SoMo Borac CM godine

Kvalitetna digitalna strategija je mozaik svega što vidiš i čuješ

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

On je pisac, komunikolog, kreativac, PR. Uz to poznaje i grafički dizajn. Supermen? Ne, to je Community Manager, najzastupljenije zanimanje u oblasti marketinga (prema prošlogodišnjem istraživanju Marketing zajednice). Poslednjih pet godina na Weekend Media Festivalu, jednom takvom ‘superčoveku’ dodeljuje se nagrada SoMo Borac za CM-a godine, a 2017. titulu najboljeg poneo je Marko Jovanović, CM u agenciji Executive Group, za klijenta McDonald’s Srbija. On nam u nastavku otkriva odgovor na pitanje koje muči većinu prisutnu na digitalnoj sceni – kako se izdvojiti iz ‘gomile’?

Dodeliti nagradu nekome za koga smatrate da je to zaslužio ne služi na čast samo osobi koja ju je osvojila. Služi i njegovim kolegama, mentorima, kompletnoj struci i svima onima koji će tek postati njen deo. A posebno kada je to zanimanje ovako efemerno i ukoliko se njegovi rezultati daju videti tek posle određenog vremena.

Prosto vas tera da se ne uspavate, kaže Marko. Plus, doprinosi prepoznatljivosti, a logična pretpostavka je što više slave – to više novca koji se izdvaja za digital, a koji, po mišljenju sagovornika Netokracije, i dalje nije na odgovarajućem nivou. Pogotovo ne u Srbiji.

Nije nemoguće napraviti zapažene rezultate na digitalu i sa ograničenim budžetima, ali takve aktivnosti često zahtevaju druge vrste kapitala za uložiti (politička nekorektnost, edgy ton komunikacije, subverzivne social media manevre…). Ipak, smatram da će se u narednih pet godina situacija značajno promeniti, i to u korist digitala.

Put uspeha

Danas, kako kaže Marko, polazimo od aksioma da bi svi brendovi trebalo da budu prisutni online. Međutim, biti na mreži je odnos koji podrazumeva i brendove i korisnike, a njihova vizija korisnog kanala obično se poklapa jedino „kada je reč o vremenu na koji se dobijaju odgovori na postavljena pitanja i njihovo razrešenje“, dodaje on.

Klijenti, u početku, od društvenih mreža uglavnom očekuju još jedan prodajni prostor, štand, generator prodaje. U pitanju je merljiva varijabla. Korisnici, pak, priželjkuju korisnu informaciju, blagovremenu komunikaciju, ali i zabavu. Njihov drajv je pre svega emocionalne prirode – želim rešenje svog problema.

Međutim, ova stavka, iako priotitetna, nije jedina stvar koju korisnici očekuju od brenda kog prate na društvenim mrežama. To je samo jedan od podogranka svetog trojstva za kreiranje kvalitetnog sadržaja, a to su informisati, edukovati i zabaviti korisnike. „Kada se ove dimenzije plasiraju kroz različite, dobro odabrane formate, ne izostaju dobri rezultati“, kaže Marko. A to je prečica da običnog korisnika pretvorimo u lojalnog fana.

Nagrade SoMo Borac se po peti put dodeljuju na Weekend media Festivalu u Rovinju.

Pored toga, potrebno je adaptirati inokosni pristup svakom pojedinačnom članu zajednice, personalizovati komunikaciju, prepoznati potrebe svakog pojedinačnog njenog člana i predvideti najmanje dva koraka koji će uslediti u daljoj komunikaciji, dodaje naš sagovornik.

Ključni sastojak za uspešnog CM-a je?

Kada smo, prema Jovanovićevim rečima, izabrali najbolje kanale za distribuciju sadržaja i isti optimizovali u odnosu na izabranu platformu, CM-u  preostaje samo da svojim korisnicima konstantno pruža dobar i koristan sadržaj i da ne izneveri njihova očekivanja. Tako kvalitet njegovog rada publika može meriti i na osnovu jednog Instagram posta. A koliko istraživanja, strategije i kreative zapravo stoji iza jednog Instagram posta na stranici McDonald’s Srbija?

Nema pravila, dobar post može nastati u roku od dva sata, a još bolji i za 20 minuta. Istraživanja se obično percipiraju kao višečasovne surf-sesije netom, ali istraživanje je i prisluškivanje razgovora ljudi iz prevoza, redova u pošti, u supermarketu, banci ili dok čekaš BigMac posle aftera u sedam ujutru. Gledanje filmova, serija, muzejskih postavki i slušanje muzike. Zapravo, nema razgraničenja – sve što vidiš ili čuješ smeštaš u mozaik koji neki nazivaju strategijom.

A sve prethodno navedeno u jednoj reči bi se moglo svesti pod radoznalost. Stoga bi „negovanje i unapređenje znanja iz svih relevantnih oblasti trebalo da se nađe na dnevnoj agenda svih CM-ova koji žele da pruže kvalitetan output i budu zadovoljni pred klijentom, pred timom i najvažnije, pred sobom“, tvrdi naš sagovornik.

Šta je konstantno u svetu koji se menja?

Naravno, dobro istraživanje i kvalitetno urađen posao nisu garant da će svi pozitivno prihvatiti vaš rad. Upravo su brojne uvrede i govor mržnje konstanta u radnom danu svakog ko za život zarađuje upravljajući društvenim mrežama. A to vremenom izaziva prezasićenje.

Najveći procenat neproduktivnog, nekonstruktivnog, hate feedback-a dolazi od pseudo-korisnika, koji se često kriju iza lažnih imena i avatara. Takve poruke nikako ne treba shvatati lično – to je prosto zloupotreba mogućnosti koje su donele društvene mreže. Ipak, ukoliko ste pažljivi sa manirom komunikacije u ime brenda, velika je verovatnoća da u takve situacije nećete ni doći.

Hteli mi ili ne hejt je konstanta, poput stalnih promena u svetu društvenih mreža. Takav tempo je izrazito teško ispratiti, ali, kako Marko kaže, „nije neophodno biti pionir u primeni poslednjih digitalnih formata, ako nam publika dobro reaguje na dosadašnje sadržaje“ i dodaje da su emocije takođe konstanta.

To će sferi digitala stalno donosti promenu pravila igre, a Marko smatra da industriju u sledećih godinu dana očekuje „povećan obim kreiranja i plasiranja 24h-instant-sadržaja, još obimnije saradnje sa influenserima (naročito na mikro nivou) i korišćenja video formata, kao i packe oglašivačkih social media platformi“.

A ko će se od Community Managera u regionu tome najbolje prilagoditi pokazaće sledeći SoMo Borac!