Povratak digitalnim korenima

Osmo izdanje godišnje konferencije Digital Day u organizaciji IAB Serbia održaće se 8. i 9. maja u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Među predavačima ove godine nalazi se i Brajan Morisej, glavni i odgovorni urednik popularnog Digiday magazina sa kojim smo imali priliku da razgovaramo o budućnosti digitalnih medija, ali i o krahu nezavisnih izdavača koji su svoj posao bazirali na Facebooku.

Postoji li događaj koji je obeležio promenu u digitalnim medijima prošle godine?

Brajan: Promene koje je Facebook uveo definitivno su ostvarile najveći uticaj na digitalne medije. Tokom godina, mnogi izdavači postali su zavisni od besplatnog sadržaja koji je Facebook generisao, a taj odnos sada se drastično promenio. Facebook je strateški odstupio od centralne uloge informativnog kanala što je mnoge medije nateralo da ugase svoje poslovanje, dok drugi prolaze kroz izuzetno težak period i pitanje je gde je njihovo mesto u budućnosti.

Kako bi danas opisao stanje digitalnih medija? Idemo li svi u pravcu brendiranog i diverzifikovanog sadržaja?

Brajan: Diverzifikacija je reč godine. Izdavači su se dugo oslanjali na različite kanale i nekoliko izvora prihoda. Međutim, svi oni previše su ulagali u Facebook što je njihove proizvode i njihov sadržaj učinilo zavisnim od oglašavanja. Digitalni mediji sada se vraćaju svojim korenima, dok su najuspešniji izdavači oni koji imaju direktan kontakt sa svojom vernom publikom i koji uspevaju da generišu prihode od pretplata, članstava ili drugog oblika trgovine.

Trebaju li mediji da investiraju u nove kanale? Tvoja poruka za izdavače koji razmišljaju o newsletter-ima, podkastima i tematskim događajima?

Brajan: Bitno je ulagati u nove kanale, ali samo ako postoji jasan pokazatelji da doprinose široj poslovnoj strategiji. Ono što uvek pitam kolege jeste, čemu ovo služi i kakva je benefit od ovoga? Digiday snima podkaste zato što je inicijalna investicija bila poprilično niska, a uticaj na naš brend i percepcija omogućili su nam da monetizujemo sadržaj koji tom prilikom kreiramo.

Video ne radimo zato što je nivo investicije koji je potreban da se video radi onako kako treba poprilično visok, a put do monetizacije – neizvestan. Samo poslednjih nekoliko godina, izdavače je zahvatio FOMO efekat koji ih je naterao da ulažu u Facebook Live, Tumblr stranice ili VR, a svi ti kanali danas su se pokazali potpuno nebitnim.

Brajan Morisej pridružio se Digiday timu 2011. godine.

Šta promene Facebook algoritma znače za najveće (digitalne) medije u Srbiji koji su postali zavisni od besplatnog dosega?

Brajan: Svako ko se kladi na Facebook je izgubio u startu. Kompanija je kroz svoju istoriju pokazala da je sposobna da uništi kompletne industrije koje se previše oslanjaju na njene usluge. Ovo je direktna posledica toga što je Facebook živa materija koja se konstantno razvija.

Kada je Facebook izašao na berzu, gejming kompanije u njegovom ekosistemu bile su daleko najbitniji faktor kome se posvećivalo dosta pažnje i resursa. Međutim, kompanija je vremenom odlučila da su njeni korisnici zaslužili više od Farmville-a i drugih igara koje su narušivale korisničko iskustvo (konstantnim notifikacijama), te nije dugo prošlo pre nego što su social games kao kategorija potpuno nestale sa Facebooka.

Najiskrenije, ovo je scenario koji su izdavači i mediji trebali da predvide. Jedini način da nastave sa radom jeste potpuna promena poslovne strategije i kreiranje direktne veze sa čitaocima. Neka sadržaj postane navika. Diverzifikujte prihode, što je više moguće, a neka solidan deo novca dođe direktno od čitalaca.

Postoje li danas ‘održivi’ mediji?

