Intervju

Beogradski E-prime otkriva da li je budućnost prevoza u električnim biciklama

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Petak, vreli letnji dan i gužva na ulicama glavnog grada – nemate kud ako ste u automobilu. Da li je rešenje metro (koji nemamo), prevoz, motor? Ne, reč je o bicikli – i to ne običnoj, već onoj na električni pogon. Za kompletnu izradu ovih dvotočkaša zadužena je srpska kompanija E-prime sa sedištem u Beogradu sa čijim smo osnivačima razgovarali o proizvodima, daljim planovima i početku izvoza bicikala u EU, uz priliku da isprobamo ove neverovatne ‘mašine’.

Zamislite osećaj da na bicikli gotovo u trenutku dobijete takvo ubrzanje da na semaforu zapravo krenete ispred svih, a da ljudi na autobuskoj stanici ostanu zbunjeni, pitajući se šta vi zapravo vozite? Pre nego što sam dobio priliku da isprobam ove električne bicikle beogradske firme (u čemu me nije sprečilo ni kišovito vreme) izdvojio sam sat vremena da detaljno porazgovaram sa osnivačima E-prime-a Milanom Manojlovićem i Srđanom Stoponjom.

Već na prvi pogled, izloženi modeli bicikala ispred prodavnice kao da su me „pozivali“ da sednem na njih i odem negde van grada. Sve veću radoznalost i pitanje u glavi „kako ovo čudo ide“ ostavio sam po strani, sa ciljem da saznam detaljnu priču koja stoji iza ove firme.

Na početku razgovora, Milan i Srđan otkrivaju da su pre svega veliki zaljubljenici u sve vrste vozila i da prate trendove i inovacije, te da su iz čiste radoznalosti počeli da se zanimaju za elektro bicikle nakon što su nekoliko modela videli na Internetu. Međutim, kako je nastao njihov prvi model?

Nabavili smo par starih motora, stare baterije iz laptopova i napravili bicikl. Vrlo brzo smo shvatili da želimo da napravimo za svakog po jedan, kako bi mogli da zajedno uživamo u vožnji. Osetili smo veliko olakšanje kretanjem kroz grad, pogotovo u vreme saobraćajnog špica, ali smo dosta vremena gubili na zapitkivanja prolaznika o kakvom se to biciklu radi, da li bi mogli i njima da napravimo sličan primerak, koliko možemo da pređemo sa jednim punjenjem? Nakon par nedelja je došla i ideja da prevaziđemo hobi i da spojimo posao i zadovoljstvo.

Zašto velike troškove održavanja auta ne svedemo na nulu?

Korak po korak, inicijalna ideja je prerasla u ozbiljan posao i proizvodnju, pa je i tim proširen dizajnerima, konstruktorima, inženjerima, zavarivačima. Kroz svega par meseci došlo se do funkcionalnih prototipova koji su danas još više usavršeni i čiji naslednici su već sada u serijskoj proizvodnji, otkriva nam Milan, dodajući da se trenutno u čitavom timu od proizvodnje do prodaje nalazi desetak ljudi.

Na pitanje Netokracije o tome da li osim bicikala u E-prime-u rade na razvoju nekih drugih proizvoda, Milan kaže da su u proizvodnji i solarne prikolice koje su bile predstavljene na nedavno završenom sajmu automobila u Beogradu, dok se njihova prodaja očekuje uskoro. Takođe, u ponudi su i stanice za punjenje elektro motora bicikala, ali s obzirom na to da se radi o custom proizvodu za javnju namenu, njihova prodaja zavisi od konkrente porudžbine.

Najsnažniji Experience model od 2Kw, van gradske buke i ulica.

Mnogi će se zapitati na koji način funkcionišu ovi električni dvotočkaši? Stvar je zapravo veoma jednostavna, jer to je naizgled običan bicikl koji se vozi na pedale uz standardni menjač i lančani prenos snage, ali kada na scenu stupi asistencija elektro motra (sami birate podešavanje nivoa snage) onda ga možete voziti i do elektronski limitirane brzine od 25 km/h (zbog bezbednosti i zakona u saobraćaju), čak i samo uz pomoć elektro motora, a ubrzanja kontrolišete uz pomoć gasa na menjaču.

