Sumiramo prvi OMGcommerce u Beogradu

M-commerce – nezaustavljiv trend koji zahvata i Srbiju

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Prvu po redu OMGcommerce konferenciju u Beogradu obeležili su i predavanje predstavnika Societe Generale banke, kompanije Mainstream, Younify, LimundoGrad i M+Agency. Tom prilikom predstavnici različitih grana elektronske trgovine složili su se da je na delu novo doba za e-trgovinu – kupovina i prodaja putem mobilnih telefona. Takođe, bilo je i više reči o tehničkim preduslovima naprednih e-commerce platformi.

Marko Đurić

Tamara Rendulić iz Societe Generale banke upoznala je publiku sa prednsotima m-banking rešenja.

Transformacija bankarskog sektora u velikoj meri usmerena je ka m-bankingu, sa ciljem da se korisnicima omogući upravljanje finansijama direktno sa mobilnih telefona. O tome koliko je ova oblast velika i koliko zapravo ima mesta za nova i napredna rešenja i unapređenja, govorila je Tamara Rendulić, Products and Multichannel Manager u Societe Generale banci, koja je publici detaljnije približila rešenja koja ova banka nudi i šta korisnici zapravo žele kada je u pitanju mobilno bankarsko iskustvo.

Tamara na početku podseća da korisnici pre svega očekuju da na lak i jednostavan način upravljaju svojim podacima, premeštaju novac i koriste druge bankarske usluge. Kako kaže, SoGe m-banking aplikacija je ono mesto na kome banka uzajamno sarađuje sa korisnicima, dok je veoma bitno da se kompletan proces upravljanja novcem odvija sigurno za korisnika.

 Kada je m-banking u pitanju, softverska industrija je učila upravo na svojim greškama. S obzirom na to da je pri razvoju proizvoda veliki fokus banaka na očekivanju korisnika, potrebno je da razvojni timovi budu agilni i inovativni, a to je upravo ono što krasi Societe Generale.

Govoreći o daljim planovima, Rendulić kaže da banka u bliskoj budućnosti planira i integraciju sa platformom Paušal.rs, dok je nova stvar na kojoj se radi digitalni novčanik – sa idejom da se virtuelne kartice selektuju na jednom mestu.

E-commerce: Tehnički preduslovi

Sa druge strane, infrastruktura kvalitetnog e-commerce sajta jedan je od glavnih temelja korisničkog iskustva. Brzi serveri i napredne tehnologije zadatak su modernih hosting kompanija – poput Mainstream-a, koja nudi prvu pravu premium visoko dostupnu i managed hosting platformu. O tehničkim preduslovima e-trgovine na konferenciji govorio je Aleksandar Milosavljević (CTO u Mainstreamu), koji je naveo ključne faktore izgradnje jednog e-commerce sajta, počev od infrastrukture:

Kada pravite svoj portal za e-trgovinu morate da krenete od temelja. Temelj u ovom slučaju, tj. danas je cloud, koji uprošćeno možemo definisati kao modernu infrastrukturu. Potrebna je kvalitetna namenska, tačnije „skrojena“ infrastruktura ali i brzina, posebno iz ugla mobile first usluga. Kada rešite brzinu rešili ste dosta toga, ali brzina zahteva 3+1 dobro povezana domena: kvalitetnu i optimizovanu infrastrukturu, kvalitetan i optimizovan kod i kvalitetna i brza mreža vaše infrastrukture ali i samog korisnika.

Na kraju iz ugla UX i brzine, nije isto da li ćete do određene funkcije doći iz dva ili osam klikova. Mobile first ustvari treba da vas podseća da vam korisničko iskustvo bude top prioritet pri razvoju i planiranju, jer to iskustvo će skoro sigurno zavisi od mobilnih uređaja. 48% ritejlera kaže da troškovi IT-ja rastu tokom godina. Ritejleri troše 5-10% online prihoda na IT, u poređenju sa 2-5% tokom 2013. godine, na osnovu iste studije.

Foto: Marko Đurić

Aleksandar je posebno naveo značaj kvaliteta hosting kompanija i infrastrukture u oblasti e-trgovine.

