Odgovor Vladimiru Jovanoviću na kritike povodom teksta o taksistima i CAR:GO

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Poštovani gospodine Jovanoviću, puno Vam hvala na detaljnoj analizi autorskog teksta koleginice Rašić koji je nastao kao ‘summa summarum’ prošlonedeljnih događaja. Pravo je zadovoljstvo pročitati odgovor u vidu blog posta, budući da je domaća blogosfera potpuno utihnula i da je ovakvih tekstova sve manje. No, sada je red na nas da uzvratimo istom merom.

Hajde da se ogradimo u startu, da ne bude da nismo rekli ili nismo napisali, kao što je kolega iz Večernjih novosti „komentarisao“ Insajderovo istraživanje o Er Srbiji: korisnici smo CAR:GO usluga i lično poznajem direktora ovog servisa – upoznali smo se kada je aplikacija krenula da se razvija, a tada smo imali priliku da među prvima predstavimo servis.

Za razliku od drugih brendova i kompanija sa kojim sarađujemo, sa CAR:GO nikada nismo imali komercijalnu saradnju u vidu razmene novčanih ili drugih sredstava za usluge promotivnog nastupa na Netokraciji. Jednom su bili zvaničan partner naše Ladies of New Business konferencije gde su učesnice i učesnici imali priliku da iskoriste kupon za popust na prvu vožnju.

Što bi se reklo, nama nit’ iz džepa nit’ u džep.

Rukavica je bačena

Krenimo od početka.

Tvrdite da je analiza koleginice Rašić zapravo click-bait i ništa drugo, pozivajući se na „amatersku propagandu koju je ovaj medij objavio“. Štaviše, iz naslovne grafike koja ilustruje vaš tekst, zaključio bih da sadržaj na našem sajtu smatrate potpunim ekskrementom, što izlazi iz okvira pristojnosti i spremnosti na argumentovanu diskusiju i isto tako ulazi u domen kvazi-novinarstva na koje i sami aludirate, a bogme kojim se i sami koristite.

Jer naše je ime ipak u naslovu vašeg teksta, a tu je da bi izazvalo reakcije – ne zato što smo vam simpatični.

Još od vašeg prvog teksta kada ste kompletnu IT scenu nazvali licemernom i kada su nam se imena prvi put srela u komentarima, zastupate isti stav: CAR:GO nije legalan, CAR:GO ne plaća porez, taksisti su žrtve, a korisnici ovog servisa – samo razmaženi programeri sa prevelikim platama i nedostatkom emocionalne zrelosti. Našu analizu, pak, mora da ste doživeli jako lično budući da ne odustajete da branite „čast“ taksi prevoznika. Kažete:

Razlozi za podršku nelegalnom udruženju meni su apsolutno neverovatni i tačno pokazuju da autori tih tekstova nemaju dodira sa realnošću. Ponašaju se kao da ne žive u Srbiji sa potpuno rasturenom privredom, već u bogatoj Americi gde većina stvari funkcioniše.

Dragi gospodine Jovanoviću, sa potpuno rasturenom privredom susrećemo se gotovo svaki dan. Svaki put kada kročimo na ulicu i napustimo svoj dom. Tu, na svakom ćošku, neko gleda kako će da nas „zavrne“ ili kako će da se „ugradi“, nemareći za naš boljitak.

Na istom tom ćošku naićićemo na taksiste koji odbijaju da nas voze na kraćim relacijama, a kada i prihvate vožnju, velike su šanse da će nas sačekati vozilo starije od 20 godina, ali i taksisti koji isto tako ne znaju grad pa im je potrebno naše objašnjenje oko ulica. Taksisti koji „nemaju sitno“ i koji nas neretko voze dužim putem do odredišta. Nešto dalje, nailazimo i na naše prijatelje iz inostranstva pred kojima zacrvenimo svaki put kada nas pitaju zašto su prevoz od aerodroma do Zemuna platili 50 evra.

Da li o takvoj realnosti govorite, gospodine Jovanoviću?

