Intervju sa osnivačima

Kako je Fortuna Esports postala jedna od najpoznatijih esport kompanija u Srbiji?

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Ukoliko su video igre iole u polju vašeg interesovanja, sigurno ste upoznati sa činjenicom da je esport jedna od najbrže rastućih industrija – kako u svetu, tako i u Srbiji. Samo u proteklih nekoliko godina organizovano je više velikih turnira, dobili smo i prve regionalne lige, dobro organizovane timove koji se međusobno takmiče, pa čak i TV prenos mečeva.

Među zaslužnima za popularizaciju esporta na ovim prostorima u prvi plan iskače Fortuna Esports – medijska kompanija koja pokriva celokupan spektar delatnosti u esportu počevši od organizovanja turnira, prenosa i produkcije takmičenja, medijskog praćenja i analize, pa sve do marketinga i promocije timova. Ukoliko pratite esport, šanse su velike da ste čuli za pomenutu organizaciju koju je početkom godine akvizirala United Media, a koja je nedavno najavila i Esports Balkan League kao najveću ligu tog tipa u regionu i šire – sa nagradnim fondom od čak 120.000 evra.

Sa idejom da vam približimo esport kao jednu od najatraktivnijih grana iz sveta tehnologije i zabave čiji će opseg aktivnosti neminovno rasti, porazgovarali smo sa osnivačima Fortuna Esports o tome kako je ova mlada kompanija nastala i kako su za kratko vreme napravili ogroman uspeh u svetu esport medija, kakva je budućnost ovog sporta u Srbiji, ali i koji su im planovi za EBL kao njihov najveći poduhvat do sada.

„Fortunu danas čini 11 zaposlenih“, započeo je razgovor Mihajlo Jovanović Džaril, direktor i jedan od osnivača koji nam se na razgovoru pridružio sa Bojanom Mirosavljevićem, drugim suosnivačem i glavnom osobom za produkciju i tehnologiju. Iako je Fortuna u startu bila samo hobi, ubrzo su shvatili da tu postoji nešto mnogo više, te su kompaniju i zvanično osnovali 2015. godine zajedno sa Mariom Medićem koji danas radi na poziciji producenta i montažera, te Aleksandrom Anokićem (CMO i Head of Esports), Jovanom Raković (CFO) i Višnjom Gojković (operativni menadžer). Na pitanje Netokracije otkud ljubav prema esportu, Bojan objašnjava:

Na početku smo pomislili kako bi bilo kul da esport scena koju smo pratili u inostranstvu postoji i kod nas. Prvo smo krenuli iz hobija, Džaril je tada radio u Ernst & Youngu, a ja sam završavao fakultet. Nije prošlo dugo pre nego što smo prelomili i rekli da ima smisla da osnujemo našu kompaniju koja će se baviti razvojem esporta u Srbiji i tako je rođena Fortuna Esports. Rekli smo sebi – kada ćemo da pokrenemo nešto naše, ako ne sada.

Partnerstvo sa United Mediom za brži razvoj esporta u Srbiji i na Balkanu

Upitavši Džarila čime se Fortuna prvenstveno bavila, on kaže kako je jedna od prvih stvari koju je nova kompanija organizovala upravo Hearthstone turnir, no ubrzo potom usledila je i Fortuna Championships Series kao prva regionalna League of Legends liga koja je svoje mesto pronašla i na TV kanalima Ultra i Sport Klub. Kako se i domaća esport scena razvijala, vremenom je doneta strateška odluka da se kompletna produkcija razvija u pravcu sporta, te su se i prenosi mečeva u potpunosti prebacili na Sport Klub gde gledaoci mogu da prate takmičenja, ali i u specijale nakon turnira koje su pripremili voditelji i analitičari – baš kao što je to slučaj sa fudbalskom, košarkaškom ili bilo kojom drugom utakmicom.

Mihajlo Jovanović Džaril (zelena majica) ističe kako je jedna od osnovnih misija Fortune izgradnja domaće esport scene, ali i podrška timovima sa kojima blisko sarađuju.

No, kako objasniti esport nekome ko je sasvim slučajno naleteo na prenos i ko igranje video igara ne smatra „klasičnim“ sportom? Mihajlo odgovara:

Pa hajde da krenemo obrnutim redosledom, da opišemo esport, a neka čitaoci sami kažu na šta ih to podseća. Imamo organizovane lige na svetskom i regionalnom nivou, profesionalne ugovore između igrača i klubova, transfere u astronomskim iznosima, prenose mečeva, timove od 5 ljudi, trenere, generalne menadžere. Na šta vas sve to asocira?

