Uživo iz Doma omladine

LIVE BLOG: Digital Day 2017.

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Dobrodošli na Netokracijin ‘live blog’ sa sedme godišnje Digital Day konferencije u organizaciji Udruženja IAB Serbia, koja se ove godine održava pod sloganom Connected Shopper. Kao i prethodnih godina, konferecniju će obeležiti predavanja renomiranih predavača iz Srbije i inostranstva, a njihove edukativne savete i inspiracione citate o povezanim potrošačima u doba digitalnih tehnologija – pratite na Netokraciji iz minuta u minut!

dd_2017_liveblog

Otvaranje konferencije zakazano je za 10 časova kada i počinje live blog.

Dobrodošli na zvaničan live blog sa ovogodišnje Digital Day 2017. konferencije. Sa vama su danas Crnjanski i Mudrinić, zato sit back and relax dok vas vodimo kroz „putovanje“ o navikama i potrebama povezanih potrošača! 🙂

bina

Potpuno nova bina za 2017. godinu, uz novi vizuelni identitet. Krećemo!

Voditelj Relja Dereta otvara 7. Digitay Day. Zvanični hashtag konferencije je #DigitalDay2017, a događaj ne bi bio moguć bez sponzora SAP, Direct Media, Samsung, Wireless Media i mnogi drugi.

Na početku konferecnije Sanja Lalević Cvetković, digitalni menadžer Direct Medie i novoizabrana predsednica Skupštine IAB Serbia, predstavlja AdEx 2016. istraživanja. Ova studija je odrađena zahvaljujući veoma studioznom istraživanju tima IAB Srbija, a pokazala je da vrednost tržišta digitalnog oglašavanja za 2016. godinu iznosilo 23,7 miliona evra – uz rast od 17,6%, dok je sa druge strane zabeležen i veliki porast ulaganja u online videu. Sportska godina i Olimpijske igre, kao i drugi niz faktora, uticali su na trend rasta.

Celokupno istraživanje možete preuzeti u PDF formatu na zvaničnoj stranici IAB Serbia.

d3Stefan Đaković

Nakon Sanje, na scenu stupa Ivan Dimitrijević, direktor IAB Tech Lab Inicijavite koji predstavlja rezultate prvog sveobuhvatnog AdBlocking istraživanja u Srbiji – urađenog u saradnji sa 25 domaćih sajtova među kojima se našla i Netokracija Srbija. AdBlocking istraživanjem obuhvaćeno je 69.6% korisnika desktop računara, kao i 69.7% korisnika koji su ovim sajtovima pristupili sa mobilnih uređaja.

Rezultati su pokazali da AdBlocking trend u Srbiji trenutno iznosi 12.1% (na obrađenom uzorku), te da je situacija zapravo daleko bolja od drugih zemalja u regionu: Rumunija (13.9%), Italija (15%) i Poljska (36%).

Johnatan Francis (Google ZOO)

Prvi keynote predavač koji otvara ovogodišnji Digital Day jeste je Johnatan koji dolazi direktno dolazi iz Londona, tačnije iz nagrađivanog Google ZOO odeljenja. Njegovo predavanje fokusira se na temu kreativnih vrednosti podataka.

Na početku, Francis publici otkriva projekte na kojima je radio u gorepomenutom kreativnom odeljenju. Dotakavši se priče o medijima, on navodi kako su statistike pokazale da se u Srbiji 27% više vremena provodi konzumirajući sadržaj na medijima nego u Velikoj Britaniji. Sa druge strane, Internet korisnici u Srbiji provode čak 12% više vremena pretražujući i pregledajući sadržaj na Internetu, nego što je to slučaj sa korisnicima u UK.

d1Stefan Đaković

Džonatan tvrdi da je Srbija zapravo izuzetno digitalizovana, navodeći da ulaganja u digital beleže sve veći rast poredeći se sa Velikom Britanijom. Govoreći o online video sadržaju, on navodi da korisnike prilikom gledanja istog privlače određeni kreativni elementi, tačnije segmenti, te da je veoma bitno za kreativne timove da obrate pažnju na sitnice tokom kreiranja sadržaja, kao i da uvek vrše testiranja pre lansiranja same kampanje – nekoliko iteracija, uz konstantno beleženje navika i reakcija.

