prilike da tražim i zaposlim značajan broj ljudi. Često sam bio i deo procesa selekcije u firmama mojih prijatelja. Kako su to sve mahom male firme, pažnja koja se posvećuje ovom poslu je daleko veća – jednostavno ako nas je četvoro i zapošljavamo petog, to je 20% firme.

Kada se u priču umešaju bilo eksterni ili interni HR, stvar se dodatno komplikuje. Naravno, ima i ljudi koji apsolutno sjajno rade taj posao, ali ih ima malo.

Prvi i najveći problem je što ljudi koji se bave selekcijom zapravo ne znaju ništa o poslu koji kandidat treba da obavlja. Ne poznaju tehnologiju, ali ne poznaju ni te neke osnovne karakteristike različitih profila zaposlenih.

To znači da će napisati neadekvatan oglas u kome ćete kao poslodavac ispasti neuki, alavi i glupi, ali isto tako znači i da će u procesu eliminacije odstraniti neke ljude jer su se upalile crvene lampice zbog nekih stvari, a da za taj posao to zapravo uopšte nije bitno i ne predstavlja nikakav problem.

Drugi problem je što veoma često u proces selekcije nisu uključeni ljudi iz tima u koji zaposleni dolazi. Oni možda bivaju deo procesa selekcije time što pripremaju test ili zadatak ili razgovaraju o tehničkom aspektu posla, ali to nije dovoljno.

Korporativna kultura i vrednost koju nameće korporacija, često u IT firmama (u okviru malih timova) nemaju nikakvu težinu.

Možda je za konkretan posao sasvim ok da neko dolazi kasnije na posao, da radi deo vremena od kuće ili sa neke udaljene lokacije, možda je ok da dolazi na posao u bademantilu i papučama ili da dovodi kućnog ljubimca. Možda je način komunikacije koji bi inače bio potpuno neprihvatljiv – ovde sasvim ok.

U Rimu, budi Rimljanin. U IT-ju, možda ne možeš biti IT-jevac – ali možeš da pokušaš da ipak malo bolje razumeš stvari.

Hajde da adresiramo konkretno najčešće probleme i greške:

1) Traži se mitsko biće – jednorog

Tražite profil za poziciju koja nije seniorska, a u zahtevima navodite nešto što tri spojena seniora ne bi mogla da ispune. Razumemo mi da vama takav neko treba, ali takvog nekog ne možete da dobijete, a ako slučajno i naletite na takvo mitsko biće, sigurno nećete želeti da ga platite koliko vredi. Zato hajde da budemo realni.

Sećate li se kako su nekada kada kupite video igru, postojali minimalni zahtevi u smislu konfiguracije koja je potrebna da bi se ista pokrenula? Hajmo tako. Kažite šta zaista očekujete, a ostalo navedite u nice to have sekciji. Možda mislite da se to podrazumeva, ali nije tako.

Nisu svi IT-jevci mladi FON-ovci koji misle da sve znaju i ne libe se da se prijave za posao za koji apsolutno nisu kvalifikovani. Naprotiv, nerealnim zahtevima ćete oterati mnoge kvalitetne ljude koji bi se u drugim situacijama prijavili.

2) Traži se nešto nelogično ili nemoguće

– Traži se 8 godina iskustva u Swift programiranju!
– Swift je nastao u junu 2014. godine.

Traži se 10 godina iskustva u Sketch-u!
– Sketch nastao 2010. godine, a globalnu popularnost stekao u prethodnih 2-3 godine.

– Traži se 10 godina iskustva u ReactJS!
– Postao je šire dostupan 2013. godine, a kao opensource 2015. godine.

Traži se 5 i više godina iskustva sa Laravel, Symfony, CodeIgniter i CakePHP. U pitanju su četiri različita frameworka za PHP. Ako neko koristi jedan, možda je eksperimentisao sa drugim, ali verovatno nije sa ostalima, a gotovo sigurno niko ne radi razvoj u sva četiri istovremeno. Kao što majstor koji popravlja sve automobile – nije specijalista ni za jedan od njih. Pa vi popravljajte kola kod takvog.

Ono što vama možda treba je neko ko ima 10 godina iskustva u programiranju, ili 5 godina iskustva u razvoju za mobilne platforme, ili 3 godine iskustva u web dizajnu. Insistiranje na preciznom određivanju uz nerazumevanje suštine sigurno neće doneti ništa dobro.

Takođe, nema potrebe da insistirate na nečemu ako to nije zaista neophodno. Da li želite radnika koji dolazi u 9 i odlazi u 5, ili osobu koja će uraditi posao koji ste odredili u roku i budžetu koji ste opredelili?

3) Digitalni marketing nije baš pravi IT posao

Digitalni marketing je posao između IT-ja i marketinga. Neko ko se bavi digitalnim marketingom razume i jedno i drugo (više doduše drugo), ali njegov posao je da posreduje i pokuša da izvuče maksimum od jedne i druge strane.

Kada tražite nekog za digitalni marketing, razumite da niko niti može, niti treba da zna u detalje sve aspekte tog posla. On treba da ih razume i da bude specijalizovan za nešto, a za ostalo će već angažovati specijalistu sa strane.

Digitalni marketar treba da zna da nacrta elementarne stvari i izmontira prost video, ali to ne znači da treba da pišete da napredno poznaje rad u Adobe paketu.

Takođe, on treba da zna da u gotovom templejtu zameni tekst i slike, ali ne i da isprogramira taj isti templejt – pa tako znanje HTML-a i CSS-a ne smeju nikako da stoje kao obavezna stvar.

Za kraj, molim vas, naučite razliku između JavaScripta i Jave. Često ih u oglase stavljate zajedno, a oni gotovo i da nemaju dodirnih tačaka osim što im je ime slično. Kao da u isti koš stavite anal i analytics. Da prostite.

U nadi da ćemo u narednom periodu gledati bolje oglase za posao, te da će oni značiti da će se i bolji ljudi zapošljavati na pozicije koje tražite, pozdravljam vas 😉