Esport je sport kao i svaki drugi i tu nema mesta diskusiji.

Krajem aprila Fortuna Esports imala je još jedan razlog za slavlje. Medijska grupacija United Media investirala je u kompaniju preuzimanjem većinskog udela, ali i jačanjem partnerskog odnosa koji je prema rečima naših sagovornika doprineo bržem prihvatanju esporta na domaćim prostorima. „Način na koji smo radili sa njima nije se promenio od samog starta“, ističe Mirosavljević, dodajući kako podrška od United Medie šalje pozitivan signal širom zajednice – posebno potencijalnim partnerima i oglašivačima koji i dalje imaju rezerve po pitanju ove industrije.

No, ko su gledaoci esporta u Srbiji? Bojan i Mihajlo otkrivaju kako preko 50% gledalaca ima između 18 i 24 godine. To su oni igrači koji su se sa igrom League of Legends upoznali još u srednjoj školi – igrači koji danas možda nemaju vreme da odigraju po koju partiju, ali su više nego zainteresovani da isprate turnir ili pojedinačne mečeve.

Percepcija esporta u Srbiji promenila se u protekle dve godine. Neko ko je slučajno pretraživao kanale i video prenos duela na Sport Klubu, verovatno se i sam zapitao zašto gleda prenos video igre umesto NBA meča, no prema Džarilovim rečima – taj momenat pokazao se ključnim za edukaciju tržišta koje je sada otvorenije ka esportu, ali i koje prati domaće timove u sve većoj meri. „Ljudi su čuli za esport, to više nije tako tough sell“, dodaje Mirosavljević.

EBL uvodi esport na velika vrata

Za dve godine aktivnog rada, Fortuna Esports stigla je i do svog najvećeg projekta – Esports Balkan League u okviru koje će se igrati League of Legends i Counter-Strike: Global Offensive i čiji nagradni fond iznosi čak 120.000 evra. „EBL bio je logičan upgrade FCS i potvrda koju smo dugo čekali – potvrda da je esport industrija na Balkanu i šire dostigla određeni nivo, te da su igrači i timovi spremni da se upuste u nešto još veće“, ističe Džaril.

EBL timovi imaće prilike da učestvuju na takmičenju koje zaista prelazi granice ovog regiona i otvara vrata jednom daleko profesionalnijem nastupu.

Najnovijom esport ligom na ovim prostorima tako su obuhvaćene zemlje bivše Jugoslavije, ali i Mađarska, Rumunija, Bugarska i Grčka, zaokružujući priču o regionalnoj esport sceni čiji će igrači sada imati prilike da se takmiče u ligi koja se po ozbiljnosti i nagradnim fondom može porediti sa najvećim ligama u Evropi, a koja bi igrače iz ovih zemalja trebalo da pripremi za potencijalni „napad“ na zemlje Zapada. Mirosavljević dodaje:

Glavna ideja iza EBL-a bila je da svim igračima pružimo priliku i iskustvo kakvo su do sada mogli da dožive isključivo u drugim evropskim zemljama. Blisko sarađujemo sa lokalnim esport udruženjima što nam je pružilo priliku da se proširimo na ove četiri zemlje koje nužno ne potpadaju pod naše govorno područje, a gde već sada znamo da imamo razvijenu publiku koja će od septembra moći da očekuje lokalizovane prenose i najnovije vesti u vezi lige.

Ok, ukoliko ste se kao i autor ovog teksta pitali kako zapravo izgleda igrati u jednoj esport ligi, situacija je poprilično slična kao i recimo kod fudbala. Velikom finalu prethodne kvalifikacioni turniri koji se igraju online. Najbolji timovi susreću se u plej-ofu ili finalu na jednoj fizičkoj lokaciji – što i jesu veliki događaji koji lako mogu da napune halu od po nekoliko desetina hiljada ljudi. Ekskluzivno za Netokraciju, Bojan i Mihajlo otkrivaju da će finale jedne od dve igre koje su obuhvaćene EBL-om definitivno biti u Beogradu, tako da znate šta vam je za očekivati. Više o Esports Balkan League možete pročitati u intervjuu koji je kolega Šimić pripremio.

Ima li mesta (i novca) za sve?