Brajan: Održivi mediji su, prema mom mišljenju, zavisni od toga koliko su jak brend izgradili. Facebook je omogućio kreiranje i rast gomile malih i nebitnih brendova koji nisu bili značajni njihovim korisnicima. Njihovi vlasnici mislili su da poseduju veliku publiku, ali tu su se prevarili – ta publika nikada nije pripadala njima, već Facebooku. Jedini način kako mediji danas mogu biti ‘održivi’ jeste da iza sebe imaju ime, brend, direktnu vezu sa svojim čitaocima i diverzifikovan priliv fondova. Takva strategija, jednostavna je koliko je istovremeno i teška.

Prvi put dolaziš na Digital Day u Beogradu. O čemu ćeš govoriti?

Brajan: Moje predavanje govoriće o različitim problemima koji stoje na putu održivosti medija, ali i kako izdavači mogu da “prežive” primenjujući poslovne modele koji dokazano rade. Povući ću paralelu na nedavna dešavanja koja su definisala medije u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropi, a dotaći ću se i našeg ličnog iskustva u Digiday-u kao nezavisne medijske kompanije.

Netokracija Srbija je i ove godine zvanični strukovni medijski partner Digital Day konferencije. Više informacija o predavačima, programu i kartama, dostupno je na zvaničnom sajtu organizacije.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Zapošljavanje nedovoljno kvalifikovanog kadra u IT-ju – bahatost ili potreba?

Kada govorimo o IT sceni u Srbiji, jasno nam je da je to mala bara sa još manje 'krokodila'. Stoga se ponekad desi da neki od 'krokodila' koji su tek zaplivali dobiju posao koji možda još uvek ne zaslužuju. Ili je to samo mit? Otkrivamo u našoj analizi.

Društvene mreže

Neguj mo srbski jezik: Čak i oni koji nam prete priznaju da nas vole!

Oni su momci iza jedne od najpoznatijih satiričnih stranica na domaćem Internetu. U razgovoru sa dvojicom admina, otkrivamo kako je nastao Neguj mo srbski jezik, kakav je njihov odnos sa poznatima koji su često predmet viralnih šala, ali i šta danas predstavlja ova zajednica od nekoliko stotina hiljada pratilaca.

Startapi i poslovanje

Švajcarski 3AP otvorio prve kancelarije u Kruševcu – sledi potraga za lokalnim kadrom

Švajcarska IT kompanija 3AP svoj razvojni centar nema više samo u Beogradu. Juče je otvorena i kruševačka kancelarija, a iz ove kompanije navode da im dalji razvoj poslovanja tek sledi. Da li je ovo početak trenda po kom IT kompanije nemaju fiijale isključivo u glavnom gradu, Novom Sadu i Nišu?

Propustili ste

Društvene mreže

Kako efikasno voditi profile na društvenim mrežama ako ste IT kompanija?

Društvene mreže, htele IT kompanije to ili ne, igraju veliku ulogu kada je reč o privlačenju kandidata.

Karijere

Saveti: Šta HR-ovi moraju da urade kako bi sa programerima ‘živeli u miru’?

Developeri i HR-ovi savetuju kako unaprediti poslovni odnos na toj relaciji.

Startapi i poslovanje

Tek 15% IT kandidata o poslodavcu sazna sve što ih zanima – kako to popraviti?

Kako kandidati iz oblasti IT-ja traže posao? Odgovore donosi istraživanje sajta poslovi.infostud.com, a njihovi predstavnici na meetup-ima širom Srbije otkrivaju šta čini dobar Employer Branding.

Mobilno

Yandex.Taxi uveo plaćanje karticama

Pored keša, od sada moguće i plaćanje 'plastikom'.

Novost

Lični podaci građana neadekvatno regulisani, Share Fondacija i Poverenik skreću pažnju na nepravilnosti

Poverenik za informacije od javnog značaja ukazuje na suštinske probleme nove verzije Nacrta zakona o zaštiti podataka o ličnosti, a obimno mišljenje dostavljeno je Ministarstvu pravde.