Stevan Ranđelović (EACA)

Nakon Johnatana, na scenu stupa Stevan Ranđelović, menadžer poslovanja u Evropskom udruženju komunikacionih agencija (EACA). Stevan govori o posledicama i uticaju razvoja tehnologije na zaštitu podataka, online privatnosti i regulativi, dotakavši se dobrih i kvalitetnih praksi kada je reč o zaštiti podataka, kao i važnosti prihvatanja nove regulative od starne agencija i brendova.

Više o GDPR-u (General Data Protection Regulative) možete pronaći na zvaničnom sajtu ovog pravnog dokumenta. GDPR se itekako odnosi na srpske kompanije koje posluju sa Evropskom unijom. Ukoliko nudite svoje usluge u EU, morate prihvatiti GDPR regulativu. „To nije samo akronim koji možete da odbacite pod patronatom, ma ovo je Srbija“, zaključuje Ranđelović.

d4Stefan Đaković

Stevan publici prikazuje i principe zašite podataka među kojima su: puna zaštita prava, transparentnost, minimizacija podataka, tačnost, limitacija prostora za podatke. On dodaje da je direktan marketing u interesu kompanija i da upravo iz tog razloga moraju da poštuju pravne regulative koje se tiču prikupljanja podataka o njihovim korisnicima.

Potrebno je imati svu potrebnu dokumentaciju koja ukazuje na to kako su određeni podaci od korisnika procesuirani.

„Kompanije prikupljaju veliki broj podataka o svojim korisnicima“, ističe Ranđelović, zaključivši kako biznisi u Srbiji moraju podići stepen brige o zaštiti podataka, ukazujući na velike kazne koje sleduju ukoliko se kompanije ne usklade sa novim pravilima koja nalažu uvođenje nove pozicije po imenu Data Protection Officer u maju 2018. godine.  Da li ćemo u godinama koje dolaze uopšte imati povezane potrošače?

Panel: Od digitala kao ekstenzije, do srži poslovanja

Nakon kafe pauze, sledi nam prva panel diskusija na kojoj učestvuju Predrag Ćirković (SAP West Balkans), Milan Simić (Telekom Srbija), Lazar Džamić (FMC), Nemanja Žilović (Telenor), kao i moderator Igor Žeželj (Wireless Media).

Digitalna tarnsformacija je biznis transformacija, započinje Predrag svoje izlaganje. Zahtevi kupaca su sve agresivniji, kupci očekuju direktan pristup od strane brendova – tehnološki trendovi su neizbežni. „Odabir novih platformi koje mogu da odgovore potrebama ovih korisnika, ono je što će biti presudno za digitalizaciju u godinama koje dolaze“, dodaje on.

Nemanja iz Telenora: Moramo da pronađemo način da postanemo veoma efikasni za ono što radimo, posebno zbog zahteva i potreba današnje generacije, osvrnuvši se na proces tranzicije kroz koji trenutno prolaze telco operateri. Žilović ističe kako se telekom operateri danas pre mogu posmatrati kao pipeline koji mora da sarađuje sa third-party kompanijama, transformišući svoj biznis i poslovni model iz korena. Kako se na vreme prilagoditi tim promenama?

Džamić: Pojavljuju se novi trendovi o kojima moramo da mislimo, a to je Internet of Things. Uskoro ćemo imati traktore i automobile koji međusobno komuniciraju. Koja je uloga marketinških agencija tu? Kako će se agencije prialgoditi novonastalim promenama, a ne mogu ni da shvate YouTubere, neke nove klince koji menjaju svet? Kako će se agencije prialgoditi komunikaciji bez intrfejsa i mašinskoj komunikaciji?

„Mindset i skillset postaju dve iste stvari. Ne možeš da dobiješ određeni skillset ukoliko nemaš midset da učiš i da se edukuješ“, zaključuje Džamić.

d5Stefan Đaković

Milan: Postoje dve škole – jedva tvrdi da sve kreće od IT-ja, druga da sve kreće od marketinga. Simić kaže kako Telekom zaposlene edukuje u zavisnosti od digitalnih promena, usavršavajući postojeće veštine. „Kada je reč o odnosu sa korisnicima, ne možemo baš uvek da uđemo u „njihove cipele“, ali se trudimo da predvidimo njihove potrebe.

Osvrnuvši se na poslovanje Telekom Srbije, on dodaje da se u kompaniji uvek trude da standardizuju poslovne sisteme u digitalnoj transformaciji. „Korisnik raspolaze određenim vremenom – nemojte ga trošiti na nešto što ne nema poente“, zaključuje on.

Šta je to DIMAQ?