Da prate sve trendove na današnjem tržištu kada je reč o tehnologiji i povezanosti, iz E-prime-a najbolje pokazuju time da potencijalnim kupcima nude i set dodatne opreme kao što je GPS praćenje, „KeyLessGo“ sistem, alarm, a u razvoju je i SmartPhone aplikacija koja će služiti kako za startovanje, tako i za kontrolu samog bicikla.

Tema našeg razgovara ubrzo se okrenula i ka situciji na tržištu, potražinji i prodaji ovih bicikala, ukoliko govorimo o Srbiji. Prema Milanovim rečima, prošle sezone prodato je više desetina bicikala, dok se za predstojeću očekuje višestruko uvećanje prodaje.  Manojlović objašnjava samo neke od razloga veće potražnje za ovom vrstom prevoza:

U Srbiji se svakog meseca uveze oko 8.000 automobila. Od toga bliže 3.000 završi u Beogradu. Koliko god širili saobraćajnu infrastrukturu, ona neće biti u stanju da prihvati ovoliki pritisak automobila jer smo i sada svi svedoci velikog gubljenja vremena kroz saobraćajnu gužvu i nemogućnosti parkinga. Sve navedene probleme, kao i problem brdovitog grada rešava električni bicikl. I na kraju, da li je logično da se osoba prosečne težine 70kg svakodnevno vozi u autu koji ima prosečno tonu i po, zauzima puno prostora, troši gorivo i ima ogromne troškove osiguranja i održavanja?

Sa zdravom konkurencijom dolazi i snažnije tržište

Naši sagovornici ne kriju i velike planove kompanije za ovu godinu koji se tiču izvoza bicikala u zemlje Evropske Unije, a nas je zanimalo kako i na koji način teče ovaj proces ukoliko uzmemo u obzir zakone i regulative koji vladaju u ovoj evropskoj zajednici. „U narednih mesec dana očekujemo dobijanje EN sertifikata od laboratorije koji je uslov za izvoz u EU, tako da očekujemo i proširenje tržišta jer imamo dosta upita iz zemalja EU, a najviše iz regiona“, otkriva nam Milan.

Ideja kompanije je da ponudi i verzije bicikala za lokalne policijske službe.

Sa druge strane, kako on ističe, planirano je i širenje proizvodnje shodno potražnji tržišta, kako u Srbiji tako i u ostalim zemljama gde je planiran izvoz. Što se tiče širenja u ostale gradove, iz E-prime-a su u pregovorima sa nekoliko distributera koji će omogućiti prisustvo njihovih proizvoda i u ostalim gradovima u Srbiji. Govoreći i o konkurenciji, neizbežno je pomenutio i Greyp čiju proizvodnju potpisuje kompanija Rimac iz Hrvatske, a kako naši sagovorinici kažu, sem njih, konkurencije u regionu zapravo i nema, ali da na onu postojeću gledaju pozitivno jer će i samo tržište pre porasti.

Za ovu sezonu spremamo dosta noviteta i izmena: Novi modeli Effecto/Effecta od aluminijuma, sa proširenom baterijom i dodanim opcijama, zatim novi eXperience koji je olakšan u odnosu na predhodni model, i koji je dobio putni računar u boji, kao i dosta novih opcija – Novi model EVO, čija je pretprodaja počela na sajmu motora u Beogadu, a čija cena će biti najjeftinija od svih evropskih elektrčnih bicikla , dok nam je za sledeću sezonu u planu još dosta noviteta.

Između ostalog, govorili smo više i o utiscima dosadašnjih kupaca, kao i koje su  predrasude ovdašnjih ljudi kada je reč o električnim biciklama. Prema Milanovim rečima, utisicu su izuzetno pozitivni, kako zbog njihovog osećaja i zadovoljstva, tako i zbog uštede koji prevoz ove vrste nudi. „Imamo i kupce koji za potrebe posla mesečno prelaze po 3.000 kilometara. Predrasuda potencijalnih kupaca ima, ali se vrlo brzo promene mišljenje, par sekundi nakon početka test vožnje, tako da na svim našim prezentacijama nudimo zainteresovanim kupcima da isprobaju naše proizvode“, zaključio je na kraju Manojlović.

Kraj našeg razgovora, označio je početak mog testiranja E-prime bicikala, od najslabije do najsnažnije verzije od 2Kw. Ni pomenuta kiša sa početka teksta nije me sprečila da se kroz svega nekoliko minuta, makar sav mokar, uverim da je budućnost prevoza u saobraćajno zagušenom i gusto naseljenom gradu kao što je Beograd, upravo u ovim električnim dvotočkašima.