AdEx 2016. za Evropu

Srbija po rastu digitalnog oglašavanja iznad evropskog proseka – ‘mobile display’ u porastu preko 300%

Sviđa vam se članak?

Preporučite ga vašim prijateljima i kolegama putem društvenih mreža!

Samo par dana nakon Digital Day 2017. konferencije i predstavljanja AdEx istraživanja za tržište Srbije, IAB Europe objavio je podatke na nivou Evrope koji pokazuju da je vrednost tržišta online oglašavanja za 2016. godinu iznosila 41,8 milijardi evra, pri čemu je ostvaren ukupan rast od 12,1% u odnosu na prethodnu godinu. Iako se domaći budžeti, te ukupan ‘Digital Ad Spend’ ne mogu porediti sa razvijenijim tržištima, u Srbiji je pak zabeležen najveći rast mobilnog ‘display’ oglašavanja.

Sa rezultatima AdEx istraživanja za tržište Srbije upoznali smo se prethodne nedelje na Digital Day konferenciji na kojoj je Udruženje IAB Serbia potvrdilo ono što su mnogi osetili – digitalno oglašavanje u 2016. godini ostvarilo je primetan rast od čak 17,6% u odnosu na prethodnu godinu, pri čemu vrednost tržišta iznosi 23,7 miliona evra.

Predsednica Skupštine IAB Serbia, Sanja Lalević-Cvetković, kaže u razgovoru za Netokraciju da je zabeleženi rast ujedno i najveći od 2011. godine, te da su podaci sa jedne strane rezultat povoljnije ekonomske situacije, a sa druge povećanog ulaganja u nestandardne oblike oglašavanja:

Tržište postaje svesnije važnosti digitala kao prostora za ulaganje, s tim da se iskorišćenost punog potencijala tek očekuje. U ovom trenutku konzumacija digitalnih medija u Srbiji je na značajno višem nivou od nivoa investicije u njih. Dok god postoji taj disparitet, očekivaćemo rast viši od evropskog proseka.

Početkom ove nedelje, IAB Europe sumirao je rezultate AdEx istraživanja na nivou Evrope objavivši podatke da je vrednost tržišta online oglašavanja za 2016. godinu iznosilo 41,8 milijardi evra uz prosečan rast od 12,1% na nivou 27 zemalja u kojima je sprovedeno istraživanje, a među kojima se nalaze Srbija, Hrvatska i Slovenija (Bosna i Hercegovina, Makedonija i Albanija nisu obuhvaćeni istraživanjem).

Tržište Srbije raste, ali i dalje nedovoljno trošimo po glavi stanovnika

U periodu od 10 godina, vrednost tržišta online oglašavanja u Evropi porasla je za čak 35,2 milijarde evra, dok iz IAB Europe navode kako ulaganja u digital nastavljaju da nadmašavaju TV oglašavanje. AdEx istraživanje za 2016. godinu pokazalo je da je dvocifren rast zabeležen na čak 20 tržišta i to treću godinu zaredom – na gotovo svim segmentima ostvaren je pozitivan rast, a čak tri tržišta mogu se pohvaliti rastom od čak 30%.

Ulaganje u mobilno oglašavanje (display + pretraga) i ovoga puta jedan je od najznačajnijih faktora koji doprinosi porastu sveukupne vrednosti tržišta. Štaviše, ulaganja u mobile dominiraju gotovo svim tržištima, a samo u Srbiji ostvaren je neverovatan rast (year on year) od čak 327% za display – daleko ispred naprednijih tržišta poput Velike Britanije, Nemačke i Baltičkih zemalja.

AdEx Benchmark 2016.

Ukoliko pak pogledamo utrošak per capita, dolazimo do nešto lošijih rezultata, pogotovo kada je Srbija u pitanju. Od 27 zemalja koje su obuhvaćene istraživanjem, Srbija se našla među zemljama koje najmanje ulažu u digitalni marketing po glavi stanovnika, zajedno sa tržištima poput Rumunije u Bugarske. Ipak, rast tržišta iz godine u godinu je primetan i odskače od evropskog proseka.

Kada su u pitanju faktori koji doprinose rastu, AdEx na nivou Evrope ističe da su to programatski zakup i automacija, e-commerce i m-commerce, porast pregleda online videa, native oglašavanje, e-sports, društvene mreže i mobile-first mentalitet koji je primetan na velikom broju kampanja. Kao najveće prepreke ocenjeni su upravo AdBlocking, prevara, privatnost i regulativa, te adaptacija desktop bannera prema novim, mobilnim formatima.

Video vitalna komponenta ‘display’ oglašavanja

Poredivši rezultate u prethodne tri godine, u tri kategorije među kojima se nalaze Search, Classifieds & Directories i Display, poslednja kategorija ponovo je ostvarila najveći rast od čak 17,4%. Ipak, po ukupnom utrošku, pretraga i dalje zadržava dominantnu poziciju sa čak 46.3% ukupnog budžeta.

Daljom analizom podataka dolazimo i do onog koji kaže da vrednost online video tržišta danas iznosi 3 milijarde evra, pri čemu ovaj format u proseku (na nivou Evrope) zauzima nešto ispod 20% ukupnog utroška. Lider u online videu svakako je Švajcarska sa 27% ukupnog utroška, dok se Hrvatska može pohvaliti jakom četvrtom pozicijom na tom spisku sa utroškom od nešto manje od 25%. Sa druge strane, rezultati su pokazali da je online video u Srbiji zauzeo nešto manje od 10% ukupnog utroška za display oglašavanje.

AdEx Benchmark 2016.

Srbija zabeležila rast od 327% u mobilnom oglašavanju

Jedan od najzanimljivijih podataka na nivou Evrope svakako jeste i porast mobilnog display oglašavanja. Iako je i u ovoj kategoriji Velika Britanija izbila na lidersku poziciju po pitanju ukupnog utroška sa čak 2,6 milijarde evra, Srbija je apsolutni lider na nivou porasta tržišta za 2016. godinu, zabeleživši rast od 327% u odnosu na 2015. godinu. Ipak, pogledamo li ukupni utrošak za Srbiju, dolazimo do podatka od 5 miliona evra koji su u toku prethodne godine utrošeni na mobilno display oglašavanje prema rezultatima evropskog AdEx-a.

Predviđajući trendove za 2017. godinu, AdEx Benchmark istraživanje navodi da se za većinu tržišta obuhvaćenih analizom i ove godine očekuje dvostepeni rast, pri čemu će koncentracija na nekoliko formata doprineti tom istom rastu. U bici za pažnju korisnika video će ponovo pokazati svoju dominantnu poziciju, dok će se live video najviše primenjivati u domenu sporta i UCG-a.

E-sports ulaganja takođe će se povećati, pri čemu veliki broj marketara eksperimentiše i sa audiom kao formatom koji konzumira veliki broj korisnika – pogotovo u streaming sektoru. Ipak, kao jedan od najvećih izazova za dalji rast navodi se upravo strožija regulativa koja će u ovoj i narednoj godini uticati na procese i formate koji su nam do sada bili poznati.

AdEx istraživanje za Evropu možete preuzeti u .PDF formatu.