Ok, kreće priča o Digital Marketing Qualification Program. Šta je to DIMAQ? O novom programu koji će uskoro biti dostupan u okviru IAB Serbia, govori Rade Tričković iz Httpool-a. U pitanju je svojevrstan program sertifikacije u digitalnom marketingu koji je osmišljen i pokrenut od strane IAB Poland, a prihvaćen je i od strane drugih tržišta. Srbija se priključila ovom programu koji je zvanično podržan od strane IAB Europe.

Cilj DIMAQ programa jeste definicija osnovnog nivoa znanja unutar industrije digitalnog advertajzinga.

d6Stefan Đaković

DIMAQ je namenjen zaposlenima u industriji digitalnog marketinga, početnicima i svima koji žele da uđu u industriju digitalnog marketinga, zaposlenima u kompanijama koje se oglašavaju, a koji sarađuju sa marketing agencijama, zaposlenima u medijima i HR-ovcima.

Koje oblasti sertifikati obuhvata: osnove digitalnog marketinga marketinga, strategija i planiranje, search engine marketing, društvene mreže i content marketing, video advertising, mobilni advertajzing, programmatic advertising, e-mail marketing, e-commerce, Internet analitika.

85% ljudi najpre želi da prođe edukaciju i klasifikaciju kada je reč o digitalnom marketinu. HR odeljenja konstantno dobijaju zadatke za regrutaciju novih ljudi. Edukacija u ovoj industriji je svedena na samomotivisanje, a to nije baš dugoročno dobra ideja.

Katarzyna Paliwoda (Facebook CEE)

Svoje bogato iskustvo podeliće Katarzyna Paliwoda koja trenutno radi na poziciji partnera za CEE region u Facebooku. Tokom svoje dugogodišnje karijere radila sa preko 15 brendova u čak devet zemalja.

Paliwoda počinje svoje predavanje iznošenjem činjenica koje se vezuju za vrednost mobilnog oglašavanja. Danas se generiše skoro 5 milijardi gigabajta podataka svakih 10 minuta. Prema Facebookovim podacima, korisnici danas pristupaju servisima ove kompanije gotovo 3,5 časova svakog dana, ukazujući na važnost mobilne strategije – samim tim i mobilnog oglašavanja.

d7Stefan Đaković

Katarzyna kaže kako biznisi sigurno ne želeda dođu do svih mogućih potrošača, već do sigurnih i onih koji su određeni. Klikovi u praksi ne dovode uvek do same prodaje, navodi ona, osvrnuvši se kako angažovanost nema pravu korelaciju sa offline prodajom.

Ljudi danas konzumiraju sadržaj na Facebooku na nekoliko različitih načina, tačnije sa nekoliko različitih brzina skrolovanja na News Feed-u. U proseku, ljudi konzumiraju sadržaj na mobilnoj verziji ovog servisa znanto brže – u proseku 1,7 sekundi. Govoreći o video formatima, onda dodaje da 94% vremena korisnici pregledaju ovaj sadržaj u vertikalnom formatu – kreirajući nove mogućnosti za oglašivače i prilagođeno mobilno iskustvo.

Hossein Houssaini (Havas)

Pravo sa ukusnog ručka dolazimo u Addico Bank salu gde Hossein Houssaini iz Havasa drži predavanje o programatskom zakupu oglašivačkog prostora i ulozi programattica u e-commercu. Houssaini je prvi čovek za programatska rešenja pri agenciji Havas koji je tokom svoje dugogodišnje karijere pomagao i savetovao klijente o programatskom oglašavanju kao što su Emirates, Hyundai, Kia, Disney i Telefonica.

d8Stefan Đaković

Kako primeniti programatski zakup prostora u Internet trgovini? Hossein govori o novom pravcu koji je nazvao programmatic commerce. Inače, ovaj vid zakupa prostora zasniva se na algoritmima koji optimizuju prikazivanje bannera prema korisnicima i njihovim interesima – u realnom vremenu. To je automatski proces koji omogućava zakup na više različitih kanala.

Ukoliko želite da ostanete blizu potrošača, ali i njihovim potrebama i ukusima, potrebno je da se naviknete na novi pravac oglašavanja, pravac koji je zasnovana na podacima i njihovom korišćenju i veoma snažnom sadržaju. Bez obzira na to šta vaše metrike kažu, ukoliko ne doprinosite vašim korisnicima vrednošću, koga briga za vašu marketinšku poruku?