Samo par dana pre nego što je EBL predstavljen javnosti, ex-Yu tržište imalo je prilike da se upozna sa još jednom esport ligom. U pitanju je Vip Adria League koja je pokrenuta u saradnji sa ESL-om (sa kim, pitate se – jednim od najvećih imena na globalnoj esport sceni), a u okviru koje će se igrati League of Legends, Counter Strike: Global Offensive i FIFA 17. Nagradni fond, iako pozamašan za naše uslove, iznosi tačno 100.000 evra manje od EBL-a.

Da li između dve organizacije ima rivaliteta i kako Fortuna Esports gleda na pokretanje nove lige? Džaril objašnjava da je esport scena na Balkanu i dalje u povoju i da pozdravlja odluku jedne telekom kompanije da investira u esport na nivou čitavog regiona:

To je jako pozitivan momenat za esport industriju na Balkanu – da jedna takva grupacija odluči da uđe u segment esporta i to na poprilično visokom nivou. Tržište je mlado i naravno da ima prostora za sve koji krenu nešto konkretno da rade. Štaviše, za čitavu industriju je bolje da imamo što više kvalitetnih liga i takmičenja jer to je ono što će neminovno doprineti popularizaciji esporta i njegovom proboju u mainstream.

Pa ipak, način na koji jedan telco može da uđe u esport dijametralno se razlikuje od onoga čime je Fortuna Esports prvobitno krenula da se bavi. Kako momci kažu, najvažnija stvar kod esporta jeste upravo zajednica i veza sa publikom koju ova organizacija neguje već godinama. Tu je naravno i izazov produkcije prenosa, no ono što je svakako najbitnije jeste upravo poznavanje publike, njenih potreba i želja. „Esport jednostavno morate da živite“, naglašava Mirosavljević.

Bojan Mirosavljević (levo) zadužen je za produkciju i tehnički deo u Fortuna Esports.

No, da biste živeli esport poželjno je da od njega možete i da živite. Zanimalo nas je kakva je situacija po pitanju sponzora i da li se povećava broj oglašivača koji ulažu u esport?

„Kao i u svakom medijskom biznisu, bitno je koliko te ljudi gleda – broj očiju i ušiju do kojih poruka dopire“, kaže Mihajlo, dodavši da kada neko okuplja solidnu publiku, tada i može da razmišlja o zaradi od oglašavanja. Prelomni trenutak za kritičnu masu mogao bi se desiti do kraja godine, jer prema nezaviznim procenama u Srbiji trenutno postoji između 50.000 i 80.000 LoL igrača koji predstavljaju potencijalnu publiku.

Uporedivši esport sa ekspanzijom YouTube-a u Srbiji, Mirosavljević i Džaril kažu da su YouTube-eri čak i u svetu krenuli ranije, te je logičan sled onoga što će se neminovno desiti. Vreme za esport tek dolazi, a samim tim i angažovanost oglašivača među kojima već imamo i prve brendove koji svesno ulažu u ovaj sektor. Samo neki od njih su Asus (logično), ali i Donesi.com koji je u gejmerima prepoznao svoju core publiku – mlade digitalce koji ne znaju da kuvaju i koji žele klopu na dugme (još više logično).

Kako momci skupa zaključuju – što je sadržaj koji Fortuna Esports proizvodi kvalitetniji, to mogu očekivati i veći broj gledalaca. Što je veći broj gledalaca to je i potencijalno veća zarada od oglašavanja. Dakle, sve počinje i završava se na kvalitetu sadržaja.

Ne bih mogao da se ne složim.

Sledeća stanica za Fortuna Esports?

Baš kao što su u 2015. godini prelomili i ušli u svet esporta, zanimalo me je kada očekuju da esport u Srbiji uđe na zaista velika vrata i koji je sledeći cilj za ovu kompaniju? Džaril ističe da je 2018. zapravo prva prava godina za Esports Balkan League i ovu vrstu takmičenja, uzimajući u obzir veličinu projekta i zainteresovanost – kako od strane publike, tako i od strane timova.

„Gde je Fortuna za pet godina? Videćemo, ali fokus i dalje ostaje na našem regionu – to je ideja sa kojom smo počeli i kojom se vodimo“, zaključuje Mihajlo, dodavši kako je Fortuna Esports domaća esport kompanija okrenuta lokalnoj i regionalnoj publici koja je mnogobrojna i koja zaslužuje velika takmičenja. Ovaj region svakako ima potencijal da ugosti i neka evropska i svetska takmičenja, no put do večne slave popločan je uspesima na lokalu i u regionu. Uspesima koji se već uveliko nižu – baš kao i pobede naših esport timova.