Facebook: na 126 miliona Amerikanaca uticale lažne vesti ruskih obaveštajaca

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Za sada još uvek neosnovane tvrdnje da je Rusija imala uticaj na izbor Donalda Trampa za predsednika postaju sve glasnije, a pretpostavka da je uticaj društvenih mreža pomogao u realizaciji tog scenarija čini se sve realnijom. Tome u prilog govori i izveštaj kompanije Facebook za predstojeće svedočenje pred Pravosudnim odborom američkog Senata po kome je oko 80 hiljada postova sa političkim porukama iz ruskih izvora direktno stiglo do 29 miliona Amerikanaca.

Obaveštajni komitet američkog Senata pokrenuo je istragu u kojoj se ispituje navodna povezanost Trampovog izbornog štaba sa Rusijom, te se u tu svrhu očekuje i predstojeće svedočenje čelnih ljudi iz kompanije Facebook, zbog čega je i kreiran kontraverzni izveštaj.

Od Cukerbergovog stava da je „sama ideja da su lažne vesti na Facebook-u uticale na izbore u SAD totalno suluda“ do predstojećeg svedočenja razlika je samo godinu dana, ali informacije koje su u tom periodu procurele u javnost otkrivaju da se vrlo verovatno pravila igre prilikom izbora nisu poštovala.

Naime, prema uvidu u pripremljeno pisano svedočenje koji je imala agencija Rojters, u periodu od juna 2015. do avgusta 2017. kreirano je oko 120 Facebook stranica koje su objavljivale lažne vesti u cilju uplitanja u američke predsedničke izbore širenjem dezinformacija. Neistiniti sadržaji imali su uticaj na 126 miliona Amerikanaca, a njihovo poreklo direktno se može pratiti do ruskih obaveštajaca.

Facebook nije jedini igrač

Kako nagađanja traju godinu dana i sve više nagrizaju ugled ove društvene mreže, jedan od koraka koji je preduzet bile su i najavljene mere protiv lažnih vesti, koje se sprovode od avgusta. Njima se sadržaj koji je okarakterisan kao sumnjiv šalje na proveru nezavisnoj trećoj strani, a ukoliko se sadržaj klasifikuje kao lažan, ta stranica se ukida.

Međutim, još uvek nedokazani uticaj ruskih obaveštajnih službi nije se zadržao isključivo na uticaj posredstvom Facebook-a. Predstavnici Twittera i Gugla takođe će svedočiti pred nadležnim organom, a u javnost su izašli podaci da je Gugl otkrio 4.700 dolara vredne oglase povezane sa ruskim izvorima, kao i 18 YouTube kanala za koje se prepostavlja da su deo ruske manipulativne strategije.

Iz Twitter-a takođe dolaze informacije da je pronađeno 2.752 naloga koji vode do ruskih obaveštajaca, a sva tri aktera najavila sa da će preduzeti korake ne bi li se političko oglašavanje bolje regulisalo i da bi se smanjio uticaj manipulacija. Osumnjičene strane, odnosno Rusija i Tramp, sve negiraju.