Pokrenuta istraga

Teslin ‘autopilot’ usmrtio vozača, postavlja se pitanje odgovornosti

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Nema sumnje da je Tesla Model S auto snova za mnoge geekove širom sveta. Samo prošle godine kompanija je predstavila nove funkcije među kojima je i popularni autopilot – mogućnost da vozilo upravlja samo čitajući znakove na putu i prateći svoje okruženje. Ipak, sama tehnologija i dalje je u eksperimentalnoj fazi a sinoć je zabeležena i prva žrtva koja je stradala u saobraćajnom udesu izazvanom od strane autopilota.

tesla1

Pomenuta nezgoda u ovom trenutku sa sobom povlači niz preliminarnih istraživanja koje je pokrenula američka Nacionalna agencija za sigurnost na putevima. Štaviše, odgovor iz kompanije Tesla stigao je veoma brzo, gde se između ostalog navodi da je niz različitih faktora uticao na ovu saobraćajnu nezgodu.

Iz Tesle kažu da je nesreća na auto-putu uzrokovana pre svega neprepoznavanjem traktorske prikolice od strane autopilota i vozača, posebno zbog nezgodne i oslepljujuće svetlosti, rezultujući končnicama koje se nisu aktivirale, a na kraju i tragičnim ishodom. Sa druge strane, zbog visine same prikolice, vozilo je pri određenoj brzini podletelo pod istu, udarivši u vetrobransko staklo automobila – nanevši smrtonosne povrede po vozača, prenosi Mashable.

Da se kojim slučajem sudar sa Modelom S dogodio direktno sa prednje ili zadnje strane auta, na scenu bi stupili napredni sigurnosni sistemi koji bi umnogome sprečili teške, na kraju i kobne povrede po vozača, dodaju iz kompanije. Ono što je u ovom trenutku možda i najbitnije napomenuti, jeste to da je autopilot sistem i dalje samo u beta fazi testiranja.

Autopilot ne znači da vi ne upravljate vozilom

Štaviše, od trenutka aktiviranja ovog autonomnog sistema, svaki vozač mora da bude svestan činjenice da je u tom momentu on i dalje odgovoran učestvovanje u saobraćaju kao i za samu vožnju. Međutim, odgovornost nije svakome jača strana, te su neki pojedinci spremni da čak i zaspe za volanom dok je uključen autopilot na kolima koja se nalaze na auto-putu, što se može videti na sledećem primeru:

View post on imgur.com

Uporedivši i autopilot na avionima, Elon Musk je za Mashable izjavio kako ovaj sistem zapravo služi da dodatno pomogne vozaču prilikom vožnje, povećavajući tako bezbednost, te se isti ne sme koristiti i bez držanja ruke na volanu – kako bi se pravovremeno odreagovalo u datom trenutku koje nalaže situacija na putu. Takođe, na blog postu kompanije se navodi da pomenuti sistem poseduje čak i detektore koji proveravaju i opominju vozača na audio i vizualan način da ruke nisu na volanu – što na kraju rezultira postepenom usporavanju auta sve dok vozač ponovo ne preuzme kontrolu nad istim.

Koliko je slučaj dodatno pogodio ovu kompaniju, pozakuje činjenica da je tragično nastradali vozač bio jedan od prijatelja Tesla Motorsa, koji je ceo život posvetio inovacijama i novoj tehnologiji, te je čvrsto verovao u misiju koje ovaj gigant propagira. Pomenuta nesreća sa sobom će svakako povući i otvoriti niz istraga te zakonskih pitanja i procedura koje će dodatno zabrinuti i ostale proizvođače automobila koji takođe polažu velike nade u autopilot sisteme – te se samo postavlja pitanje da li će se ova tehnologija u periodu koji sledi suočiti sa velikim problemima i posledicama koje već počinju da izlaze na površinu.