On dodaje da će čak 74% globalnih brendova nestati jer jednostavno ne razumeju da pošalju i plasiraju pravu poruku. Potrebno je da sve podatke i poruke postavite u pravi kontekst, pravo mesto, vreme i medij.

Panel: Kako napraviti, lansirati i skalirati profitabilan e-commerce biznis?

Kreće drugi panel na ovogodišnjoj Digital Day konferenciji. Na panelu učestvuju Bojan Leković (KupujemProdajem), Darko Dujič (Ceneje), Dejan Kosanović (Mozzart), Ivan Minić (Moja Pijaca), dok se u ulozi moderatora ovog puta nalazi Srđan Erceg (HUGE Media).

KupujemProdajem – sajt preko kojeg je prošle godine prodato 5.100 traktora!

Minić: MojaPijaca.rs je jedan mali eksperiment, sajt preko kojeg smo tržištu ponudili nešto što smo primetili da ne postoji – jedno mesto na kojem korisnici mogu da pronađu sveže voće, višeg kvaliteta, od kompjutera do vrata. Rešili smo problem iz ugla IT-jevaca.

d9Stefan Đaković

Kosanović: Kada spomenemo Mozzart verovatno je prvo mišljenje „kladionica“, ali mi smo zapravo mnogo više. Mi smo danas kompanija koja ima izražen IT sektor, koja se bavi proizvodnjom softvera za predviđanje kvoti i koja je svesna činjenice da naši budući korisnici nisu nužno vezani za fizičku lokaciju kladionice, već za napredna mobilna rešenja.

Leković: Nismo se trudili da se obogatimo, već da budemo uspešni. Kada smo krenuli da radimo na KupujemProdajem 2008. godine, želeli smo tržištu da ponudimo nešto što u tom trenutku nije postojalo. Danas, naš sajt okuplja oko 1.000.000 korisnika.

Mozzart zapošljava preko 4.000 ljudi u regionu, dok IT sektor, sektor strateškog razvoja i marketing sektor čine veliki tim Mozzarta – kako u Srbiji, tako i u regionu. Kako Minić kaže, cilj MojePijace bio je da se upozna sa jednom potpuno novom, offline ciljnom grupom – jedan veliki eksperiment sa strane developementa i marketinga. „To je ono čime se bavimo i od čega živimo“, dodaje on, istakavši kako se biznis pokazao kao svojevrstan eksperiment o vođenju jednog takvog biznisa.

Cilj je bio da se upoznamo sa jednim novim biznisom, sa novim offline potrošačima i korisnicima koji će stvoriti dovoljno mesta za eksperimentisanje, računajući i development i marketing. Mi nismo obična prodavnica, već prodavnica na koju su ljudi došli da kupe određene proizvode, a vi morate da im omogućite da to urade brzo i jednostavno. Vremenom smo poprilično prilagodili prodavnicu našim korisnicima.

Steve Lok (The Economist)

Naredni predačav dolazi nam iz svetski poznatog lista The Economist. Steve govori o odnosu medija sa svojom publikom – svojim korisnicima, kao i primeni najnovije tehnologije i preciznog tumačenja podataka. Steve počinje svoje predavanje o tome kako je The Economist prošao kroz digitalnu transformaciju.

Pre samo nekoliko godina, ovaj medij važio je za novine posvećene starijoj ciljnog grupi. Sama kompanija tražila je nove korisnike, mlađe korisnike koje ne interesuju samo komplikovane ekonomske stvari, već i nov trendovi koji porkeću svet. Došavši iz karijere web developera, Steve je analitički pristupio rešavanju problema. Da potvrdi svoju ideju The Economist, da poveća bazu pretplatnika, Lok je imao samo 1% budžeta.

d9Stefan Đaković

Krenuo je od jedne ideje. Umesto kampanje, The Economist je kreirao mašinu – alat kojim su pratili navike svojih čitalaca kako bi im servirali kvalitetniji sadržaj. Sa ciljom od 500.000 lidova, prikupili su gotovo 4 miliona. Kako? Servirajući različit sadržaj svakom od korisnika – personalizovan sadržaj.

Rezultat nove strategije pomenutog lista zasnovane na primeni i razvoju nove tehnologije i odnosu prema današnjim korisnicima, rezultovali su efikasnom medijskom transformacijom koja je dovela do odličnih i veoma respektabilnih rezultata: čak četiri puta povećanje pretplatnika za tri godine, računajući period od 2014. do 2017. godine. Lok na kraju izlaganja dodaje da se uz data science, lako može predvideti šta ljudi zapravo žele da čitaju i šta sa druge strane zapravo ne žele da vide na jednom magazinu.