Sa druge strane, Aleksandar je poseban fokus stavio i na m-commerce tehnologije čiji potencijal bi tek trebalo da bude iskorišćen, a to su: proširena stvarnost (AR), prepoznavanje slika (mobile recognition), personalizovane notifikacije, NFC beskontaktna komunikacija i plaćanja, blockchain i kriptovalute, Google AMP, kao i rešenja bazirana na veštačkoj inteligenciji. Ukoliko govorimo o online trgovini, on kaže da bi ovaj segment plaćanja u narednom periodu u velikoj meri mogli da oblikuju chatbotovi, cloud sistemi, e-novčanici i drugo.

1,5 miliona Internet kupaca u Srbiji

Predstavnice kompanije Younify (koja se bavi razvojem sajtova za e-trgovinu) – Jelena Radovanović i Dragana Nikolić, smatraju da budućnost ovog vida trgovine počiva na platformi Magento.

Magento je e-commerce rešenje koje se bazira na open source platformi, a koje okuplja veliki broj ljudi, kako kupaca, tako i trgovaca, dok se Širom Evrope i sveta organizuju meet Magento konferencije, dok je jedna od njih organizovana i u Nišu.

Osim povezivanja, automatizacije, podrške i SEO optimizacije, Magento korisnicima pruža i sledeća rešenja:

  • Više online prodavnca na jednoj magento instalaciji
  • Fleksibilno upravljanje proizvodima, kategorijama, i cenama
  • Kreiranje marketinških promocija
  • Upravljanje newsletter kampanja

Osvrnuvši se na neke trendove kupovine na Internetu, Dragana i Jelena dodaju da kupci sve više koriste Internet kako bi našli informacije o proizvodima koje žele da kupe. Takođe, sve veći broj njih koristi svoje mobilne uređaje radi pretrage, dok trećina korisnika Interneta u Srbiji (preko 1,5 miliona ljudi) kupuje online, i to većinom na domaćim sajtovima.

M-commerce je novi e-commerce

U prilog njihovoj tvrdnji svedoči i statistika sajta Kupindo, koja pokazuje ne samo da sve veći broj ljudi učestvuje u e-commercu, već da to sve više čini posredstvom mobilnih telefona. To, po rečima Sandre Poprečice, sada već bivšeg CMO LimundoGrada, znači da m-commerce postaje glavni kanal elektronske trgovine.

Trgovina posredstvom mobilnih telefna beleži godišnji globalni rast od 15%, a kako od avgusta oko 3,5 milijardi ljudi koristi mobilne telefone, očekuje se da taj procenat bude još veći. To ne samo da štedi vreme, već i omogućava lakše lociranje ponuda i kupovinu u pokretu.

Foto: Marko Đurić

Ivana Drecun iz Mail Plus Adria agencije govorila je o tome kako povećati prodaju uz efikasan e-mail marketing.

Newsletter: Univerzalni e-commerce alat

Poseban način da se preduzeća koja učestvuju u e-trgovini dodatno približe svojim korisnicima je i redovno i promišljeno slanje newsletter-a. Kako kaže Ivana Drecun, Key Account Manager u i M+ Agency, pritom se „najpre mora voditi računa kako će to izgledati na mobilnom telefonu, a tek kasnije kako će izgledati na desktopu“.

Za ostvarivanje punog potencijala ovog kanala je potrebno vreme, ali postoji 5 puta veća šansa da vaša poruka bude viđenja u odnosu na društvene mreže. Da bi se to postiglo potrebno je pažljivo postaviti i konkretizovati ciljeve, personalizovati mail i slati ga onda kada se za tim ukaže potreba. Drecun kaže:

To bi trebalo činiti za rođendan kompanije, kada se pojave novi proizvodi, kao znak dobrodošlice (i tim povodom omogućiti mali poklon, popust…), u vidu savetodavnog maila pri kupovini proizvoda, ukoliko postoji  zaboravljena porudžbina i sl.

Ona dodatno poručuje da se ova promo tehnika mora stalno proučavati, jer pravila ne postoje, a to se može primeniti i na ceo koncept m-bankinga. Stalno unapređenje, testiranje, analiza i praćenje trendova u ovoj oblasti gotovo sigurno će svakom e-commerc biznisu obezbediti rast, a cilj prve OMGcommerce konferencije u Beogradu bio je upravo to – pružiti neophodnu edukaciju i alat za napredak u polju digitalne kupovine.

Napomena: Izveštaju je doprinela i koleginica Milena Rašić.