Panel diskusija

Zašto se banke u Srbiji ‘klade’ na korisnike i njihove pametne telefone?

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Plaćanje putem mobilnih telefona definitivno je budućnost finansijskog sektora, ne samo u svetu, već i kod nas – zaključak je panel diskusije ‘Budućnost bankarstva u Srbiji’ koja je održana tokom prve OMGcommerce konferenciji u Beogradu. Panelisti iz Societe Generale banke, MTS Banke i Telenor banke saglasni su da je na delu digitalna transformacija i da mi, hteli mi to ili ne, moramo ići u korak sa njom.

Marko Đurić

Korisnici u Srbiji i dalje imaju strah od upotrebe novih tehnologija i brojne nedoumice oko sigurnosti, ali potreba za jednostavnijim načinom plaćanja raste sve više. Sama činjenica da se određene transakcije mogu rešiti jednim klikom i da se time izbegava dugo čekanje u redovima jasno ukazuje na to da je m-banking budućnost.

Pa ipak, brojni problemi ometaju potpunu primenu ove tehnologije. Goran Vukovljak, predstavnik MTS Banke primećuje:

Iako se jedna trećina transakcija obavi putem mobilnih telefona, poseban problem predstavlja edukacija korisnika, jer naši ljudi uglavnom i dalje nemaju poverenja u nešto što ne stoji na papiru. Zato je kontinuirano obrazovanje jako bitno za unapređenje svih vrsta plaćanja koja se ne mogu podvesti pod tradicionalna.

Neustaljena navika = neregulisan sektor

S druge strane, nisu samo korisnici ti koji ne razumeju način funkcionisanja ove vrste transakcije. „Moramo razviti rešenja koja su jednostavna ne samo za njih, već i pružaoce usluga“ – primećuje Srđan Šimšić iz Telenor banke i dodaje:

Jedno je imati razvijen proizvod, a sasvim drugo da imate sektor koji to podržava. Stoga je potrebna ne samo obuka kupaca, nego i trgovaca, jer je i za njih podjednako bitno da lako pruže tu uslugu.

Marko Đurić

Srđan Šimšić, Telenor Banka

U tu svrhu, banke su sa određenim trgovcima počele da razvijaju ugovore za plaćanje mobilnim telefonom, dok Vuk Kosovac iz Societe Generale banke smatra da će, bez obzira na sve prevagnuti korisničko iskustvo, te će i trgovci nezainteresovani za ovaj način plaćanja morati da se prilagode. On dalje primećuje:

I na nivou države je dobar trenutak da se ova razvojna šansa iskoristi. Banke već sada imaju priliku da urade mngo dobrih stvari, iako se čeka promena regulative koja, pak, mnogo toga koči.

Zakon kao prepreka za dalji razvoj inovativnih rešenja?

Svi učesnici finansijskog sektora očekuju promenu zakonskih regulativa koje će vremenom eliminisati korišćenje papira i omogućiti što lakše transakcije. Prvi korak svakako je bio regulativa Narodne banke Srbije kojom se iz upotrebe izbacuju pečati za overu platnih naloga, a sledeći je omogućavanje elektronskih ugovora. To će dovesti do omasovljenja proizvoda i usluga u novoj vrsti bankarstva, a panelisti su se složili da što je više finansijskih institucija koje nude ovakve usluge –  to bolje, jer će se ljudi brže navići.

Pored toga, neophodno je uključivanje i svih učesnika finansijskg sektora, i to ne samo banaka i državnih organa, već i FinTech zajednice. To će ujedno biti odlična prilika za domaće startape koji razvijaju bankarskih aplikacija, a kako zaključuje Vuk – „jedan od načina da budeš inovativan je da puno grešiš“.