Radi se za novac, ne za slavu

Argument u Netokracijinom članku je da bi onda licence postale skupe i da bi taksisti mogli da ih prodaju za neverovatne cifre kada odu u penziju. Pa šta?!? Kakve to veze ima sa putnicima? Neka odu u penziju sa malim bonusom, jer će im penzija na osnovu taksiranja i onako biti apsolutno minimalna i jedva dovoljna za preživljavanje.

Cena licence direktno je povezana sa cenom usluge tj. nemogućnošću uvođenja konkurentnijih cena, na štetu krajnjih korisnika. Ljubazno ću vas zamoliti da još jednom pogledate primer iz Njujorka (au ček, ali mi nismo u Americi…), pošto je takav sistem funkcionisao do pre nekoliko godina i odnosi se isključivo na taksiste.

Ako su sami korisnici odabrali ride-sharing aplikacije i to ne samo zbog cene, već i zbog usluge tj. lakoće naručivanja i plaćanja i time doprineli smanjenju broja taksi vožnji, gde je osnov vaše tvrdnje da bi se medaljoni i njihova kasnija prodaja pokazali kao model koji će zasigurno uvesti red u industriju taksi prevoza?

Dok Vi, gospodine Jovanoviću, govorite o regulaciji taksi industrije, ostatak Srbije govori o široj promeni uslužne industrije zbog koje se pred korisnike tj. građane stavlja mogućnost izbora.

Vidite, lepota slobodnog tržišta je ta što ono samo odlučuje vrednost nečega, bilo da govorimo o novcu ili licencama. Da ste izgubili sav novac na berzi ulažući u X, a korisnici kupovali Y, pa ne biste valjda državu krivili? Taksisti, koliko god insistirali na zaleđini države, žive od vožnji koje poručuju obični građani – a upravo ti obični građani, vi i mi – imaju pravo glasa u svetu kapitalizma. Uostalom, i sami kažete:

Argument da je mušterija uvek u pravu ima smisla samo dok je posao profitabilno raditi. To je okvir u kome se može udovoljavati njihovim željama i tako i treba da bude.

Pa čekajte, zar mislite da Uber, Lyft, CAR:GO ili bilo koji drugi servis ovog tipa posluje zato što je u pitanju zabava, a ne zato što žele da ostvare profit? Navedite mi jedan ozbiljan biznis kome je krajnji cilj da izgubi novac (ne govorim o periodu rasta kada su ulaganja veća, samim tim i poslovanje može biti u minusu) i ja ću vam prvi aplaudirati.

‘Neki pametni, sa kompjuterima’

Da bi se sprečile prevare i da bi se vožnje bolje organizovale i rasporedile na fer i optimalan način. Sve je jedno da li je u pitanju poziv preko telefona ili preko aplikacije, on će u dogledno još postojati. Srećno onima bez takvog centra jer će se njihovi vozači natrošiti goriva na lažne pozive.

Kao osoba za koju pretpostavljam da živi od rada na računaru, ne možete me ubediti da ste ozbiljno pristupili ovoj diskusiji kada napišete da jedan call centar može zameniti kompjuter u pogledu sprečavanja prevara, optimizacije vožnja i raspodele resursa. Jednostavno, ne možete.

Taksi udruženja već koriste mobilne aplikacije za prosleđivanje vožnji. Unapređenje dolazi svuda, a njeno nepoznavanje te činjenice samo pokazuje koliko je pogrešila i u ostatku teksta.

Da prostite, gospodine Jovanoviću, na isti onaj ekskrement s početka teksta i mašnu da stavite – to će na kraju dana ipak biti samo govno. A što se modernizacije i digitalizacije tiče, završiću analizu vašeg odgovora izjavom gospodina Boška Vukojevića, predstavnika Privredne taksi komore Srbije koji je u TV duelu na N1 izjavio da neće u 53. godini da menja svoj posao zato što su se „pojavili neki pametni sa kompjuterima“.  

Da li su ovo zaista „boje“ koje želite da branite, gospodine Jovanoviću?

Marko Mudrinić
Urednik Netokracije

PS: Naredni put nas slobodno označite na društvenim mrežama kako na odgovor ne biste čekali pet radnih dana. Radi smo za diskusiju.