Robert Petković (PINK Croatia)

Rober je stručnjak za Google Analytics, dok sa druge strane može da se pohvali sa 20 godina dugom karijerom u digitalu, gde je započeo kao web developer, dok se u poslednjih deset godina nametnuo kao jedan od najistaknutijih analitičara u regionu.

Korišćenje e-mail adrese za newslettere donose kvalitetnu posetu na webu ali nemojte ih stalno forsirati. Sa druge strane, ne postoji digitalni i klasični marketing, sve je to jedan sveobuhvatni marketing. U Gugl analitici morate postaviti konverzije da biste videli da li je je korisnik ispuno njegov i vaš cilj. Dajte vašim agencijama što više informacija o vašoj strategiji – jer svi zajedno možete naučiti puno kada je reč o analitici. Potrebno je imati razrađenu strategiju kako da privučemo pažnju korisnika da bi ostvarili svoje ciljeve.

Mitja Tuškej (Direct Media Slovenia)

Završivši Ekonomski fakultet u Ljubljani, Mitja je već 1984. godine započeo svoju profesionalnu karijeru u jednoj velikoj slovenačkoj trgovinskoj kompaniji. Tuškej je specijalizovan za analize i strateško planiranje, a od 2013. godine postao je izvršni direktor predstavništva Direct Medie za Sloveniju.

Govoreći o uspehu projekta Štartaj Up Slovenia, Tuškej dodaje da mladi u Sloveniji imaju problem – oni jednostavno ne veruju da se nešto može uraditi i da nemaju perspektive i budućnosti, mladi u ovoj zemlji zaključuju da je bolje otići van granica zemlje gde će dobiti novu šansu.

d9Stefan Đaković

„Brendovi moraju da budu svesni da su digitalni kanali ključni u spajanju ciljne grupe mladih i maloprodaje“, napominje on, dodavši da je targetovati mlađu populaciju teško, te da zastareli načini razmišljanja jednostavno više nisu dovoljni. Putem Štartaj Up Slovenia kampanje, pokazali su mladima da se upornost itekako isplati, kao i da ima smisla baviti se preduzetništvom u ovoj državi.

Centar svega bila je komunikacija na društvenim mrežama. Trećina svih rejtinga realizovana je na osnovu online pregleda videa, trećina u time shiftu. Rezultati: čak 680.000 pregleda na Facebooku i 1,2 miliona pregleda na ostalim društvenim mrežama.

Heimo Hammer (Kraftwer)

Osim što je 1990. godine osnovao kreativnu agenciju Kraftwerk, Hammer je studirao na Univerzitetu za ekonomiju i poslovnu administraciju u Beču, sa specijalnim fokusom na marketing, oglašavanje i informacione tehnologije, dok je radio za kompanije kao štu su Simens, McCann Erickson i Dr. Puttner & Bates.

Morate uvek da vodite računa o pažnji korisnika, kako bi doneli prave odluke. U digitalno doba mi merimo pažnju korisnika, zato što je to na neki način veoma retka stvar. Vremena se menjaju, agencije se menjaju a povrh svega menjaju se i korisnici. Ako imate tehologiju ali ne i publiku – onda je to već problem. 90% onih koji pretražuju online, kupuju offline.

Ukoliko govorimo u povezanim potrošačima, Heimo navodi da u zemljama nemačkog govornog područja svega 16% ljudi, kako on navodi za primer, kupuje knjige online. „Ključna svar kod povezanih potrošača jeste da uvek morate da znate gde se oni nalaze, gde kupuju određene stvari i koje su im navike. Ukoliko želite da identifikujetre vaše potrošače ili one potencijalne, morate da prihvatite činjenicu da je tehnologija svega 20% zaslužna za vaš uspeh“, dodaje Hamer.

Stefan Đaković

Digitalna malorodaja definitivno će biti jedna od najviše rastućih industrija u budućnosti, zaključio je on na kraju.

Ovo je ujedno bilo i poslednje predavanje na ovogodišnjoj Digital Day konferenciji sa sloganom ‘Connected Shopper’, održanoj u Domu omladine, a koju su uz zahvalnost publici, predavačima i sponzorima zatvorili izvršni direktor IAB Serbia Aleksandar Petković i Vladimir Aranđelović, predsednik ove organizacije. 

Hvala vam što ste pratili naš live blog, vidimo se i sledeće godine na Digital Day-u na istom mestu!